Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra fast makro objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

backforgood

Medlem
Jag skulle vilja ha ett makro för att fota nära porträtt, ögon, händer, öron och liknande till min Nikon d80
Men vill inte ha nikons 105 makro, jag vill ha något med mer vidvinkel och det får inte kosta på tok för mycket heller
Hjälp mig :)

Det kortaste riktiga fasta makroobjektiv du hittar är nikons 60 mm, mig veterligen. Vidvinkelmakro finns inga, det är ju den korta närgränsen och brännvidden som gör förstoringsgraden/makro. Sen går det väl att använda en bakåtvänd vidvinkel, eller hur man gör. Men det kan säkert nån annan förklara tekniskt mer korrekt, och vad poängen med det är, förutom att det är ett alldeles ypperligt och billigt alternativ enligt vissa, vad jag hört.

Tomas Töråsen skrev:
Det kortaste riktiga fasta makroobjektiv du hittar är nikons 60 mm, mig veterligen. Vidvinkelmakro finns inga, det är ju den korta närgränsen och brännvidden som gör förstoringsgraden/makro. Sen går det väl att använda en bakåtvänd vidvinkel, eller hur man gör. Men det kan säkert nån annan förklara tekniskt mer korrekt, och vad poängen med det är, förutom att det är ett alldeles ypperligt och billigt alternativ enligt vissa, vad jag hört.

Vet du hur 60 objektivet är?

Vansinnigt skarpt och helt underbart, enligt dom testerna och personerna som äger det, har jag hört och läst. Funderar själv på att komplettera mitt 150 mm makro med ett sånt.

60 mm med cropfaktor på 1,5=90 mm=ingen vidvinkel alls på din kamera dock. Hur var tanken med makro och vidvinkel i samma? Vad för effekt, typ av bild, vill du uppnå?

Tomas Töråsen skrev:
Vansinnigt skarpt och helt underbart, enligt dom testerna och personerna som äger det, har jag hört och läst. Funderar själv på att komplettera mitt 150 mm makro med ett sånt.

60 mm med cropfaktor på 1,5=90 mm=ingen vidvinkel alls på din kamera dock. Hur var tanken med makro och vidvinkel i samma? Vad för effekt, typ av bild, vill du uppnå?

Just för att jag inte har planerat att fota insekter som är rädda för att när manb går nära
vill jag gärna kunna gå rätt nära, sen vill jag ha mer information med i bilden, och kunna använda objektivet till porträtt också.
låter det ovettigt?:)

Ja men närgränsen på ett så kort makroobjektiv är väldigt kort, du får dock inte med mer än vad skalan säger beroende på närgränsen. På mitt 150 mm makro har jag 30 cm ca, vilket innebär att jag har skala 1:1 vid 30 cm, det som är 1 cm avbildas i samma storlek, alltså 1 cm, på sensorn. Poängen med makro är förstoringsgraden. Det går ju lite emot vad du tänkt med att få med mkt och vidvinkel då.

Det är inte bara väldigt kort skärpedjup du är ute efter då? Ett fast 50 mm 1,4 är väldigt fin för porträtt då, enligt min åsikt. Skulle hellre gå på ett sånt om det inte var makrofoto jag var ute efter.

Tomas Töråsen skrev:
Ja men närgränsen på ett så kort makroobjektiv är väldigt kort, du får dock inte med mer än vad skalan säger beroende på närgränsen. På mitt 150 mm makro har jag 30 cm ca, vilket innebär att jag har skala 1:1 vid 30 cm, det som är 1 cm avbildas i samma storlek, alltså 1 cm, på sensorn. Poängen med makro är förstoringsgraden. Det går ju lite emot vad du tänkt med att få med mkt och vidvinkel då.

Det är inte bara väldigt kort skärpedjup du är ute efter då? Ett fast 50 mm 1,4 är väldigt fin för porträtt då, enligt min åsikt. Skulle hellre gå på ett sånt om det inte var makrofoto jag var ute efter.

Jag har provat ett 50 mm och jag tyckte närgränsen var för dålig.... jag kände bara behovet av att komma närmre hela tiden så därför funderar jag på makro.

Men du säger att du vill få med mkt, enda sättet att få med mer är att flytta dig bakåt, men du vill gå nära, eller att du använder ett objektiv som förminskar, inte förstorar, alltså en vidvinkel.

Min normalzoom går från 18-50 mm och har en närgräns på bara några cm, har en fast ljusstyrka på 2,8 och används som referens i tester i tidningar, superskarp.

Tomas Töråsen skrev:
Men du säger att du vill få med mkt, enda sättet att få med mer är att flytta dig bakåt, men du vill gå nära, eller att du använder ett objektiv som förminskar, inte förstorar, alltså en vidvinkel.

