Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bra nikon-objektiv!!

Produkter
(logga in för att koppla)

farrebarre

Avslutat medlemskap
hejhej!

ber om ursakt redan nu for att jag saknar lite prickar men jag befinner mig i usa just nu sa ... ha talamod :)

har gatt ratt lange med min SIGMA OBJEKTIV 18-50/3.5-5.6 DC och kanner att jag vill skaffa ngt nytt. har fatt rekommendation pa NIKKOR OBJEKTIV AF 50/1.8D av vanner har men ville garna kolla lite med er andra om vilka andra alternativ som finns.

min kamera ar en nikon d70. jag ar inte sa mycket inne pa naturfotografi, utan fotograferar mer manniskor och handelser. vill garna lara mig konsert och snowboard/skatefoto battre. dessutom hyser jag en liten forkarlek till svartvita-bilder. om ngn dar ute har tips pa bra objektiv sa vore det valdigt snallt om ni kunde tipsa om dem .. tack pa forhand!

dessutom, om ni vet om ngn bra och billig foto-affar online har i USA sa vore det schysst om ni kunde lanka till den! :)

tack igen

/Farid ... just nu i north carolina
 
50/1.8D är ett av de bästa objektiven som finns.

Om det är rätt för dina behov är ju en annan sak. Det beror ju på vilken typ av bilder du vill ta. 50mm är ju ett lätt tele och det kanske inte är det du har mest nytta av (särskilt som du redan har den brännvidden).

Ett Tokina 12-24 (motsvarar 18-36 i småbild) skulle kunna vara intressant om du är intresserad av vidvinkel.
 
Bra Nikon-objektiv finns massor, beror förstås på vad du ska fota med det.

50/1.8 D är riktigt bra och finns i min väska. Tack vare den bländare 1.8 kan du använda korta skärpedjup på ett helt annat sätt än med din zoom.

Du säger att du vill fota människor och händelser vilket börjar närma sig gatufoto där oftast brännvidder på 24mm eller 35mm (35 eller 50 omräknat) används. Lämpliga Nikon objektiv där är AF 24/2.8 och AF 35/2.0, 35 är jag själv mycket nöjd med. Jag tycker den passar om man tar med sig kameran ut på stan och fotar människor.

Sen finns det många bra zoomobjektiv som är bekvämare en fasta objektiv. Det är bara du som kan komma fram till vad som passar dig bäst.

BH Photo brukar alla skriva bra om så det är tipset på online affär i USA.

www.bhphoto.com
 
tackar for svaren martin och johannes! alltid skont att fa lite hjalp nar det galler nyinkop. :)

martin, du pratade om schyssta zoomobjektiv ... ngra du kan rekommendera av egen erfarenhet?? kanner mig ganska handikappad ibland av min egna lins nar det galler zoomen ... man vill ju garna langre in i bilden oftast :)

tack iaf igen! ... och folk far jattegarna tipsa om fler :)

/farid
 
Som sagt är B&H klart att rekomendera för köp i USA, men tänk på att det är en judisk affär så ibland håller de stängt på dagar man inte hade räknat med, men den infon finns på deras sida så kolla det först ifall du drar till deras butik i NY.

Annars finns www.adorama.com också. Där har jag inte handlat själv men jag har hört en del gott om dem.

Vad det gäller gluggar är det svårt att säga något innan du bestämt dig för vilka brännvidder som är intressanta. 50mm är dock ruskigt skarp och med möjligheten till kortare skärpedjup tack vare f1.8. Lägg därtill löjligt billigt. Ska du ha något med lite längre brännvidd så kolla på Nikkor Micro 105mm. Du får tele, mycket bra skärpa och dessutom grymt bra macro i ett och samma objektiv.

Vill du ha optimal frihet så kolla på nya 18-200 med inbyggd VR istället. Vad jag har hört än så länge ska det vara mycket trevligt.

Sov gott!
-H
 
farrebarre skrev:
martin, du pratade om schyssta zoomobjektiv ... ngra du kan rekommendera av egen erfarenhet?? kanner mig ganska handikappad ibland av min egna lins nar det galler zoomen ... man vill ju garna langre in i bilden oftast :)

tack iaf igen! ... och folk far jattegarna tipsa om fler :)

/farid

Jag har bara erfarenhet av Nikon 24-120 VR och tycker den fungerar bra även om ganska många andra klagar på skärpan. Nu är förmodligen 18-200 VR ett bättre val som Henrik tipsade om.

/Martin
 
Jag kan starkt rekomendera AF-24/f2.8D skarp glugg och snabb fokus!

Har med en Nikon 24-120 VR som jag är väldigt nöjd med!
/Kjelle
 
tack for alla svar ...
huj. det kanns som man vill prova alla men planboken sager ifran ganska sa tidigt =) tack alla iaf!

/f
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.