Annons

Bra kamera för film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Jag gillar att filma lite olika event. Sport, familj osv. Brukar klippa ihop lite material från tex. semesterresor. För detta duger ju en point and shoot videokamera och det har jag. Men skulle vilja kunna leka lite mer med cinematiska effekter, 24p, och kortare skärpedjup. Finns det några billiga kameror, spegellösa eller dslr som ger bra resultat ? Räcker med 1080p 24 egentligen.
Tycker det är svårt att hålla en dslr stilla när man filmar . Funkar de med af eller bara manuell focus för film?

Hur stor budget har du? Och vad har du för krav angående mikrofon?

Ett spontant tips är en Panasonic Lumix GX-80, de verkar gå hitta för runt 5000 kr här tex: https://www.elgiganten.se/product/f...nic-lumix-dmc-gx80-kompakt-systemkamera-svart

Går säkert hitta begagnad med.

Jag har en GX800 som är som en lillebror till GX80.

Med GX80 så har du bildstabilisering(IBIS) i kamerahuset vilket hjälper dig mycket om du filmar handhållet. Du kan filma i 1080 och även 4K i 24P och de har klart bra bildkvalitet, den lär inte begränsa en tekniskt på länge. Du kan även filma i 60 fps i 1080 vilket jag tycker är trevligt för djur tex. Jag tycker även kit objektivet är bra nog för att filma med till en början och det har också bildstabilisering som kan samarbeta med huset. Det är en väldigt lätt kamera och även kit linsen väger nästan obetydligt, det kan vara lättare att hålla en tyngre kamera stabilt och det är en liten kamera så den kanske inte hålls så skönt i allas händer. Men samtidigt blir man inte trött i armarna av att filma en längre stund.

Största nackdelen är ljudet, den har ingen ingång för mikrofon och jag personligen tycker den inbyggda mikrofonen är sådär. Jag har en separat ljudinspelare.

En till nackdel är att den inte har en skärm som kan vridas framåt vilket är smidigt om man vill filma sig själv. Men den har dock wifi styrning så du kan använda mobilen som en skärm för att se vad du filmar. Ett plus på samma ämne är att den har sökare vilket är smidigt om man filmar en ljus dag när skärmen kan vara svår att se.

Min GX800 har lite problem med 4K, den kan bara spela in max 5 minuter i taget och överhettar lätt. De problemen finns inte i 1080 dock, där är det 30 minuter och den har inte överhettat. Jag är rätt säker på att GX80 hanterar 4K betydligt bättre men om det är viktigt så kolla upp det.

Autofokus är lite sådär på Panasonics kameror överlag, men den är inte obrukbar på något vis, det är nog mest ett problem om du vill filma dig själv igen. Om du manövrerar kameran är det ganska smidigt att sätta fokus med hjälp av skärmen.

Det är bara kolla runt annars, men ska du filma handhållet så titta gärna efter ett kamerahus med bildstabilisering, det underlättar enormt. Jag filmar nästan enbart med stativ så mitt personliga behov av det är lågt.

Jag köpte en begagnad Panasonic GH3 för att ha en lite proffsigare kamera med att testa och lära mig på, de går hitta för låga priser och har mikrofoningång. Men de har inte 4K och ingen bildstabilisering som en nackdel. Stort och skönt handtag dock.

Vill man ha en lite lägre budget är det svårt att hitta en kamera där man inte får offra något.

Tack för utförligt svar!
Jag har en Nikon D7200 med många objektiv, så inte så sugen på att byta, men man kunde ju funderat på att köpa en kamera som funkar bra till både foto och film. Jag har sett fina filmer tagna med D7200 också, med den saknar bildstabilisering så det funkar bäst om man använder stativ eller fly cam.
Jag har objektiv med stabilisering, men de hjälper ganska lite när man filmar. Men det kanske är ett generellt problem med att filma med en kamera. I vrdeokameror finns ju inte sällan en gimball som verkligen håller linsen stilla.
Jag har en Panasonic HC-V770 videokamera och en GoPro 5 som filmar bra, men där är det ju små sensorer så man får inget kort skärpedjup..

Nikon Z50 kanske. Jag köpte Nikon Z6 mest för filmning, fast använder den till mycket annat också. Men Z50 med adapter så går det att använda objektiven från D7200.

Komplettera med någon ljusstark glugg kanske? Jag filmar en del och använder såväl Panasonic GH5 och Sony RX100 VII men även min D810 då jag ex vill ha väldigt kort skärpedjup.

