Annons

Bra objektiv för konsertfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Jag letar efter bra objektiv för konsertfoto och då snackar vi hårdrockkonserter.
Jag har en D80 och har provat lite med min 18-135, mitt 70-300 och för att få till det i dålig ljus även använt ett fast 50mm 1.8.
Skärpan på stora bländare med miyy 50 mm (som blir ca 75 p.g.a 1,5 ggr förlängning i.o.m att det ej är fullstro sensor) men jag får det inte skarpt nog ändå.
Jag kanske behöver bildstabilisering med.
Ofast fotar jag med en brännvidd på mellan 40 och 100 mm.
Finns det någt objektiv med stor bändare och bildstabilisering som skulle passa mig?
de 70-200 2.8 som finns är för långa i 70-läget. Finns det inget kortare??
MVh Thomas .

sigmas 50-150 finns ju, men jag tror inte att den har stabilisering vet dock att flera fotar konserter med den. men med just den brännvidden så hamnar man ju lite mellan de två standar lägena på zoomar, nämligen upp till 50mm och sen från 70-80 till runt 200.

men sigmas är väl den som passar dig bäst ur rent brännvsiddsperspektiv.

Thomas_N skrev:
Jag letar efter bra objektiv för konsertfoto och då snackar vi hårdrockkonserter.
Jag har en D80 och har provat lite med min 18-135, mitt 70-300 och för att få till det i dålig ljus även använt ett fast 50mm 1.8.
Skärpan på stora bländare med miyy 50 mm (som blir ca 75 p.g.a 1,5 ggr förlängning i.o.m att det ej är fullstro sensor) men jag får det inte skarpt nog ändå.
Jag kanske behöver bildstabilisering med.
Ofast fotar jag med en brännvidd på mellan 40 och 100 mm.
Finns det någt objektiv med stor bändare och bildstabilisering som skulle passa mig?
de 70-200 2.8 som finns är för långa i 70-läget. Finns det inget kortare??
MVh Thomas .

Den fasta 85mm 1.8 ser ut att vara skarpare på full öppning än 50mm 1.8:

http://www.photozone.de/Reviews/Nik...kor-af-85mm-f18-d-review--test-report?start=1

Jag får aldrig till det med f/2.8 zoomar, för mindre scener brukar det bli 35/1.4 eller 85/1.8 för då kan jag få kortare slutartider, funkar ofta även med lite headbangande (inte av mig dock) när jag (som oftast) fotar från plats längst fram. Tänk på att bildstabilisering är för skakningsoskärpa, inte rörelseoskärpa. Oskärpa beror inte så mycket på objektivet som på fotografen när det gäller konsertfoto.

ya, f/2.8 är för ljussvagt för mig när jag fotat med min 20D där jag brukar använda iso800 som mest, eftersom jag använder kort tele så måste jag ha en vettig slutartid. Eftersom ljuset kan skifta så mycket så klarar jag en del riktigt dåligt ljus med 85/1.8 som inte skulle funka med 70-200/2.8 IS. Jag brukar försöka fånga dem när de hoppar eller headbangar etc, då funkar det inte med f/2.8 för mig om jag vill ha bra skärpa.

Själv använder jag dessa när jag vid konsertfotografering, har inte haft några större problem med dem.

17-40/4L
50/1.8
70-200/4L

Det som har suttit på mest är 70-200 objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar