ANNONS
Annons

Bra kritik!?

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
urbano skrev:
Ha sedan kvar kategorien dar fotografer kan visa bilder som de sjalva tycker haller mattet for en tuff granskning. Det betyder forstas inte att denna kategori bara ska vara till for att trasha bilder. Det kommer nog en hel del riktigt bra bilder till slut.Och som du sett sa har min "nya arlighet" inte uppskattats av alla. Men jag ar ingen elak typ. Bara trott pa att se struntbilder presenteras som "de mycket erfarnas klockrena shots"
Fridens

Jag skulle garna hora av er andra hur pass serios nedanstaende exempel pa kritik kan tolkas och hur pass mycket jag kan utvecklas av denna "kritik"?
Har jag kanske fatt kritiken for att nagon vill att jag ska flytta bilden till nyborjar-poolen? Nagon som vill "stada upp" bland poolerna, en Polis kanske?
Jag platar minst en session i veckan i studio och tycker mig vilja utvecklas dagligen, och har just tagit beslutet att anvanda poolen "mycket erfaren". Trodde mig passa in pa beskrivningen for poolen "mycket erfaren".
Ska jag behova fa mina bilder granskade pa annat stalle innan jag beslutar om jag kan lagga dem i denna poolen eller ska jag slanga in allt i nyborjarpoolen istallet. Vem avgor det?

Varfor ska jag behova ta emot personliga kommentarer om huruvida vilken typ av fotograf jag ar eller vilken typ av bilder jag bor halla mig till,
att mina bilder ar billiga,
att jag ska spola alla mina bilder forutom just en med toalettstolar pa,
att jag ska borja gora nagot vettigt...vem avgor vad som ar vettigt, och vad har dessa kommentarer att gora pa FS?
Jag suger at mig kritik nar den ar serios och forsoker lara av det, men det finns granser.

"Otroligt tramsig och dum bild.
Om du nu vill vara "flickfotograf" sa gor nagot vettigt.
Detta ar bara billigt."
 
MWPhoto skrev:
Jag skulle garna hora av er andra hur pass serios nedanstaende exempel pa kritik kan tolkas och hur pass mycket jag kan utvecklas av denna "kritik"?
Har jag kanske fatt kritiken for att nagon vill att jag ska flytta bilden till nyborjar-poolen? Nagon som vill "stada upp" bland poolerna, en Polis kanske?
Jag platar minst en session i veckan i studio och tycker mig vilja utvecklas dagligen, och har just tagit beslutet att anvanda poolen "mycket erfaren". Trodde mig passa in pa beskrivningen for poolen "mycket erfaren".
Ska jag behova fa mina bilder granskade pa annat stalle innan jag beslutar om jag kan lagga dem i denna poolen eller ska jag slanga in allt i nyborjarpoolen istallet. Vem avgor det?

Varfor ska jag behova ta emot personliga kommentarer om huruvida vilken typ av fotograf jag ar eller vilken typ av bilder jag bor halla mig till,
att mina bilder ar billiga,
att jag ska spola alla mina bilder forutom just en med toalettstolar pa,
att jag ska borja gora nagot vettigt...vem avgor vad som ar vettigt, och vad har dessa kommentarer att gora pa FS?
Jag suger at mig kritik nar den ar serios och forsoker lara av det, men det finns granser.

"Otroligt tramsig och dum bild.
Om du nu vill vara "flickfotograf" sa gor nagot vettigt.
Detta ar bara billigt."

Anmäl inlägget, är nog enklast. Finns en knapp.
 
MWPhoto skrev:
Och om det inte hjalper att anmala? :)

Man får försöka ignorera kommentaren :) Jag har fått några meningslösa kommentarer också, och det är bara att ignorera dem (lättare/svårare för vissa). Jag har inte anmält kommentarerna då jag tycker inte det var såååå farligt.
 
"Otroligt tramsig och dum bild.
Om du nu vill vara "flickfotograf" sa gor nagot vettigt.
Detta ar bara billigt."

Just den biten tyckte jag var onödig. Resten tycker jag är helt okej kommentar om åskådaren upplever bilden så.
 
Observera att vi har svajjat lite med titlarna på poolerna och försöker nu förtyliga att poolen inte enbart klassificerar fotografen som erfaren, utan se förtydligandet av Christer i denna tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61798

Läs poolbeskrivningen i erfarenpoolen som lyder enligt (vi kommer byta namnet också för att förtydliga ännu mer):

" Det krävs lite mer av bilderna i denna poolen. Detta innebär också att det är ok att vara extra hård, men rättvis och konstruktiv i sin kritik. Fotograferna här har mycket erfarenhet och skall klara mothugg. Som vanligt gäller reglerna för kritik.

Trappsteg 3 och poolen för dig som fotograferat mycket aktivt i ett antal år, och vet att du är mycket erfaren. Du har förmodligen fastnat för en viss genre, exponering och komposition sitter i ryggraden och försöker nu jobba på en högre nivå där du ställer höga krav på dig och på andra som lägger in bilder i poolen. Troligtvis så säljer du en del bilder, haft en del utställningar, gått kurser och försöker dagligen att utvecklas."
 
Jag tycker att du har all anledning att bli förbannad. Det låter som en riktigt magsur kommentar av någon som vaknat på fel sida.
 
Så om man vill undvika rena förolämpningar som kommentarer under sina bilder, så ska man undvika bildkritikpoolen "mycket erfaren".

Jag frågar David Elmfeldt om jag har uppfattat poolen rätt då??

Jag skulle också vilja veta om denna kommentar nedan anses vara ok?

"Otroligt tramsig och dum bild.
Om du nu vill vara "flickfotograf" sa gor nagot vettigt.
Detta ar bara billigt."

/tacksam för svar
 
Läs mitt svar ovan och applicera sedan lite bondförnuft på poolbeskrivningen. Dvs skriver du inte under:

"Det krävs lite mer av bilderna i denna poolen. Detta innebär också att det är ok att vara extra hård, men rättvis och konstruktiv i sin kritik. Fotograferna här har mycket erfarenhet och skall klara mothugg. Som vanligt gäller reglerna för kritik", så välj en annan pool.

Kritikkommentaren är redan rapporterad och jag valde att behålla den. Jag funderade att radera "mellanmeningen" men behöll den. Den kan ju dock vara något av ett personangrepp så kanske den borde bort.

I övrigt tycker jag inte kommentaren bryter mot några av våra regler.

(Ps. tråden delad av från en annan tråd eftersom detta var en intressant fråga men som inte handlade om den ursprungliga frågan)
 
David, jag är besviken på ditt val att acceptera denna kritik. Men för all del, varför inte bara sudda ut orden "flickfotograf" och "vettig" eftersom det är de orden jag känner mig mest kränkt av.

Mats
 
Jag hade personligen accepterat kommentaren utan anmälan då jag tycker den säger mer om kommenteraren än om bilden och får stå för den som skrev den.

Men samtidigt tycker jag kommentarer som dessa tyder på att det borde vara väsentligt att lyfta fram mer med konkreta tips och hjälpande råd för kommenterande och kanske även någon variant där betraktare som fotografer kan tycka till om kommentarerna som ges. Detta för att främja det konstruktiva kommenterandet av bilder snarare än valet av motiv eller annat. För visst är det det som bildkritiken eg. är menad att handla om även i den poolen väl?
 
Vilket trams.
Bilden ar uttryck for kvinnoforakt.
Den ar spekulativ och dum.
Ar det ingen som fattat det?
Och fotografen bar det storsta ansvaret.

Och nu ska min kritik av bilden anmalas?
Det ar ju inte klokt.
Om nagot ska anmalas ar det val bilden??

Men jag tillhor inte dem som ropar pa polisen vid forsta basta tillfalle.

Jag kommer heller inte att publicera vad fotografen kallade mig i ett mejl.

Finns det inga intelligenta manniskor kvar pa denna sajt???
 
lottawe skrev:
tyder på att det borde vara väsentligt att lyfta fram mer med konkreta tips och hjälpande råd för kommenterande och kanske även någon variant där

Konkreta tips?
Jag fattar inte?
Ska jag ge tips pa "forbattringar" till en bild som jag ogillar starkt.

Det vore ju riktigt dumt av mig.
 
Nä, det går nog inte alltid, men däremot kanske man kan undvika att kommentera alls om det inte går att formulera som att det mer rör den enskilda bilden än stilen man ogillar?

Har inte kollat berörd bild, men mer generellt sagt så... Skulle jag kommenterat en bråkdel av bilder jag anser kvinnoförnedrande här hade nog anmälningarna hopats, för bilderna är många och jag hade inte heller funnit ord till dem. Jag väljer därför hellre att ropa ut agget mot såna bilder i forum eller insändare eller annat än under varenda enskild sån bild i kritikpoolerna.

(och jag menar inte att man måste smöra eller baka in eller vara snäll, men tycker nog ändå att det ska gå att skriva mer om eskild bild än annat om man skriver.)
 
Även jag kommenterade bilden och är inte särskilt possitiv. Dock skulle jag vilja formulera mig lite annorlunda. Men ajg anser också att alla som tittar på bilden skall ha fri rätt att få kritisera och påpeka det personen känner och anser.

Anser personen att det är en löjlig bild och känslor om kvinnoförakt väcks då ska man kunna påpeka detta.

Som ajg proklamerat innan så används enligt mitt tycke den poolen av för många. Ska man ligga i den poolen så skall man vara så pass duktig att tekniska fel ej bör förekomma och det ska handla mer om vad bilder förmedlar och kritiken bör hamna på det estetiska och ge inspiration.

Får man kommentarer om att ljuset är fel på grova plan och liknande då har man enligt mitt tycke inte i den poolen att göra.

Visst det är hårt och vem är jagatt dömma? men eftersom man bara har 3 nivåer så torde den högsta nivån också ställa oerhörda krav eftersom man blir varken myket erfaren eller riktigt duktig efter något år. Det krävs anser jag ialla fall år av idoga arbete och svett.

ta åt dig av kritiken istället och fundera på VAD bilden skall förmedla.

För om meningen med bilden varatt lägga en halvnaken tjej på bordet med "porrtyger" då håller jag faktiskt med den "anklagade"
 
lottawe skrev:
Nä, det går nog inte alltid, men däremot kanske man kan undvika att kommentera alls

Jag tycker det ar sa otroligt mycket hyckleri och feglir angaende "konstruktiv kritik". Det ar ju bara trams. Fotosidan ar val ingen fotoSKOLA???

Sedan klagar folk pa att ingen kritiserar. Ja, men vem tusan har tiden och orken att sitta och vara "konstruktiv" i den meningen som manga tycks vilja.

Det finns naturligtvis ett syfte med att jag varit tuff i kritiken i poolen "mycket erfarna".
Jag anser att om fotosidan ska behalla nagot slags sken i alla fall av att vara en serios sajt, sa maste kvaliteten pa bilderna hojas. Inte bara ett steg, utan manga steg!!

Om nu spekulativa, dumma bilder med tjejer i konstiga poser dyker upp i denna kategori, eller kassa fagelbilder med karamellfarg i bakgrunden, eller ointressanta bilder pa insekter - sa har jag tagit mig for att saga dessa bilder.

Just av den anledningen att fotografen sjalv anser sig "mycket erfaren".

Alla som foljt mig pa fotosidan, vet att jag inte sagar bilder utan anledning. De fortjanar oftast det. Basta!
 
Du glömde halva meningen i citatet och fortsättningen tycker jag var så viktig att jag klipper in den här nu:

.....om det inte går att formulera som att det mer rör den enskilda bilden än stilen man ogillar?

Fö håller jag med om att kvalitén behöver höjas och tror också på att kommenterande av "kassa" bilder kan vara en bit på vägen till det, men tycker att även om man är rak och ärlig så är det bild och inte motivval som bör gälla. Fö tror jag det går att göra bra bild av alla motiv även om "de kassa bilderna" överväger i vissa motivkategorier.
 
Jag brukar inte kommentera den typen av bilder tråden gäller men jag kan hålla med om att många av dessa är värda en sågning. Jag ser kvinnan som en otroligt vacker skapelse men många av dessa bilder ser jag som ett hån där skönheten bedras till förmån för polerad yta i konstiga poser som sammantaget ger ett tacky och smaklöst intryck. MEN, det tråden handlar om är väl hur kritik ska framföras. I den "högsta" poolen tycker jag man bör kunna tåla en hel del. Jag brukar inte själv formulera mig lika hårt som Urbanos exempel men hade själv inte tagit illa upp av en dylik sågning. Vilket händer då och då. Det kan ofta fungera som en väckarklocka som ruskar om en i sin villfarelse och får en att tänka till lite extra om ens egentliga syfte med bilden. Alla är vi ju dock olika och en del eftersträvar villkorslös kärlek och hejarop. Detta tycker jag är kontraproduktivt för fs utveckling och bidrar, tycker jag, till en lite mesig medhårsstrykande attityd där folk anser sig "påhoppade" för lite hård kritik. Har man ambitionen att lägga sina bilder i "erfarnapoolen" (namnbyte efterlyses) så bör man även vara så luttrad att man kan tåla en sågning utan att göra alltför stor affär av det. Men det är hur jag ser på det och alla är vi olika.

mvh
D
 
Att fs överhuvudtaget införde pooler som enligt namnen segregerar duktiga fotografer från sämre är mycket olyckligt och har bidragit till att skapa en dålig stämning på sidan.

Jag säger som andra redan sagt. Håll sidan enkel, försök inte dela upp och sortera i dumdum. Bilder är bilder och skall ses som sådana oavsett vem som är fotograf.

Skyll inte på att det måste delas upp pga inflöde. Photo.net har ett långt större inflöde, men en bibehållen god stämning och hyffsat gott om kommentarer.

Jag tror FS har ett jobb att återskapa stämning och förtroende efter detta.

Jag förväntar mig att lotta svarar nu, men jag tycker att hon skall avstå och ge andra utymme.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.