Bildstabilisering tycker jag inte är till så stor nytta när man filmar. Jag har en Feyutech AK2000 gimbal men gimbal i all ära, så är den inte alltid så smidig, men ibland är den oumbärlig, t ex när jag filmar från cykel. Man kan nog komma långt med teknik också:

En begagnad GH4 eller GH5 är ju annars säkra "filmkort". Nikon Z, troligen också, men de har jag ingen erfarenhet av.

Sen beror det lite på vad du ska filma. Jag använder min Sony väldigt ofta, inte minst för att filma mig själv då den har väldigt bra ansiktsigenkännande af, är liten och smidig och har log-profiler.

Jag vill nog ha minst APS-C sensor.
Dessutom vill jag att kameran skall kännas mer som en systemkamea än en kompaktkamera, så de minsta går nog bort- Kanske gammalmodigt att tänka så, men så känner jag just nu:)
Eftersom jag har lite Nikon objektiv känns det lockande att testa den Nikon Z50.
Undra hur den står sig mot Nikon D7200 rent fotomässigt. Jag brukar fota sport och cykel me ett Sigma 150-600 Sport. Undra om man klarar sig med Z50 eller om man behöver ha två kameror om man både vill filma och fota.. Semesterbildrna klarar man nog gott och väl med Z50...
Undra om Z50 är bra för pengarna m.a.p film, eller om det finns bättre i prisklassen. ?

Eller undra om Nikon D7500 är bättre att filma med än D7200 så man skulle byta up sig bara?

Senast ändrad:
Jag skulle inte välja en dslr för enbart film. Z50 verkar kanon tycker jag när kollar snabbt, men sen beror det helt och hållet vad du tänkt filma. För film tycker jag det egentligen handlar ganska lite om kameran i sig och mer om att kunna tänka film och göra något intressant av det.

Den här är btw filmad med Z6 (förutom drönarbilderna förstås).

Jo men det blir ju ändå skillnad på en kamera som man behörer använda helt manuellt, eller en kamera där af fungerar i auto lägen. De som gjort bra filmer med Kul om D7200 verkar kära med manuell skärpa. Det går ju om man kan hålla på och ställa in skärpa, men svårare i verkliga situationer. Då vill jag hellre ha en kamera där AF fungerar.. med min videokamera funkar det bra och skärpan sitter alltid direkt. Men där får man ju inte bort skärpedjup så lätt....

Har läst en del nu. Z-serien verkade intressant till att börja med, men sedan har jag tyckt att det är ett lite märkligt koncept med objektivfattning som är jättestor på en kompakt spegellös kamera. Ont om objektiv med denna fattning är det också. Mest intressant har Panasonic G7 eller G80 varit. G80 säljs just nu på "rea" för 5990:- med kit objektiv. Stora nackdelen är den lilla sensorn och ljussvaga kitobjektivet. Skulle behöva ett ljusstarkare för att få till kört skärpedjup med den sensorn...

Om du vill gå cinematiska så vill ha en riktigt filmkamera så ska du kolla behandlade gamla filmkameror, du skriver ingen budget. Särskilt när du bara vill ha 1080p då har du riktigt mycket fint att välja på. Arri, Sony eller red kan ge dig riktigt mycket för pengarna. Har använts i många storfilmer! En vanlig DSLR kommer inte vara i närheten på bildkvalité, codec , hantering osv men visst det kommer väga lite mer

hur som helst :

Kollat på Sony F3, borde du kunna få för inte allt för mycket nu.

här är lite filmer som filmats på den

www.dvxuser.com/V6/showthread.php?256546-Movie-and-TV-productions-using-the-Sony-F3

Red one kan också vara ett alternativ

Gamla arri Alexa kanske också är ett alternativ tung som satan men då får du ju något riktigt fin

inte riktigt lika mycket klassisk film och mer ”lågbudget”
Black magic ursa g1, pocket 4K /6k , Sony fs7, Canon c100,

beror lite på budget, krav , optik, codec, arbetsflöde, ljud

Optik kan ju bli dyrt om du ska ha PL-optik men finns en del fynd också vissa har adaptrar/ andra fattningar.

Tänkt även på att vissa kameror ger ganska rejäla filer som att filma i prores 4444 med Alexan i 2k.

Cinema kameror verkar ju vara grymma, kollade på klippet ovan om F3, häftigt!
Det ligger nog utanför min budget just nu, billigaste jag hittat kostar 20k utan optik.
Sedan känner jag att det är lite konstigt att köpa en Cinema kamera när jag inte kan något om dem. Jag vet inte ens om de har AF eller om man kör allt manuellt på den nivån?

Har läst en del nu. Z-serien verkade intressant till att börja med, men sedan har jag tyckt att det är ett lite märkligt koncept med objektivfattning som är jättestor på en kompakt spegellös kamera. Ont om objektiv med denna fattning är det också. Mest intressant har Panasonic G7 eller G80 varit. G80 säljs just nu på "rea" för 5990:- med kit objektiv. Stora nackdelen är den lilla sensorn och ljussvaga kitobjektivet. Skulle behöva ett ljusstarkare för att få till kört skärpedjup med den sensorn...

Det är en ren myt att spegellösa kameror måste eller ska vara små, även om de ger ökad flexibilitet på det området. Dessutom är det inte kamerahuset storlek som styr hur stor fattning som är lämplig, utan sensorstorlek och tillhörande aspekter på objektivkonstruktion. Där är Z-fattningen främst avsedd för småbild, medan m4/3 är just för betydligt mindre m4/3. Sedan må Z-fattningen vara störst, men Canons RF-fattning är bara en millimeter mindre i diameter (samma som EF).

Om du ser efter så upptäckter du också att Nikon Z50, som har APS-C-sensor, knappast drabbats storleksmässigt jämfört med de två kameror du nämner ovan, även om den dock saknar stabilisering i huset. Å andra sidan är sensorn större än i de två Panasonic-husen.

Detta var svårt. Finns så många olika parametrar så man kan nog inte få allt för en liten budget. Skulle önska full frame och bildstabilisering och långt pris 😁 Nikon z50 är lockande då jag redan har objektiv, men då kostar den ca 11.000 med adapter och har inte bildstabilisering ..(eller jo , digital). Canon M50 åxå intressant, men heller ingen fysisk stabilisering. Panasonic G80 har stabilisering i både hus och Lins som samarbetar, men har mindre sensor, "micro four". Jag kan få en ny för 6000:- . Tror det blir en order på en sådan.. Jag blev erbjuden att köpa en begagnad Panasonic G7 för 3000:- vilket är ett lockande pris, men då har den inte bildstabilisering i huset...Å andra sidan kan jag köpa en gimball för att par tusen få ..

Senast ändrad:
Jag har en Canon M100 och tre M4/3 Panasonic kameror. Jag har testafilmat på alla och måste säga att jag personligen upplever skillnaden mellan APS-C och M4/3 för mina behov är helt obetydliga. Så var inte ledsen om du känner att du måste välja mellan de två. Det man får välja är istället FF eller inte helt enkelt :) Och då måste man ha en respekt för att man i princip väljer mellan en dyr och en nästan inte dyr lösning. Sedan spårar det säkert ut fort ändå, det finns saker att köpa för dyra pengar i alla läger...

Men till en början åtminstone. Så är det inte en fullformat så väljer du från vad huset erbjuder, inte vilken variant av mindre sensor det är.

Ok.
Jag köpte en Panasonic G85 i dag.
Med kit objektiv så jag behöver ett ljusstarkare fast objektiv också för kortare skärpedjup. Har ett 50 mm 1.8 till min Nikon D7200, borde bli ca 35 eller 40 mm på denna kameran. Får kolla vad som finns..

Kul! Panasonic Lumix G 25mm f1.7 motsvarar 50mm samt är både billig och bra! De brukar gå hitta för en tusenlapp om man tittar lite. Nu är mellandagsrean slut så de har nog gått upp lite i pris igen för ett nytt men det finns nog mängder med begagnade. Det finns en Leica 25mm1.4 med och det är nog ett ännu trevligare objektiv såklart, men den kostar betydligt mer. Kan ju bli en framtida uppgradering.

Det är lite synd att underskatta kit objektivet med dock, jag lät min ligga nästan ett år men har börjat uppskatta den lite igen. Här är ett foto jag tagit med den, F 5.6. Dock på väldigt nära håll så då får man ju ganska kort skärpedjup vare sig man vill eller ej. Men 25 mm 1.7an går det leka med länge.

Testbild sengångare 1600.jpg

När det gäller att räkna på vad objektiven motsvarar på fullformat så dubblar du brännvidden för m4/3, lätt att räkna på. :)

Här är ett foto av samma motiv med 25 mm gluggen på bländare 1.7

Testbild sengångare 17 1600.JPG

Detta är nog nästan macro, här är i princip bara ansiktet i fokus. Föredrar i detta fallet bilden innan men det var kul att jämföra hur skärpedjupet skiljde sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar