Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra kameraryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennifer86

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en hobbyfotograf som är ute efter en bra kameraryggsäck, och undrar om någon här på fotosidan har något bra tips?

Det är viktigt att väskan är skön mot ryggen, då jag opererat ryggen många gånger, och kommer behöva operera den ytterligare.

Jag antar att det är bra med rem runt midjan för att få bort lite av vikten?
Eller tänker jag fel?
Jag är väldigt smal, ifall det spelar roll för hur den sitter.

Väskan ska kunna rymma åtminstone en systemkamera och några objektiv och gärna ett stativ.

Väldigt tacksam för tips, för jag får inte gå runt med axelremsväskan längre för doktorn! :S

Med vänlig hälsning,
Jennifer
 
Jag har personlien efter ca 1 års tid försökt hitta en vettig kamera ryggsäck konstaterat att det är bättre o köpa en ”riktig” ryggsäck och sedan investera i någon form av kamera insats eller liknande du kan ha i den.

Anledningen till detta är att kamera ryggsäckar är överlag inte designade efter samma standard som riktiga bra ryggsäckar enligt mig och så tycker jag personligen att de ser hemska ut med med endast svarta o gråa färger i en väldigt ”boxig” form.

Finns antagligen någon form av kameraryggsäck som är okej men kostar då antagligen en förmögenhet med tanke på vad de, i mina ögon, dåliga kostar.

Enda kamera ryggsäcken jag skulle rekommendera är F-Stop’s ryggsäckar men dessa är sjukt svåra att få tag på och de kostar mycket.

Har själv en Mammut Trion Light 28l som jag i princip bara har min utrustning löst i eller i en lätt vadderad insats. Fruktansvärt skön att bära och fungerar väldigt bra då jag är ute o vandrar eller bergsklättrar.
 
Hej!

Jag är en hobbyfotograf som är ute efter en bra kameraryggsäck, och undrar om någon här på fotosidan har något bra tips?

Det är viktigt att väskan är skön mot ryggen, då jag opererat ryggen många gånger, och kommer behöva operera den ytterligare.

Jag antar att det är bra med rem runt midjan för att få bort lite av vikten?
Eller tänker jag fel?
Jag är väldigt smal, ifall det spelar roll för hur den sitter.

Väskan ska kunna rymma åtminstone en systemkamera och några objektiv och gärna ett stativ.

Väldigt tacksam för tips, för jag får inte gå runt med axelremsväskan längre för doktorn! :S

Med vänlig hälsning,
Jennifer

Hej Jennifer!
Jag har alltid använt ryggsäckar av märket lowepro. De har alltid haft bra kvalitet har alltid inbyggt regnskydd som jag tycker är viktigt om man är ute i naturen. Jag vill gärna att säckarna både skall rymma extra kläder, fika m.m. Jag vill därför ha två fack i dem. Ett för kameran och ett för övriga prylar. Jag har haft en lowepro photosport 300 aw i ett par år nu. Den fungerar väldigt bra för mig. Den är smalt byggd så att du skall kunna ha på dig den när t ex cyklar. Lowepro har livstidsgaranti som jag testat när något spänne gått sönder på en äldre säck. Jag fick nya spännen direkt. Cyberphoto har kanonpris på photosport 200 aw just nu. Halva priset. Det är ett oslagbart pris. Den finns svart eller blå. Stativet har jag alltid i sidofickan funkar bra! Modellen är utgången så de säljer de sista just nu

Med vänlig hälsning,
Göran
 
Hej Jennifer!
Jag har alltid använt ryggsäckar av märket lowepro. De har alltid haft bra kvalitet har alltid inbyggt regnskydd som jag tycker är viktigt om man är ute i naturen. Jag vill gärna att säckarna både skall rymma extra kläder, fika m.m. Jag vill därför ha två fack i dem. Ett för kameran och ett för övriga prylar. Jag har haft en lowepro photosport 300 aw i ett par år nu. Den fungerar väldigt bra för mig. Den är smalt byggd så att du skall kunna ha på dig den när t ex cyklar. Lowepro har livstidsgaranti som jag testat när något spänne gått sönder på en äldre säck. Jag fick nya spännen direkt. Cyberphoto har kanonpris på photosport 200 aw just nu. Halva priset. Det är ett oslagbart pris. Den finns svart eller blå. Stativet har jag alltid i sidofickan funkar bra! Modellen är utgången så de säljer de sista just nu

Med vänlig hälsning,
Göran

De har just släppt aw II så du gör ett fynd när du köper den gamla modellen som jag har. Här är länken till lowepro hemsida för photosortsäckarna. Om 200 aw räcker i storlek kan du göra en bra affär nu!
https://www.lowepro.com/photosport
 
Ja för midjestöd!

Hej!

Jag är en hobbyfotograf som är ute efter en bra kameraryggsäck, och undrar om någon här på fotosidan har något bra tips?

Det är viktigt att väskan är skön mot ryggen, då jag opererat ryggen många gånger, och kommer behöva operera den ytterligare.

Jag antar att det är bra med rem runt midjan för att få bort lite av vikten?
Eller tänker jag fel?
Jag är väldigt smal, ifall det spelar roll för hur den sitter.

Väskan ska kunna rymma åtminstone en systemkamera och några objektiv och gärna ett stativ.

Väldigt tacksam för tips, för jag får inte gå runt med axelremsväskan längre för doktorn! :S

Med vänlig hälsning,
Jennifer

En rejäl midjerem är guld värd. Rätt justerad landar all vikt på midjan/höften och inte på axlarna. Därmed blir belastningen på ryggen minimal. Jag har flera ryggsäckar men den bästa är en "icke-fotosäck".

Edit: Det är en ORC 25 från Haglöf med styv ryggplatta och "kuddar" mot skuldrorna och en nere vid ländryggen, längst ner på ryggan. Den är flera år gammal o troligen ersatt men det borde finns något liknande. Skyddande inredning blir olika från fall till fall.
Här finns den att kolla på: https://www.utsidan.se/friluftsguiden/ryggsackar-vaskor/dagsackar/haglofs-orc-25_2448
 
Kan rekommendera Adventure icebraker (Dörr) som är en väldigt bra säck med många fack.
Finns i olika storlekar. Har haft large i många år och den senaste 2.0 är bättre på en del punkter.
Bytte dock till en något lättare säck nyligen, pga vikten nämligen Lovepro Flipside AW II camoflage.
Också en bra säck.
 
Hej!

Jag är en hobbyfotograf som är ute efter en bra kameraryggsäck, och undrar om någon här på fotosidan har något bra tips?

Det är viktigt att väskan är skön mot ryggen, då jag opererat ryggen många gånger, och kommer behöva operera den ytterligare.

Jag antar att det är bra med rem runt midjan för att få bort lite av vikten?
Eller tänker jag fel?
Jag är väldigt smal, ifall det spelar roll för hur den sitter.

Väskan ska kunna rymma åtminstone en systemkamera och några objektiv och gärna ett stativ.

Väldigt tacksam för tips, för jag får inte gå runt med axelremsväskan längre för doktorn! :S

Med vänlig hälsning,
Jennifer
Titta på F-stops produktlinje. Dom har t o m en rygga som är framtagen speciellt för kvinnor, och som dessutom är liten (väger bara 1,1 kg), men tillräckligt stor för de prylarna du räknar upp. Notera att du måste komplettera med en ICU i lämplig storlek.
 
Hej!

Jag är en hobbyfotograf som är ute efter en bra kameraryggsäck, och undrar om någon här på fotosidan har något bra tips?

Det är viktigt att väskan är skön mot ryggen, då jag opererat ryggen många gånger, och kommer behöva operera den ytterligare.

Jag antar att det är bra med rem runt midjan för att få bort lite av vikten?
Eller tänker jag fel?
Jag är väldigt smal, ifall det spelar roll för hur den sitter.

Väskan ska kunna rymma åtminstone en systemkamera och några objektiv och gärna ett stativ.

Väldigt tacksam för tips, för jag får inte gå runt med axelremsväskan längre för doktorn! :S

Med vänlig hälsning,
Jennifer

Jag använder en Lowpro trekker 300 Aw. Lite tyngre men stabil och rejäl.
 
Jag vill slå ett slag för MindShift Gear rotation 180 Horizon.
Jag blev så nöjd att jag passade på att köpa två stycken när Scandinavian Photo hade extrapris. Där får jag plats med kamerahus och två eller tre mindre objektiv i midjeväska samt att jag kan ha större objektiv i stora facket på väskan. Stativet hänger jag på utsidan av väskan i det förberedda stativfästet.
Nackdelen är att man inte bör vara jättesmal för att midjeremmen ska fungera optimalt, men den är skön att ha på ryggen.

https://www.scandinavianphoto.se/pr...meraryggsaeck-rotation-180-horizon-tahoe-blue
 
Inte så liten

Titta på F-stops produktlinje. Dom har t o m en rygga som är framtagen speciellt för kvinnor, och som dessutom är liten (väger bara 1,1 kg), men tillräckligt stor för de prylarna du räknar upp. Notera att du måste komplettera med en ICU i lämplig storlek.

Nja, så liten är den inte - men lätt. Jag får plats med 7dII, 100-400 II, konvertar, G5X, normalzoom 24-70, rengöringsattiraljer, 75 cl termos, mackor mm när jag packar i den största insats som får plats i den (ICU-medium pro). Kör jag utan insatsen rymmer den även lite kläder och en mindre kylväska för sommarhalvåret. En riktigt bra "mindre" rygga. Behöver jag mer med mig tar jag den större f-stopryggan jag har vilken även rymmer den största insatsen (om jag t.ex. behöver min 500/4 med mig nedpackad. Tyvärr kostar dessa ryggor en slant.

Här finns kashmir för direkt leverans:
https://www.cameratools.nl/tassen-k...offers/f-stop-kashmir-ul-black-malibu-blue-m/
 
Jag hade en Tamron. En suverän säck som jag slet ut. Inte det bästa bärsystemet men det var länge sedan den var ny.
Köpte en F-stop, största tillåtna som handbagage.
Alltså bärsystemet är inte i närheten av en riktig vandringssäck.
Dessutom anser jag att den tål regn väldigt dåligt med tanke på priset. F-stop borde åtminstone skickat med ett regnskydd... men icke. Kostar väl inte dem mer än 20 spänn.
Däremot gillar jag att den öppnas i ryggen. Man måste ta av sig den för att komma åt grejorna. Svårare för ficktjuvar som då är tvingade att skära upp säcken för att sno prylar.

Sen om man har problem med ryggen så är det smart att tänka igenom vad man måste ha med sig.
Desto mindre - desto lättare
Och det löser man med en mindre säck, går helt enkelt inte att packa ner mer.
 
Stort tack för alla tips!
Jag hoppas på att hitta en rygga som gör att jag slipper ta all vikt på ryggen och lite mer på höften. Jag ser att i vissa ryggsäckar så har man kameran på sidan, i vissa har man kameran långt upp och i andra långt ner. Antar att det påverkar hur belastningen blir då... hm.. hoppas fotoaffärerna har lite ryggor hemma så man kan prova!
Angående vandringsryggsäckar: är dom lika ”säkra” för kameran som en riktig kameraryggsäck?
 
Stort tack för alla tips!
Jag hoppas på att hitta en rygga som gör att jag slipper ta all vikt på ryggen och lite mer på höften. Jag ser att i vissa ryggsäckar så har man kameran på sidan, i vissa har man kameran långt upp och i andra långt ner. Antar att det påverkar hur belastningen blir då... hm.. hoppas fotoaffärerna har lite ryggor hemma så man kan prova!
Angående vandringsryggsäckar: är dom lika ”säkra” för kameran som en riktig kameraryggsäck?

En icke kameraryggsäck har ju inga vadderade fack ifrån början så är ju inget som skyddar objektiven då. Men du kan köpa till en ”ICU” eller en mindre insats som är vadderad där du kan ha din utrustning. Annars är kameror väldigt tåliga och är oftast inga problem o bara vira in den i en extra tröja tex. Beror väl lite på hur försiktig man vill vara.
 
En ICU (Internal Camera Unit), dvs en väskinsats, skyddar kameran bra, men den gör det också lite krångligare att ta ut kameran ur en ryggsäck som inte är anpassad för den. En ryggsäck som är speciellt gjord för kamerabruk är smidigare på det sättet.

Om jag vore Jennifer så skulle jag nog i första hand försöka leta rätt på en kameraryggsäck som sitter bra och har ett bra bärsystem, men om det inte gick att hitta en sån köpa en "vanlig" dagtursryggsäck och hitta på något smart för att skydda kamerautrustningen i den. Man kan ju bygga in egen vaddering i en tursäck, t.ex.
 
Om jag vore Jennifer så skulle jag nog i första hand försöka leta rätt på en kameraryggsäck som sitter bra och har ett bra bärsystem, men om det inte gick att hitta en sån köpa en "vanlig" dagtursryggsäck och hitta på något smart för att skydda kamerautrustningen i den. Man kan ju bygga in egen vaddering i en tursäck, t.ex.
De finns men kostar. prova i butik. Ring återförsäljare o fråga om de har provrum.
 
Kameraryggsäckens stora fördel är att det ofta är mycket enklare att komma åt kameran och grejerna. Vandringssäckar är inte designade för det, speciellt om man har ytterligare vaddering kan det vara svårt att matcha öppningarna och få allt att ligga på rätt ställe efter att ha tagit fram prylar några gånger. Vandringssäckar har å andra sidan ofta klart bättre bärsystem.

Tipset för väskor och i synnerhet ryggsäckar är dock att prova, prova och prova. Se till att få öppet köp (jag brukar be om det på Scandinavian så lägger dom till det på kvittot) och pröva även hemma med tänk utrustning.

Oavsett vad du köper kommer du säkert inte vara helt nöjd i alla situationer, väskor är en sån där typisk grej som det är lätt att ha allt för många och en för lite samtidigt av...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.