Annons

bra kamera med aa batterier?

Produkter
(logga in för att koppla)

Duster70

Avslutat medlemskap
Hej! jag behöver hjälp med att hitta en bra kamera som går på vanliga AA batterier.
Jag har dåliga erfarenheter av specialbatterier som jag tycker alltid har en förmåga att ta slut när man som mest behöver dom.
Min drömkamera vore (om den är bra, har inte läst något test ännu) Panasonic Lumix dmc lx2 -med AA batterier...
Jag är ute efter en fickvänlig kamera som man kan ha med sig varje dag och som kan filma bra.
Väldigt gärna optisk bildstabilisering eftersom jag är en rätt skakis person och tycker om att ta bilder utan blixt.
Har tittat på Samsung digimax s800 som inte kostar så mycket men som inte heller verkar sådär toppenbra..
Tips emottages tacksamt!
 
Jag ska inte tipsa om någon specifik kamera, men jag kan säga att du ska välja LiIon-batteri och inte NiMh-batteri. NiMh-batterier självurladdar sig märkbart. Och AA-batterier är tyvärr baserade på NiMh samt tar oftast längre tid att ladda.
/Erik
 
Desutom är AA-batterier generellt sett både större och tyngre. Och att köra med icke-uppladdningsbara batterier är sällan en bra ide´- dyrt och de klarar i allmänhet inte det strömuttag en digitalkamera behöver.

Men kan du leva med de nackdelarna kanske nånting i stil med en Canon PowerShot A620 kan vara något?

Själv kollar jag på ny kamera, men tvekar just pga att den har AA-batterier. Li-ion är överlägset på många sätt. Lite dyrare, men mycket bättre.
 
Det var nog för ett par år sedan man fick rådet att kameror skulle kunna ta AA batterier.

Nu är det ju så som här sägs att de tekniskt överlägsna Li-ion batterier inte finns i AA format.

Så rådet blir att välja en kamera utifrån andra preferenser än att den går att driva på AA batterier.

Li-ion batterier är kraftfullare

De självurladdar ej i närheten av Ni-Mh celler.

De tål ordentligt med minusgrader.

De kommer med en anpassad batteriladdare som brukar vara liten och smidig.

De kan oftast hittas som pirat/ersättningsbatteri.

(Att vidare ha idén att det kan vara bra att kunna driva kameran med lättillgängliga alkaliska AA-batterier är inte så smart på grund av i dessa sammanhang dålig kapacitet)
 
Jag är ingen sannerligen digitalkameranörd, men Pentax *ist D-serien och den nya K1xx-serien samt Samsungs GX1s går på vanliga AA-batterier om du vill ha en digital systemkamera.

Oops, såg att du vill ha en fickvänlig variant... så det är nog bara att glömma ovanstående. :D
 
Duster70 skrev:
Jag är ute efter en fickvänlig kamera som man kan ha med sig varje dag och som kan filma bra.
Väldigt gärna optisk bildstabilisering eftersom jag är en rätt skakis person och tycker om att ta bilder utan blixt.

Fyller inte Canons nya PowerShot A710 IS alla de kriterierna? Går på två AA. Finns visserligen inte att köpa än, men snart antar jag?


Duster70 skrev:

Min drömkamera vore (om den är bra, har inte läst något test ännu) Panasonic Lumix dmc lx2

Tack för tipset! Varför har jag inte tänkt på den innan? Om man går enbart på specen verkar det vara exakt vad jag vill ha!
 
Canons A-serie är mycket bra, batterisnåla till tusen, tar hundratals bilder på ett par R6'or.

Det där med att NiMH skulle ladda ur sig tycker jag är överdrivet. Om man förutsätter att ens batterier är laddade utan att kolla så kommer man ofta att ha fel oavsett typ. NiMH kan faktiskt ligga mycket länge utan att ladda ur sig märkbart. De tappar säkert mer än LiIon, men inte så mycket att det är något att bekymra sig över. De håller hela semestern utan vidare, när man fiskar upp sista reserven ur väskan så har den ännu bra laddning.

Ett tag hade Ricoh och Samsung modeller som klarade både R6 och LiIon. Det var bra, men numera vet jag bara en eller två modeller som kan ståta med det.
 
Ragnemalm skrev:
NiMH kan faktiskt ligga mycket länge utan att ladda ur sig märkbart. De tappar säkert mer än LiIon, men inte så mycket att det är något att bekymra sig över.
Det är vi nog inte ense om. Jag kör med några uppsättningar uppladdningsbara NiMH i min blixt av ekonomiska skäl och att de ger snabbare återuppladdning av blixten. Men om de inte är helt färskuppladdade så räcker de inte långt när jag börjar plåta. Har de legat 2-3 veckor så är de mycket trötta och efter någon månad är de så urladdade att blixten inte vaknar när man stoppar i dem.

Det beror nog helt och hållet på vilka batterier man har, hur gamla/använda de är och vilken utrustning man ska använda dem i. Men att NiMH-batterier laddar ur sig själva har jag ingen tvekan om, det har jag märkt mer än en gång, alltså är det märkbart...
 
maxzomborszki skrev:
Det är vi nog inte ense om. Jag kör med några uppsättningar uppladdningsbara NiMH i min blixt av ekonomiska skäl och att de ger snabbare återuppladdning av blixten. Men om de inte är helt färskuppladdade så räcker de inte långt när jag börjar plåta. Har de legat 2-3 veckor så är de mycket trötta och efter någon månad är de så urladdade att blixten inte vaknar när man stoppar i dem.

Det beror nog helt och hållet på vilka batterier man har, hur gamla/använda de är och vilken utrustning man ska använda dem i. Men att NiMH-batterier laddar ur sig själva har jag ingen tvekan om, det har jag märkt mer än en gång, alltså är det märkbart...
Det kan variera på olika modeller av batterier såväl som kameror, det gör det nog, men jag har större skillnad mellan batterierna om det är de "bra" eller de "dåliga" än om de har legat oanvända några veckor. Jag har en kamera som jag använder ganska sällan. Den kan ligga oanvänd i två månader, och det är inga problem med batterierna. Var de laddade när jag lade den ifrån mig är de laddade när jag tar upp den. Så vi har faktiskt helt olika erfarenhet. Jag baserar mina slutsatser på fem uppsättningar NiMH av fyra olika typer (GP, Kodak, Olympus, Biltema) och fyra olika kameror av tre olika märken (Kodak, Olympus, Ricoh).

När du tappar laddning, är det i eller utanför kameran? Kanske du har en kamera som långsamt drar ur NiMH?

Ger NiMH snabbare blixtladdning? Det trodde jag var LiIon-batteriernas starka sida, att de var mer toleranta för större strömuttag?
 
Ragnemalm skrev:
När du tappar laddning, är det i eller utanför kameran? Kanske du har en kamera som långsamt drar ur NiMH?
Av mina tre uppsättningar batterier till blixten ligger alltid två utanför och normalt även den tredje vid längre förvaring. De utanför laddar ur sig också, jag har inte märkt någon skillnad där.

Ger NiMH snabbare blixtladdning? Det trodde jag var LiIon-batteriernas starka sida, att de var mer toleranta för större strömuttag?
Finns LiIon-batterier som AA? De AA som kallas för Lithium är ju icke-uppladdningsbara. Vanliga alkaliska batterier och nickelbatterier laddar blixten på 6 sekunder, Lithium 7,5 sekunder och NiCd samt Ni-MH på 4 sekunder. Förutom att Ni-MH är mer miljövänliga än NiCd så räcker de till fler blixtar (150 mot 90). Allt enligt databladet till SB-800. Jag har personligen bara jämfört alkaliska (mina nödbatterier) mot Ni-MH och det är hastighetsskillnad.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.