ANNONS
Annons

Motsvarande 50 mm på APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett halvt steg till och med. Om du inte behöver korta tider eller kommer använda det mycket i svagt ljus spelar skillnaden ingen större roll.

Om du skall rätta kan du väl lika gärna rätta rätt. Rätt svar är 2/3 steg.

f/1.4
f/1.6 = +1/3 steg
f/1.8 = +2/3 steg
f/2 = +1 steg

last pa massor nu, en manad till usa.

det star mellan:
- Sigmas 30mm f/1.4 ex dc hsm - Verkar vara ett helt okej objektiv, perfekt brannvidd. kan vara fokusproblem. hsm ar harligt! jattebra byggkvalitet, 50/50 bra/mindre bra bildkvalitet i resencioner. Funkar inte till fullformat, om jag skulle vilja ha det nagon gang... f/1.4 ar ju skitkul!

- Canons ef 28mm f/1.8 usm - USM! lika bra bildkvalitet som sigman, inte lika bra byggt. kritik mot bildkvaliteten lite overallt.

- Canons ef 35mm f/2 - Bast bildkvalitet av de tre, sags det. Inte USM betyder langsammare och mer hogljutt af. langsammast blandare.

Vilken borde jag valja? Borde jag valja nagon annan?

Kan de bildkvalitetsmassigt ersatta mitt 50mm f/1.8 II?

Ett halvt steg till och med. Om du inte behöver korta tider eller kommer använda det mycket i svagt ljus spelar skillnaden ingen större roll.

Skillnaden spelar roll nar du vill ha bakgrunden oskarp pa dina bilder eller portratt. Det ar inte bara i svagt ljus man anvander ljusstarka objektiv

Vid köp av en felfokuserande Sigma ska man absolut inte ta för givet att en service hos Tura fixar felet. Jag har egen erfarenhet av detta. Enligt Tura så kunde eventuellt problemet lösas om teknikern fick tillgång till mitt kamerahus!?
Då jag hade ett flertal orginalgluggar som fokuserade bra med mitt (nya) hus så var jag inte beredd att låta någon annan än en aukoriserad Nikonverkstad rota i huset. Så kontentan blev att jag fick stå ut med en "manuell" glugg, visserligen en jäkligt trevlig sådan. När jag senare bytte kamerahus så fungerade AF utan anmärkning...

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar