Annons

Prisvärda objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man tittar på beg. priser får man nog nästan räkna med Canon 24-105/4 L också. Det är ett riktigt trevlig all-round objektiv. Inte bäst på något men ändå väldigt bra på det mesta. Och eftersom det finns så stort utbud begagnat blir prisnivån attraktiv.

Jo det kan man kanske..Jag gillade dock aldrig mitt 24-105 så jag utelämnade det. Idag tycker jag även att beg priserna är relativt höga för ett 24-105 eller så var det kanske så att jag sålde mitt för billigt :)

Det kan ju vara så att jag hade en ovanligt dålig kopia av objektivet. Sen beror det ju iof också på hur man värderar ett objektiv. Är en billig skarp glugg mer prisvärd än en flexibel zoom med IS ?
 
Alla tycker givetvis att deras köp var smart. Ett sätt att försvara att man lagt ut mer pengar än frun skulle godkänt.

Nja mina förslag är jag idag inte längre ägare till (förutom en favorit). Det faktum att jag har sålt dessa objektiv har inget att göra med mitt tycke om deras prisvärdighet. Idag har jag objektiv kostar som en mindre bil men dessa nämner jag dock inte i denna tråd eftersom de i någon allmän mening förmodligen inte är så prisvärda (för mina behov är de prisvärda annars hade ja ju aldrig köpt dem)

Vad som är prisvärt är dessutom en subjektiv bedömning eftersom vi inte har en gemensam värdegrund. Vad är prisvärt för dig? I ditt fall verkar det vara ditt hus som tillåter kraftig beskäring. Hade du haft samma åsikt om du hade haft ett annat hus?
 
Nja mina förslag är jag idag inte längre ägare till (förutom en favorit). Det faktum att jag har sålt dessa objektiv har inget att göra med mitt tycke om deras prisvärdighet. Idag har jag objektiv kostar som en mindre bil men dessa nämner jag dock inte i denna tråd eftersom de i någon allmän mening förmodligen inte är så prisvärda (för mina behov är de prisvärda annars hade ja ju aldrig köpt dem)

Vad som är prisvärt är dessutom en subjektiv bedömning eftersom vi inte har en gemensam värdegrund. Vad är prisvärt för dig? I ditt fall verkar det vara ditt hus som tillåter kraftig beskäring. Hade du haft samma åsikt om du hade haft ett annat hus?

Detta med att zooma digitalt var något jag kom på när jag var i Wien.
Med mig hade jag 24-105/4 IS, 24/2,8 IS och en 70-200/4 IS.
Dag 1 valde jag 24/2,8 IS eftersom det var nytt och jag ville testa det.
Så det var först när jag kom hem som jag insåg jag kunde beskära grymt mycket och få objektivet att både vara 35 mm och 50 mm och ändå ha tillräckligt med pixlar till att skriva ut i A3 med 360 PPI.
Ännu finns det inte så många kameror som har så hög upplösning med det kommer.
Dat förändrar förutsättningarna. Tror fotosidan kallade det brännviddslöst. Så jag är inte ensam om att insett möjligheten. Det gör definitivt fasta ljusstarka objektiv mer flexibla än de varit förr.
 
Ni skriver om att objektivet är värt sitt pris, men inte vad priset i så fall är. Det skulle vara intressant att veta vad ni menar att de olika objektiven är värda på begagnatmarknaden.
 
EF 85/1.8 USM för 2000:- begagnat anser jag vara ett kap. Skarpt, snabbt, litet och lätt. Nackdel i mitt tycke framförallt i axial kromatisk aberration. Det tapp av skärpa man får i bildens ytterkanter eller kring öppen bländare är oftast inte värre än att det går hyffsat att kompensera för i efterbehandling med lite skärpning.
 
Ni skriver om att objektivet är värt sitt pris, men inte vad priset i så fall är. Det skulle vara intressant att veta vad ni menar att de olika objektiven är värda på begagnatmarknaden.


Ja eller hur, 3.000 kr kan ju vara VRÅLBILLIGT för en prisvärd optik i någons ögon och OFÖRSKÄMT mycket pengar för för bara ett objektiv någon annans.
 
Ja eller hur, 3.000 kr kan ju vara VRÅLBILLIGT för en prisvärd optik i någons ögon och OFÖRSKÄMT mycket pengar för för bara ett objektiv någon annans.

Just precis!

Prisvärde är en helt subjektiv egenskap som beror på många faktorer.
Var och en får fundera på vilka egenskaper som är viktiga och vad det kan vara värt. Hittar man då ett objektiv till ett matchande pris så är det prisvärt.

Jag nämnde tidigare de två objektiv jag för närvarande har i min ägo och förklarade att jag anser båda dessa vara värda sitt pris för mig eftersom de har de egenskaper jag sökt och till ett pris jag accepterar. Annars hade jag ju inte köpt de.
Jag är också sugen på ett 400 L 2,8, men inte för 90 000. Så det anser jag inte vara prisvärt. Just nu.

Petter...
 
Tycker generellt att moderna zoomar ger mycket fotoglädje i förhållande pris och prestanda, Till Canon FF deras nya 16-35/4L, 24-70/4L och Tamron 24-70 2.8, det blir många brännvidder för pengarna, effektivt för resan och rimliga priser.

/Ulf
 
Jag tycker att Canons 24-105/4,0 IS ger väldigt mycket för pengarna. Egentligen klarar man sig med enbart den optiken om man inte har behov av mer vidvinkel eller mer tele eller större bländare (eller skarpare bilder) Med tanke på att man får den för 5.000 kr så klarar den av väldigt mycket.

50/1,8 för runt 1.000 kr är ju oxå väldigt allround och prisvärd på en FF.
 
EF 100/2,0 USM
Kompakt, ljusstarkt och skarpt. Nypris från 4500 kr. Jag köpte mitt begagnat för 2 500 kr. Inga märkbara kompromisser när det gäller optiken, dock inte vädertätat eller lika stabilt uppbyggt som ett "L". Utmärkt för sport, djur och prorträtt. OK skarpt redan från 2,0 vilket ger löjligt kort skärpedjup med snygg oskärpa. Det enda direkta minuset jag noterat är att närgränsen 0,9 m. Prisvärt.

EF 40/2,8 STM
Extremt kompakt, ljusstarkt med bra skärpa. Nypris från 1400 kr. Löjligt prisvärt objektiv som förvandlar din systemkamera till en kompaktkamera. Optiskt mycket bra för priset men ska kanske inte direkt jämföras med 5 ggr så dyra (och tunga) objektiv. Perfekt för gatufotografering och landskap men fungerar för det mesta om du inte är ute efter kort skärpedjup. Personligen tycker jag det levererar betydligt bättre skärpa än EF 50/1,8 STM på större bländare. Bra närgräns på 0,3 m.
 
Jag är imponerad över alla erfarenheter som ramlat in via tråden. Extra roligt är det när ni berättar varför ni tycker som ni gör. Då förstår i alla fall jag mycket bättre hur era erfarenheter passar in på mitt fotograferande. En aha -upplevelse var till exempel att nu finns det faktiskt kameror där man på allvar kan zoom'a digitalt. Tanken är inte något nytt men nu finns det faktiskt de som använder det och är nöjda med resultatet. Dessutom har flera objektiv som jag inte tänkt så mycket på tidigare nu hamnat på min radar.
Det gör alltid gott med nya tankar och ideér!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.