Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra fasta objektiv i vidvinkel-klassen

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasRaden

Avslutat medlemskap
Jag hade tidigare ett 20mm 2.8 Canon fast vidvinkel objektiv till en analog EOS som var otroligt bra till allt möjligt, t.ex. undervattensfotografering.
Nu har jag skaffat mig en EOS350D och undrar vad det finns för alternativ till den i detta område? Har sett på 10-22 linsen men är den lika bra som fasta vidvinkelobjektiv? Och den är ju inte lika snabb som canons fasta 20mm.
Är canons 14mm lika skarp och bra som 20mm?
Jag har tittat på canons 15mm fisheye men behöver ett objektiv som har raktecknande linjer.

10-22an är betydligt bättre än Canon 20an, när det gäller skärpa och annat optiskt. Rekommenderas starkt. När det gäller snabbhet, vet jag inte riktigt...
Canon 14 är inte värt sitt pris, jämfört med 20an är den närmast sämre. Sigma 14, 12-24 eller 15-30 är bättre. Tokina 12-24 är också ett alternativ, men 10-22an är bättre.

ThomasRaden skrev:
Jag hade tidigare ett 20mm 2.8 Canon fast vidvinkel objektiv till en analog EOS som var otroligt bra till allt möjligt, t.ex. undervattensfotografering.
Nu har jag skaffat mig en EOS350D och undrar vad det finns för alternativ till den i detta område? Har sett på 10-22 linsen men är den lika bra som fasta vidvinkelobjektiv? Och den är ju inte lika snabb som canons fasta 20mm.
Är canons 14mm lika skarp och bra som 20mm?
Jag har tittat på canons 15mm fisheye men behöver ett objektiv som har raktecknande linjer.
Jag tror också på 10-22, den lär vara riktigt bra. Mycket riktigt förlorar du lite i snabbhet, men tänk på vad ett 10-22 2,8 skulle kosta om det fanns.

Hade i tiderna ett Canon 20/2.8 som jag var otroligt nöjd med. Kring sweetspotten f8 gav den ruggigt skarpa bilder. Kör nu 17-40 som har sina fördelar, men i övrigt har jag inte provat andra vidvinklar. Men Canons 20/2.8 får 4 av 5 getingar av mej.

/andreas

Vad blir då den rekommenderade motsvarigheten för en analog kamera med ett
20mm fast objektiv gentemot en EOS350D som har 1.6 ggr mindre sensor?
Vad jag vet så blir det motsvarande 14mm till EOS350D, men priset på den linsen
från Canon är inte intressant i förhållande till recensionerna jag har läst om den.
10-22 linsen låter bra, men den är lite ljussvag för mina ändamål, och det är en zoom...

Jag har haft 10-22 och den är förvånansvärt bra. Skarp och raktecknande och med snabb tyst fokusering.

10-22 på 1,6 crop var i mitt tycke bättre än 17-40 4L är på FF som vidvinkel.

Vill du ha en fast vidvinkel så tycker jag du ska ta en titt på Sigmas EX 14/f2,8. Ska enligt tester vara bättre än Canons motsvarighet.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto