Annons

Bra framkallning för Diana/Holga/Lomo foton?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, han har även en vän rekommenderat och talat varmt om. Hört rykten om otrevligheter på stället men bildar gärna min egen uppfattning bara det att jag inte är i Stockholm lika ofta längre.

Om inte annat så är det fascinerande att titta på hans kamerasamling som står bakom disken. Säkert flera hundra gamla kameror.

Framkalla färgfilm.

Att framkalla färgfilm gäller ,både C-41 ocg E-6 ,så finns det några saker som man kanske skall hålla i minnet:
- Den kemi som finns idag i Sverige är den sk.3-bads varianten. Denna kräver nograhet vid blandning.
- Framkallningen sker i ett antal steg ,antal beror på om det är C-41 eller E-6.
- Varje sådant steg har ett krav på att man håller en temperatur som inte får/skall ligga utanför en tolerans på +/- 0.3 grader. Går man utan för detta så blir resultatet där efter.
- Sköljning skall också var inom vissa givan temperaturområden. Och där den första sådan inte skall avvika motsvarande det som jag skrivit ovan.
Att framkalla med annat än "maskin" är svårt därför att just temperaturen ställer till det.Dom maskiner jag använder har den exaktet att jag inte rikskerar att få dåligt framkallade filmer.
Kemin´s hållbarhet är en annan sida.Här kan det lätt bli så att blanda kemi blir dålig där för att man inte framkallar i den omfattning som man blandat. Att blanda mindre mängd ,läs tex 1 liter, ger bara till resultat att det "skiter" sig helt.
Ja, detta är väl mina erfarenheter efter 45 år i mörkrummet, eller rättare sagt fortfarande där.

millhouse: Men samtidigt handlade det väl om framkallning av film skjuten i leksakskameror i den här tråden?

Hej Johan.
Du kan helt klart ha en poäng i det du skriver.Vad jag ville vissa på är att det kanske trots allt är viktigt för många oberoende av vilken film eller kamera man använder när det gäller färg film uppnå färger som är i linje med det man fotat.
Självklart blir det ena annnan sak när man "crossar"- jag det där vet du så det är inget att upprepa här.

okashii: Jag tycker att du ska prova framkalla själv! Då blir det än mer av ett hantverk och om jag dristar mig till att dra slutsatser om dig som person baserat på dina bilder så tror jag att du skulle uppskatta det. Låt dig inte slås ned av perfektionisterna, bilder blir det, skjut från höften! :)

Edit:
Bilder säger givetvis mer än ord; här har du ett par länkar till amatörer som slabbar C41 hemma, bra nog?
http://www.flickr.com/photos/josh_larsen/sets/72157623476341694/
http://www.flickr.com/photos/22664815@N04/tags/c41/

Senast ändrad:
millhouse: Jag ser inte att du nämnt färgskiftningar tidigare?
[...]
- Den kemi som finns idag i Sverige är den sk.3-bads varianten. Denna kräver nograhet vid blandning.
[...]
- Varje sådant steg har ett krav på att man håller en temperatur som inte får/skall ligga utanför en tolerans på +/- 0.3 grader. Går man utan för detta så blir resultatet där efter.
- Sköljning skall också var inom vissa givan temperaturområden. Och där den första sådan inte skall avvika motsvarande det som jag skrivit ovan.
[...]
Ovanstående låter bara som att du starkt avråder experimenterande nya filmfotografer från att framkalla färg hemma.

http://vimeo.com/20134820 <= denna man har förmodligen inga 45 år i branschen men han delar också med sig av sina, från millhouses diametralt skilda, erfarenheter av C41-framkallning.

Senast ändrad:
millhouse: Det finns inget som säger att man måste kopiera sina negativ i en kromogenisk process (tex RA-4, är det denna process du tror att jag förvirrat med C41?)... vi lever i en modern tid med digitalkameror och skannrar, man kan även enkelt skapa en digital version av sitt negativ.

Edit: Hmm, jag verkar ha svarat på något som senare raderats?

millhouse: Det finns inget som säger att man måste kopiera sina negativ i en kromogenisk process (tex RA-4, är det denna process du tror att jag förvirrat med C41?)... vi lever i en modern tid med digitalkameror och skannrar, man kan även enkelt skapa en digital version av sitt negativ.

Edit: Hmm, jag verkar ha svarat på något som senare raderats?

Hm, jag har inte i mitt inlägg skrivit att man MÅSTE kopiera sina filmer till bild på det analoga sättet. Jag både förstår och använder mig av "digital" teknik. Jag har scanner osv. Så låt oss lämna det.
Du skriver;
"Ovanstående låter bara som att du starkt avråder experimenterande nya filmfotografer från att framkalla färg hemma. "
Jag tror att du även här läser mer än det jag skriver. Vad jag pekar på är att om man vill uppnå bra kvalité så är det nogranhet med temperatur en del. Men nu är det så att det finns massa olika ideér om denna fråga. Vad jag skriver är att jag tycker att det är betydligt lättare att framkalla färgfilm med maskin. Jag vet att jag uppnår ett mycket bättre slutresultat på detta sätt änandra. Självklart har även jag framkallat färgfilm på andra sätt. Och som sagt det tycker jag inte var någon höjdare.Sedan har jag inga synpunkter på hur andra gör.

Vad du skrev i det inlägg du tog bort kommer jag inte ihåg ordagrant...
Du frågade nått om jag kanske missförstod vad färgframkallning innebar och jag fick en känsla av att de problem du ofta ser har med själva kopieringen att göra, att få en fungerande kopia från ett dåligt negativ... detta upplever jag som betydligt enklare i den digitala världen, att lägga godtyckliga kurvor i en dator är oftast enklare än att justera filtervärden.

Anledningen till att jag svarade alls, trots att det kanske tog tråden lite mer OT, var att jag upplever sådana inlägg som föga konstruktiva och enbart avskräckande för nyfikna oerfarna... jag tycker att det skulle vara underbart om många amatörer vågade framkalla C41 själva eftersom det kanske leder till att tekniken förblir levande i större utsträckning. Om du har så många år i branschen hoppas jag att du känner att du har mycket att lära de nya, inte avskräcka.

Och du har säkert rätt i att jag missförstår dig, men gör jag det så gör kanske även andra det... då är det inte helt fel om jag ventilerar mina åsikter så blir bilden mer balanserad.

Hej! Slutade få mailuppdateringar om tråden så jag trodde att den tagit slut.

Ja, att "blaska" hemma skulle jag nog trivas med som du trodde men innan jag börjar med det så lämnar jag in rullarna hos andra :) Det kommer nog dröja ett tag innan jag står och meckar själv men visst är det ett mål.

Och ja, som någon annan skrev att färgerna inte blir exakt rätt är en del av hela plast-kamerafilosofin. "Happy accidents". Kika in på lomography.com t.ex.

Det jag inte tänkte på när jag lämnade in rullen hos crimson var ju att jag medvetet lät bilderna ta upp hela negativen, alltså även hålen (sprockets) och tänkte att de skulle förstå att det var meningen men de skar bort och beskärde bilderna i skanningen. Hade poängterat vilken kamera det var taget med och tänkte att det skulle räcka. Just därför skulle det vara kul att hitta ett labb som är van vid oändliga panorama med hålen synliga osv men inte alla har utrustning för det. Men ja, lär jag mig framkallningen själv kan jag ju göra som jag vill. Ska skramla till en film-scanner också.

Hej! Slutade få mailuppdateringar om tråden så jag trodde att den tagit slut.

Ja, att "blaska" hemma skulle jag nog trivas med som du trodde men innan jag börjar med det så lämnar jag in rullarna hos andra :) Det kommer nog dröja ett tag innan jag står och meckar själv men visst är det ett mål.

Och ja, som någon annan skrev att färgerna inte blir exakt rätt är en del av hela plast-kamerafilosofin. "Happy accidents". Kika in på lomography.com t.ex.

Det jag inte tänkte på när jag lämnade in rullen hos crimson var ju att jag medvetet lät bilderna ta upp hela negativen, alltså även hålen (sprockets) och tänkte att de skulle förstå att det var meningen men de skar bort och beskärde bilderna i skanningen. Hade poängterat vilken kamera det var taget med och tänkte att det skulle räcka. Just därför skulle det vara kul att hitta ett labb som är van vid oändliga panorama med hålen synliga osv men inte alla har utrustning för det. Men ja, lär jag mig framkallningen själv kan jag ju göra som jag vill. Ska skramla till en film-scanner också.
Det har säkert Crimson möjlighet att göra men du måste vara väldigt tydlig i kommunikationen om hur du vill ha det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar