Annons

hjalp att hitta ratt objektiv - please!

Produkter
(logga in för att koppla)
ellinoran skrev:
Vilket skulle ni saga ar battre att satsa pa? och vad star EX for? har kommit till punkten dar jag far sa mkt rad att jag har tappat bort mig bland alla objektiv. kanner nog att det blir ett sigma iaf.

Sigma 24-70mm f2.8 EX DG Macro Lens

Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro Lens

ar det battre att forsoka pa sig det aningen dyrare med f2.8? eller kanns det andra vettigare?

alltså det beror på, vill du ha lite mer vidvinkel eller har du hellre ett ljusstarkt objektiv? själv skulle jag satsat på 2.8 eftersom det är inte mycket dyrare och jag har ändå ett 11-16 så om jag missar 17-23 är inte så viktigt.

men upp till dig vad du behöver, båda är säkert bra
 
EX kallar Sigma sina "bättre" gluggar.
Bestäm dig för vilka brännvidder du tycker är viktigast för dig. Ta sen ett så ljusstarkt som möjligt (f2.8). Kolla sen upp om det är Sigma, Tamron eller Tokina (Canons egna gluggar brukar vara ganska mycket dyrare) som har fått bäst kritik på just den sortens glugg.
Bestäm sen efter det vilken glugg du ska köpa.
 
ellinoran skrev:
Vilket skulle ni saga ar battre att satsa pa? och vad star EX for? har kommit till punkten dar jag far sa mkt rad att jag har tappat bort mig bland alla objektiv. kanner nog att det blir ett sigma iaf.

Sigma 24-70mm f2.8 EX DG Macro Lens

Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro Lens

ar det battre att forsoka pa sig det aningen dyrare med f2.8? eller kanns det andra vettigare?

Att ha 24mm som kortaste brännvid på mitt enda objektiv tycker jag skulle kännas lite väl långt. Det ger lite begränsade möjligheter till interiörbilder, till exempel.

Jag röstar för 17-70, alltså, trots att den sämre optiskt.

Per.
 
har bestallt ett 17-70 eftersom jag ocksa tyckte att det skulle vara lite av en kompromiss att ga upp till 24.

Tack sa otroligt mycket till er allihopa som har haft talamod med min beslutsangest.

forhoppningsvis kommer min kamera imorgon :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.