Hur stor budget har du? Och vad har du för krav angående mikrofon?
Ett spontant tips är en Panasonic Lumix GX-80, de verkar gå hitta för runt 5000 kr här tex:
https://www.elgiganten.se/product/f...nic-lumix-dmc-gx80-kompakt-systemkamera-svart
Går säkert hitta begagnad med.
Jag har en GX800 som är som en lillebror till GX80.
Med GX80 så har du bildstabilisering(IBIS) i kamerahuset vilket hjälper dig mycket om du filmar handhållet. Du kan filma i 1080 och även 4K i 24P och de har klart bra bildkvalitet, den lär inte begränsa en tekniskt på länge. Du kan även filma i 60 fps i 1080 vilket jag tycker är trevligt för djur tex. Jag tycker även kit objektivet är bra nog för att filma med till en början och det har också bildstabilisering som kan samarbeta med huset. Det är en väldigt lätt kamera och även kit linsen väger nästan obetydligt, det kan vara lättare att hålla en tyngre kamera stabilt och det är en liten kamera så den kanske inte hålls så skönt i allas händer. Men samtidigt blir man inte trött i armarna av att filma en längre stund.
Största nackdelen är ljudet, den har ingen ingång för mikrofon och jag personligen tycker den inbyggda mikrofonen är sådär. Jag har en separat ljudinspelare.
En till nackdel är att den inte har en skärm som kan vridas framåt vilket är smidigt om man vill filma sig själv. Men den har dock wifi styrning så du kan använda mobilen som en skärm för att se vad du filmar. Ett plus på samma ämne är att den har sökare vilket är smidigt om man filmar en ljus dag när skärmen kan vara svår att se.
Min GX800 har lite problem med 4K, den kan bara spela in max 5 minuter i taget och överhettar lätt. De problemen finns inte i 1080 dock, där är det 30 minuter och den har inte överhettat. Jag är rätt säker på att GX80 hanterar 4K betydligt bättre men om det är viktigt så kolla upp det.
Autofokus är lite sådär på Panasonics kameror överlag, men den är inte obrukbar på något vis, det är nog mest ett problem om du vill filma dig själv igen. Om du manövrerar kameran är det ganska smidigt att sätta fokus med hjälp av skärmen.
Det är bara kolla runt annars, men ska du filma handhållet så titta gärna efter ett kamerahus med bildstabilisering, det underlättar enormt. Jag filmar nästan enbart med stativ så mitt personliga behov av det är lågt.
Jag köpte en begagnad Panasonic GH3 för att ha en lite proffsigare kamera med att testa och lära mig på, de går hitta för låga priser och har mikrofoningång. Men de har inte 4K och ingen bildstabilisering som en nackdel. Stort och skönt handtag dock.
Vill man ha en lite lägre budget är det svårt att hitta en kamera där man inte får offra något.