Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra framkallning för Diana/Holga/Lomo foton?

Produkter
(logga in för att koppla)

okashii

Medlem
Hejsan!

Jag söker efter några som har vana av att framkalla bilder tagna med "lomo"kameror? Jag har använt mig av crimson men kände att det inte riktigt var deras kopp te (även om de är riktigt skickliga).

Så nu söker jag efter något annat ställe - gärna som tar emot rullar via posten. Några tips?

ps. de ska alltså vara vana vid att bilderna kan (ursäkta engelskan) overlap, att sprockets syns osv.

Det finns inga mirakelkurer för felexponerade negativ. Antar att det är något sådant du eftersöker, då Holgan bara har ett exponeringsalternativ (ca 1/100 och bl 8) att tillgå? Man kan då t.ex istället använda två Holgor med 100 resp 400 ISO film, och ett gulfilter (vid svartvitfilm). Och fär då istället för ett exponeringsalternativ "hela" 4 st .

Diana har ju faktiskt hela 3 bländare som man kan variera exponeringen med, så den funkar hyfsat med en kamra/film (om man kan stå ut med den förbättrade skärpan som nedbländningen ger).

Senast ändrad:
Jag gissar att du pratar om kopior och inte framkallning? Framkallning av underliga saker (som xpro och pressningar osv) är ju just Crimsons styrka. De gör vad man än säger åt dem, ungefär.

Skaffa egen scanner är nog det enklaste, faktiskt. Så kan du själv scanna och bildbehandla bilden som du vill ha den, för att sen skicka den till labb och få den printad.

Nej det är framkallning jag menar. Jag har haft dålig erfarenhet när jag lämnat in mina diana-rullar eftersom att negativen skärs av fel, att "hålen" (vet inte vad det heter på svenska) skärs bort fast tanken är att det ska vara med. En effekt man kan göra med dianan är ju att inte dra fram filmen helt efter ett taget kort så att lite av nästa foto överlappar det gamla, Nästan som en dubbelexponering, med den effekten kan man också skapa bra panorama bilder osv. Jag kan inte alltid de korrekta termerna så jag hoppas jag förtydligat något?

Jag vill helt enkelt få tag i något ställe där man är van att framkalla "knäppa" rullar. Jag ska ringa runt till ett par ställen i Sthlm imorgon.

Hela tanken med att fota med mina Dianor är ju att inte redigera något alls.

Tack för svar ändå :)

Usch var jag är dålig på att formulera mig idag! Har en sådan dag. Jag har inte skanner för negativ, är inte emot redigering i PS om jag fick det att låta så. Jag har alltså inte heller tillgång till något mörkerrum och vill känna förtroende för dem jag lämnar in rullarna till.

Jag tror att jag förstår vad du är ute efter så du kan inte ha en helt dålig dag.
Jag ska själv börja med lomografi lite smått snart, min första Holga är på ingående från Hongkong.
Kollade runt lite efter ställen att framkalla och hittade ett ställe som verkar skitbra men dock ha mycket arbete för stunden. Men där har jag en dålig dag eftersom jag inte kommer ihåg vad de heter. Dock blev jag ännu mer sugen på en Diana när jag läste i din tråd...

Alltså, ingen hjälp men jag fick skriva av mig lite...

Men jag skriver alltid att filmen inte ska klippas på påsen, så får jag fixa det själv.

Jag tror att jag förstår vad du är ute efter så du kan inte ha en helt dålig dag.
Jag ska själv börja med lomografi lite smått snart, min första Holga är på ingående från Hongkong.
Kollade runt lite efter ställen att framkalla och hittade ett ställe som verkar skitbra men dock ha mycket arbete för stunden. Men där har jag en dålig dag eftersom jag inte kommer ihåg vad de heter. Dock blev jag ännu mer sugen på en Diana när jag läste i din tråd...

Alltså, ingen hjälp men jag fick skriva av mig lite...
Tror att du syftar på http://www.framk.se/ ? Tyvärr verkar deras verksamhet nu ligga helt nere enligt inlägg från tredjeperson på deras Facebooksida. Om det stämmer så är det synd, hade själv funderingar på att anlita dem.

SV. Jag trivs helbra med min Diana. Kostade på mig hela deluxe-kitet från lomography och fotar nästan enbart med instant film i den nu, så därför köpte jag en diana mini också. Så jag kan rekommendera även dianan till dig. Dock har mina vänner med holga väldigt fina foton de med.

(och jag hade verkligen en skum dag igår, så tankspridd att jag glömde bort att jag höll på att laga mat - det gick bra som tur var)

Det var ju synd att de lagt ner. Jag ska fortsätta hålla ögonen öppna och höra mig för. Och visst kan man skriva det (att rullen inte ska klippas), det blir nog crimson igen om jag inte hittar några andra, har egentligen inte något emot dem och när jag praktisera och sommarjobbade på museum i Stockholm anlitade vi dem och det gjorde allt perfekt så inget ont om dem. Fick bara känslan av att de, som många andra, föredrar "seriösa" fotografier framför en amatörs foton tagna med plastkamera.

Efter att ha läst en del foto-forum verkar det som att många ser ner på den typen av fotografi, men då har man gått miste, eller svårt att förstå poängen med plastkameror tycker jag :)

Hej !

Varför inte köpa en Framkalllningsdosa, temometer, några mätglas mm på Tradera och sedan köpa Färgkemi från ex Photax ?

//MW

Jag kommer med största sannolikhet att införskaffa en Diana om en månad eller två. Deras helvita är ju bara så grymt läcker!

Själv kommer jag att köra både färg och svartvitt. De svartvita kommer jag att framkalla själv men sedan får man väl se hur det blir med färgfilmen. Framk skrev på sin Facebook idag att de lägger ner på grund av tidsbrist och att alla insända rullar returneras. Det var fan! De verkade väldigt sympatiska annars.

Kul med Dianan! Ja man blir lite tokig i deras clones - de görs många snygga.

Jag fick samma svar. Trist!

Jag har ingen erfarenhet av att framkalla färg (men tycker att det låter komplicerat), bara svartvitt och sist jag gjorde det var på gymnasiet 2006, skulle nog behöva gå någon slags repetitionskurs. Prioriterar annat just nu.

Framkallning

Hej!
om du vill pröva något annat än Crimson så finns Svenska Kort på Hornsgatan mellan Mariatorget och Zinkensdamm. Gert som står i affären framkallar gärna färgnegativfilm och det är mer personligt (och billigare) än Crimson.

Jag ser dessutom gärna att han får många kunder så att han kan fortsätta att framkalla film åt mig.

Lycka till!
hälsningar
Erik

Hej!
om du vill pröva något annat än Crimson så finns Svenska Kort på Hornsgatan mellan Mariatorget och Zinkensdamm. Gert som står i affären framkallar gärna färgnegativfilm och det är mer personligt (och billigare) än Crimson.

Jag ser dessutom gärna att han får många kunder så att han kan fortsätta att framkalla film åt mig.

Lycka till!
hälsningar
Erik

Ja, han har även en vän rekommenderat och talat varmt om. Hört rykten om otrevligheter på stället men bildar gärna min egen uppfattning bara det att jag inte är i Stockholm lika ofta längre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar