Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken el vilken optik som du väljer helst o. fotograferar mest med?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har bara läst väldigt lösa spekulationer om att 24-70 "borde" ligga väl framme i kön för en uppgradering...

Jag gillar 85an men för mig kräver den stativ eller riktigt snabba tider för att bilderna ska bli riktigt skarpa så det är mest ett specialobjektiv för mig. 50an är på alla sätt ett bra objektiv och oerhört prisvärt men sedan jag skaffade 70-300 så ids jag sällan byta. Det är uppenbart att jag saknar området under 70 men jag tycker inte att det finns något perfekt alternativ från Canon ännu. (EF-S 17-55/2.8 ligger väl närmast...)
 
Hej Skogsbaronen- gillar ditt radikala beslut! Finner tanken om bara ett eller ett fåtal objektiv vara god ur kreativitetssynpunkt!
Har man ett objektiv med två brännvidder halvtvingas man till att utnyttja optiken optimalt och på det mest kreativa sättet! Det kanske hjälper till att finna nya "vägar" att nå ditt bildmålsättning!
Kanske fotograferar man även mera koncentrerat och så blir riktigt god "vän" och väl inlärd på just den specifika optiken/kamera kombinationen just den valda brännvidden ifråga som man sedan kan allteftersom lära sig att än mera mästerligt hantera för att utveckla den egna bildproduktionen och resultatet!

Det är intressant att notera att ett flertal som svarat inom trådens frågeställning, faktiskt väljer företrädesvis primes som förstahandsval! Det kan nog förmodligen bidra till ett smidigare och kvalitativt mera kreativt fotograferande!

Tack för ditt inlägg Skogsbaronen!
(Tittade in hos dig på din sida här och kan konstatera att du har riktigt högklassiga och mycket sevärda bilder på din sida!

Må fortsatt riktigt väl!

Vänliga hälsningar

//Carl

Det är tänkvärt det du säger, men det var inte orsaken till mitt "radikala" beslut.

När jag började min digitala "karriär" var jag itutad att "man måste ha det och det i sin kameraväska". Innan dess hade jag kört med en Canon AE-1 och ett vivitar 70-210 och en 2x konverter, så jag visste ju redan att det var telefoto av vilda djur som var mitt intresse. En period var det även videofilmning av motsvarande som gällde.
Trots bättre vetande kände jag mig tvungen att åtminstone äga något inom "normal-registret". Det blev ett 28-105 till min sprillans nya 400D. Sen stod man där med ekipage som var fullkomligt odugligt till det jag ville fota, och mer pengar fanns inte i fickan.
Till slut hade jag råd att köpa ett ef70-300/4-5,6 is usm (ett mycket bra objektiv för övrigt), och jag kunde börja fota så som jag ville.
Jag ville dock ha något bättre. 70-300at var inte så bra på 300mm, och det var ju i princip enbart där som jag brukade det. Jag sålde det och köpte ett tamron 70-200/2,8 - En mycket trevlig bekantskap som tyvärr var alldeles för högljudd för fotografering av vilda djur.
Sålde och bytte till ett canon ef70-200/4L. Det var bra, men något kort.
Då köpte jag ett fast 300mm.
I väskan fanns alltså ett 28-105, ett 70-200/2,8, och ett 300/4. Så såg det ut länge. Det vara bara 300at som användes, men jag tänkte fortfarande att jag måste ha kvar de andra. Vilken fotograf har bara 1st objektiv liksom. Ibland tvingade jag mig att använda de andra bara för att.

Till slut kom jag till insikten: "Vad fan håller jag på med". Sen sålde jag skiten och kompletterade med en 1,4x konverter.
Kanske är det något man måste gå igenom innan man vet man vill men ett tips är ju att verkligen tänka igenom vad man behöver.

Så från oss alla, till er alla - Sälj skiten som ni inte använder =)
 
Canon EF 70-200 4L USM tillsammans med en Canon EOS 40D. Fotograferar uteslutande flygplan.


Hej Anders och tack för ditt svar!

EF 70-200 4L är erkänt en av de absolut skarpaste telezoomarna i sin kategori! Du fotograferar kanske oftast när det finns gott om ljus så f/4L blir perfekt! Lättare och bra redan från full bländaröppning!
Hoppas du får många fullträffar med ditt fina objektiv!
Vänliga hälsningar

Carl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.