Min normalzoom går från 18-50 mm och har en närgräns på bara några cm, har en fast ljusstyrka på 2,8 och används som referens i tester i tidningar, superskarp.
jag har 18-200 och jag tycker inte att jag kommer tillräckligt nära med det.
Och 105 mm har jag inte råd med..
Vad finns det för alternativ då som har bra närgräns och som inte är så dyrt och som är fast?

Kort brännvidd/vidvinkel/under 35 mm på din kamera=inte så smickrande perspektivförvridning för porträtt på nära håll.
Lång brännvidd/tele=mer passande för porträtt.

Men du vill gå nära.. förklara mer exakt vad det är du vill göra så är det lättare att ge ett bra svar, eller kanske nån annan kan svara om ja är för dum för o fatta =)

Tokina 35 2.8 makro finns ju, vet dock inte om det är skala 1:1 men det lär räcka ändå. Ett Sigma 18-50 har hyffsad närgräns, men ger ju ingen jätte förstoring, men kan kanske vara ett alternativ ändå.

Men kika lite på Tokina, vidvinkel är det ju dock inte tyvärr.

Vidvinkel med extremt kort närgräns

Jag tror att det Emma letar efter är ett vidvinkelobjektiv med extremt kort närgräns, något som jag också skulle vilja ha. Några tips någon?

Emma, rätta mig om jag har fel!

mvh
Johan

Re: Vidvinkel med extremt kort närgräns

cjrekman skrev:
Jag tror att det Emma letar efter är ett vidvinkelobjektiv med extremt kort närgräns, något som jag också skulle vilja ha. Några tips någon?

Emma, rätta mig om jag har fel!

mvh
Johan

Ja det är nog det jag letar efter!
hjälp oss:)!

Micro Nikkor AF 60/2,8 D

Jag har köpt objektivet begagnat här på Fotosidan,
kostade 3000:- och i princip som ny.
Objektivet har närgräns på 22 cm (=arbetsavståndet från objektivet 6,5 cm) avbildningsskala 1:1 men blir ju 1,5 x större i D80s sensor och med mellanringar kommer man ännu närmare.
Det är ljusstarkt och otroligt skarpt OM man använder stativ eller är stabil på handen (vilket inte jag är :eek:)) Därför tror jag att VR (vibrationsreduction) skulle sitta fint, men det kostar.
Objektivet har auto- och manuellt focus, men att focusera manuellt är ju så himla kul.
Tips: Kolla bland produktrecensioner här på FS och även Cyberphotos objektivsida, en ny version på objektivet är på gång.
Mvh Kirsi

Re: Micro Nikkor AF 60/2,8 D

Kirsi skrev:
Jag har köpt objektivet begagnat här på Fotosidan,
kostade 3000:- och i princip som ny.
Objektivet har närgräns på 22 cm (=arbetsavståndet från objektivet 6,5 cm) avbildningsskala 1:1 men blir ju 1,5 x större i D80s sensor och med mellanringar kommer man ännu närmare.
Det är ljusstarkt och otroligt skarpt OM man använder stativ eller är stabil på handen (vilket inte jag är :eek:)) Därför tror jag att VR (vibrationsreduction) skulle sitta fint, men det kostar.
Objektivet har auto- och manuellt focus, men att focusera manuellt är ju så himla kul.
Tips: Kolla bland produktrecensioner här på FS och även Cyberphotos objektivsida, en ny version på objektivet är på gång.
Mvh Kirsi

vet du när uppdateringen på 60 kommer?

Är det 60mm du vill ha?

Mkt lättare å hjälpa till om man vet ungefär vilken brännvidd det gäller, tror det är omöjligt att få makro med ngt under 30mm även om tex blomman ligger mot frontlinsen.

Om det är 25mm du vill ha och makro inte är så viktigt så satsa på mellanringar.

Men tänk brännvidd i perspektiv å en viss vinkel du vill ha, men det går ju jättefint att fota händer å ögon med ett 105mm.

Om det nu var ett vidvinkel med kort närgräns som du var ute efter så tycker jag att nikons 28mm f/2,8 Ai-s är ett kanonobjektiv. Skarpt som attan och närgräns på 20cm, dvs. närmre än makroobjektiven. Visserligen är det manuellfokus, men som sagt det går ju det med...

Sigma 70-200mm/2,8 och ett set med mellanringar är medecinen för att komma jäkligt nära, en bit ifrån. Ställ upp dina grejor på ett stativ och fota med fjärrutlösare. Zoomen är även ett underbart porträttobjektiv utomhus. I studion funkar det bra upp till 85 - 90mm om man har plats för det. Bra bildkvalitet till vettiga pengar.

Bildexempel: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=151842

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar