Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra nybörjar böcker?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Almquist

Avslutat medlemskap
Hej!

Är det någon som har några bra tips va gäller digitalfoto böcker på ganska en ganska enkel nivå?

har precis skaffat mig en Canon EOS 350D och vill läsa mig till lite bra tips =)

Funderar även på att gå någon typ av fotokurs till hösten, är det någon som vet ifall det finns några bra kurser för folk med digitala systemkameror?

Mvh Jonas

Jag skulle nog rekomendera att du köpte en bok som inte var speciellt inriktad på digitalt utan mer allmän. Dom böcker jag har kikat på i bokhandeln om digitalt foto handlar mest om efterbehandling. Kolla på National Geografik "Den Stora Fotoguiden". Den tycker jag är bra och tar upp allt från grunderna till mer specialsituationer för både analog och digitalfotografering.
För det specifikt digitala med vitbalans osv skulle jag nog vända mig till instruktionsboken

Greven

...ett tips är att gå till närmaste bibliotek och låna hem några fotoböcker därifrån.

När du väl har hittat boken som passar dig, kan du (om du vill) köpa den hos en bokhandlare...

/Håkan

The Basic Book of Photography fungerar som en bra introduktionsbok. Tar även upp en del om digital fotografering.

Tack för tipsen

Tjenare!

Tack för dom snabba tipsen!
Jag tar mig en sväng ner till biblioteket och ser ifall jag hittar någor roligt.
Jag återkommer förhoppningsvis med lite fina bilder =)

Mvh Jonas

Hejsan!
Har också köpt en EOS 350D, visst är den galet bra?

Funderar på att beställa "Mastering Digital SLR Photography" av David D Busch från amazon.com

vad tror du om den?

Senast ändrad:
För att forsätta disskusionen,,, förutom tipsen ovan kanske någon har lite tips angående litteratur om natur- och aktivitets(skidåknings, klättrings, dyl) foton?

villeplum skrev:
Hejsan!
Har också köpt en EOS 350D, visst är den galet bra?

Funderar på att beställa "Mastering Digital SLR Photography" av David D Busch från amazon.com

vad tror du om den?

Om jag nu inte blandar ihop den med någon annan bok så har jag läst den och tyckte att den var bra, den går igenom grunderna (exponering inkl. histogram, skärpedjup osv) på ett bra sätt.

Om man vill ha en "bok om foto" (inte en "bok om teknik") så kan jag rekommendera "Photography : The New Complete Guide to Taking Photographs"
av John Freeman. Den är väldigt bra.

Ett något provocerande inlägg

Snart är det WM-final i fotboll (snacka om off topic..) Inom fotbollen, både lokat, nationellt och internationellt råder det en fruktansvärd konkurens. Och att vara med i fotbolls-VM är därför en bedrift utan like inom idrotten (med få undantag kanske). Hur har dessa spelare nått denna nivå av skicklighet etc? Inte är det från att läsa böcker.... och inte genom att köpa fotbollskor med rätt märke heller.

Re: Ett något provocerande inlägg

Hans-C skrev:
Hur har dessa spelare nått denna nivå av skicklighet etc? Inte är det från att läsa böcker....
Och en professor i lingvistik har inte fått sin titel genom att springa runt i fotbollsskor... Fotografi är delvis ett "teoretiskt" ämne och kunskapsöverföring i skriven form lämpar sig kanske bättre än just för fotboll. :)

Nu efterfrågades inte hur man blir skicklig i fotografi genom att läsa, utan hur man kommer igång. Självfallet måste man kombinera detta med att öva, öva och åter öva, men en bra bok är inte fel ställe att börja för den som är van att läsa sig till kunskap.

Det finns en hel bank med recensioner av fotohandböcker här på Fotosidan. Som förstabok kan jag instämma med tex Daniels förslag; National Geographics stora fotoguide ger mer än en grundlig men ändå lättläst introduktion till fotografi.

ANNONS