Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra nybörjarutrustning!

Produkter
(logga in för att koppla)

atlanta

Medlem
Hej!
Jag har ny bestämt mig för att köpa systemkamera och behöver lite hjälp, tips och råd om utrustningen. Jag har tänkt köpa en canon eos 1000d eller någon liknande modell, har inte bestämt mig riktigt ännu. Jag tror att den kameran kommer passa min plånbok och mitt fotograferande. Men jag undrar sedan vad som behövs mer? Jag vet att det finns olika skydd till objektiven, kameraväskor etc. Vad hade ni rekommenderat för en nybörjare att köpa som ni tror att man har nytta av?

Har också funderat på olika objektiv. Har hört delade åsikter från olika personer som tycker att det vanliga 18-55mm (som man ofta får med) är helt okej nybörjarobjektiv, medan andra tycker att det inte alls är något att hurra för. Har också blivit rådd då att istället köpa 50mm objektivet, som är både billigare och som ska vara väldigt bra?

Det jag vill fota är då främst hästar, då jag själv rider och har egna. Men också annat i vardagen som kommer upp.
Jag kan tänka mig att köpa till andra objektiv i efterhand när man har fått en liten hang på vad man själv är ute efter. Men vad man nu ska börja med är ju frågan...
Tror jag ska satsa lite mer på objektiv istället för kamerahus, då jag i framtiden ändå säkert kommer uppgradera till ett bättre kamerahus. I dagsläget duger eller fall nybörjarhusen.

Så nu för att sammanfatta allt lite snabbt. Jag undrar vad ni tycker är en bra nybörjarkamera + objektiv, och vad för övriga föremål som kan vara bra att inhandla till kameran och objektivet? Förslag, tips och råd mottages väldigt gärna!

Tack på förhand!
 
Tycker du resonerar klokt. Ett 18-55 är bra av den anledningen att det inte är särskilt dyrt att köpa ihop med kameran. Dessutom kan du med det testa olika brännvidder och på så vis känna dig för vad du gillar, vidvinkel, normal eller kort tele. Sedan kan du köpa tex ett fast 50 mm om du märker att det är en brännvidd du ofta använder, trivs med och framför allt vill ha möjlighet till kortare skärpedjup med än vad 18-55 kan ge med sin bländare 5,6 i 50-mm läget.

Att ett fast 50 mm ger bättre skärpa är främst viktigt vid sk pixelpeeping. Är du en pixelpeepare kan du lämna 18-55 därhän och gå direkt på en fast optik, du blir ändå bara besviken på 18-55 och kommer inte att känna dig nöjd. Är du mer lagd åt det kreativa hållet är det främst den fasta optikens möjlighet till kortare skärpedjup som lär vara av intresse, men då vill du också kanske veta vilken brännvidd du föredrar till just det du tänkt använda objektivet till. Det får du som sagt veta mer om med ett 18-55 som start.

Är det hästar i mörka ridhus du skall fotografera är ett ljusstarkt fast objektiv av lämplig brännvidd helt överlägset ett 18-55, som är ganska ljussvagt i jämförelse.

Lycka till i valet!
 
Till att börja med är nog en normalzoom att rekommendera. Då får du möjlighet att prova vilka brännvidder du har mest användning för. Även om de inte är lika ljusstarka som ett fast 50 mm så kan ett fast 50 mm vara svårt att använda till alla möjliga situationer.

Vilken normalzoom du skall välja är en diskussion som du säkerligen får flera råd om strax, men jag skulle råda att välja ett något lite bättre än det rena 18-55 som brukar följa med, möjligen ett 18-135.

Annars är det två tillbehör du måste skaffa:
1. Rengöringskit (blås, microduk)
2. Extra batteri

Torkar du rent ett objektiv med en skitig tröja är risken att du repar glaset och du kan vara säker på att batteriet i kameran är tomt just när den där hästen skall hoppa. Då är det skönt att snabbt byta till extrabatteriet ;)
 
Tycker det låter klokt att köpa en instegsmodell samt med normalzoom (som också är helt ok).

När du lärt känna din kamera och ditt objektiv så vet du vad du saknar och behöver komplettera (mer vidvinkel, komma närmare med tele, snabbare fokus, mer ljusstyrka med ljusstarkare objektiv eller bättre kamera etc).

Största problemet jag kan se är ridningen, om du ska fotografera hästarna i ridhuset. Brukar vara mycket mörkt och kräva mycket av kamera/objektiv (läs dyrt).
Blir det mest bilder på häst/ryttare utomhus är det mindre problem.

Här en liten extremt kort snabbguide, med Canons instegskameror och nypris (några dock demoex), alla med 18-55 IS:

1000D, nypris okänt då den utgått
1100D, 2900:-
500D, 3000:-
550D, 3900:-
600D, 5500:-
650D, 6500:-
100D, 7500:-
700D, 8000:-

Sensorn är det viktigaste i kameran (upplösning, dynamiskt omfång, brus vid lite ljus mm).
Av ovanstående har 1000D och 1100D klart sämst. 500D ett litet lyft och faktiskt samtliga övriga (550D, 600D, 650D, 100D och 700D) i princip samma sensor.
Det innebär att en bild tagen med 550D och 700D, samma objektiv, slutartid mm ger i det närmaste identiska bilder.
Det man får med dom dyrare är istället mer lättanvänd, bättre skärm bak på kameran (några med vinklingsbar), möjlighet till lite fler bilder per sekund och i vissa fall lite mer inställningar vid videofilmning.

Skulle jag själv välja bland ovanstående skulle det lätt bli 550D som ger mest kamera för pengarna. Halva priset mot nya 700D, men väldigt likvärdig bildkvalité.

Sen finns självklart dom Canon-kameror med 2 siffror (tex 50D och 60D) som har bättre ergonomi och 1-siffriga (1D, 7D, 1Ds, 5D) som är betydligt dyrare och får ses som semiproffs och proffskameror.

Dessutom naturligtvis en uppsjö av andra bra märken som Nikon, Sony, Pentax mfl.

Generellt kan man nog säga idag när man köper nytt att det inte längre finns några dåliga systemkameror. Lägstanivån är idag väldigt hög.
 
Har också funderat på olika objektiv. Har hört delade åsikter från olika personer som tycker att det vanliga 18-55mm (som man ofta får med) är helt okej nybörjarobjektiv, medan andra tycker att det inte alls är något att hurra för. Har också blivit rådd då att istället köpa 50mm objektivet, som är både billigare och som ska vara väldigt bra?

Kräsna fotografer brukar ofta fnysa åt kitt-objektiven och i stället köpa objektiv med fast brännvidd och stor bländare för femsiffriga belopp, men för en nybörjare så duger den alldeles utmärkt.

För att fota hästar "in action" så skulle jag dessutom komplettera med ett billigt teleobjektiv.
 
Ett bra allround-kit för amatörer och nybörjar, med Canon, ligger ju runt 18-55 mm + 55-250 mm samt 50mm f/1.8. Då har man ett billigt kit som täcker vidvinkel till zoom plus ett ljusstarkt för porträtt o liknande.

Sen kanske man anpassar sig lite kring det här beroende på behov och önskemål, Tamron, Sigma osv har bra objektiv som till samma eller endast lite dyrare pris ger större längd i zoomen eller bättre egenskaper i dåligt ljus. Så i fallet hästar kanske man skippar 55-250 mm för ett ljusstarkare om man är i ridhus ofta, t ex.
 
Tycker det låter klokt att köpa en instegsmodell samt med normalzoom (som också är helt ok).

När du lärt känna din kamera och ditt objektiv så vet du vad du saknar och behöver komplettera.

Kan bara hålla med Staffan. Är själv nybörjare(och kommer alltid vara det)
Köpte i Nikon D3000 begagnad för 1½ år sedan för att lära mig och för att veta vad jag vill ha. Nu vet jag det men denna enkla kamera duger ändå! Använde länge 18-55 objektivet men kör nu bara 18-105 som passar mig perfekt. Visst önskar jag mig lite högre ljuskänslighet ibland, eller längre tele eller mer vidvinkel, eller kanske lite fler pixlar men det är fortfarande bara jag själv som begränsar vika bilder jag kan ta. och dom gånger som bilderna inte blivit som jag tänkt mig beror det helt på mina egna misstag och inte på att kameran inte klarat av det.

Om/när jag byter kamera kommer jag inte förlora några stora pengar heller. Så jag tycker att det bara är att köpa, lära sig vad man vill ha ut av kameran och sen fundera ut vad man saknar på den billiga instegskameran.

Extra batteri kan knappast behövas förrän man upptäcker behovet vilket bör vara långt bort. kamera och kitobjektiv räcker att börja med, sen kommer man på själv vilka tillbehör man önskar sig
 
Tack för alla tips och råd!
Ska kolla på olika instegsmodeller och börjar antagligen på 18-55mm objektivet och känner sedan efter vad som behöver köpas till!

Tack igen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.