Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra fast makro objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Allemyr skrev:
Är det 60mm du vill ha?

Mkt lättare å hjälpa till om man vet ungefär vilken brännvidd det gäller, tror det är omöjligt att få makro med ngt under 30mm även om tex blomman ligger mot frontlinsen.

Om det är 25mm du vill ha och makro inte är så viktigt så satsa på mellanringar.

Men tänk brännvidd i perspektiv å en viss vinkel du vill ha, men det går ju jättefint att fota händer å ögon med ett 105mm.

Hur är de korta skärpedjupet på 60mm?
är det fint?
fin bokeh?
någon som har en bild att visa så att man ser ett exempel?
mvh Emma

Re: Vidvinkel med extremt kort närgräns

cjrekman skrev:
Jag tror att det Emma letar efter är ett vidvinkelobjektiv med extremt kort närgräns, något som jag också skulle vilja ha. Några tips någon?

Emma, rätta mig om jag har fel!

mvh
Johan

Ett mycket bra tips är Carl Zeiss Distagon 25/f2.8, det har extremt bra närgräns för en vidvinkel, men tyvärr ingen autofokus, speciellt billigt är det väl inte heller, men mycket bra är det...........
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Z1424663

/kent

backforgood skrev:
Jag skulle vilja ha ett makro för att fota nära porträtt, ögon, händer, öron och liknande till min Nikon d80

Din 18-200 har en närgräns på 50cm, vilket enligt specen ger en avbildningsskala om 1:4,5. Vill du alltså komma närmare än 50cm med 18mm brännvidd?

Per.

60mm AF-S är rent ut sagt grymt. Exempel på porträttbild med det kan du hitta här:

http://flickr.com/photos/intedinmamma/2573145005/

Som ren macroglugg är det inte helt optimalt, men för allmänt (gärna lite närgånget) fotande är det perfekt. (för mig iaf) Perspektivet blir väldigt naturligt (rakt), och inte lika "tillgjort" som när man går nära med vidvinkel. (vilket iofs kan vara roligt ibland)

Det rekommenderas helt enkelt!

Jag tror att jag har bestämt mig nu för ett 60mm, men hade gärna velat se lite bilder tagna med det:)
Någon som har det?
Mvh Emma

Finns det något skarpare objektiv än Sigma EX 70/2.8 DG Macro? -Nja...inte många men knappast något billigare.

Jag har nu verkligen bestämt mig, det blir ett 60mm, den nyaste av dom.
Jag är helt kär och bara väntar tills jag kan köpa det.
Tyvärr är min kamera på sjukhus och jag hatar att inte ha den med mig varje dag.

Om du är ute efter vidvinkliga bilder med mycket kort närgräns, dvs litet huvudobjekt i förgrunden och sen en "miljöbild" i bakgrunden (ger bilder med extrem "skjuts"). Så är nog det enklaste att införskaffa ett vidvinkelobjektiv och mellanringar alternativt försättslinser. Bör göra att du spar en hacka jämfört med 60mm som ju inte är ett dugg vidvinklig. Jag skall erkänna att jag har svårt att skilja mina makrobilder tagna med 105mm, 60mm och 55mm (dock endast skala 1:2, men med teleconverter eller mellanring fixar det sig...). Dock har jag som sagt fler insekts- och grodbilder med 105an (och några fågelbilder!). De korta makroobjektiven är framförallt kul att fota <1:1, dvs med mellanringar (eller bälg). Mellanringar har större effekt ju vidvinkligare objektiv du har. Hoppas jag inte satte griller i huvudet på dej. 60mm macro är en fin glugg. Jag sålde den för att den inte passade mitt fotograferande, men tycker att den egentligen presterade bättre än mitt 105D (utan VR).

backforgood skrev:
Tyvärr är min kamera på sjukhus och jag hatar att inte ha den med mig varje dag.
Jag har den. Det var kärlek vid första ögonkastet. Jag hade några dejter med det på olika fotomässor. Nu har den stadigt sällskap med min kamera.

backforgood skrev:

Du kommer inte att ångra dig. Jag har den gamla modellen och gjorde det kanske lite irrationella valet att köpa ett ex av den nya modellen nyligen. Den är verkligen trevlig. Skärpan (på min D300) är något bättre än den gamla modellen, autofokus är mycket snabbare, men framförallt är bokehn (hur bakgrundsoskärpan ser ut) mycket snyggare. Ska man köpa nytt är det inte mycket att orda över, det är den nya modellen man bör köpa. Den gamla modellen är inte alls dålig, tvärtom, den är mycket bra, men den nya är snäppet bättre. Den enda nackdelen jag kan se med nya modellen är att den har ett löst motljusskydd och inte inbyggt i själva konstruktionen av objektivet som med gamla modellen. När man fotograferar med maximal förstoring så ligger fokus bara något cm framför motljusskyddet och man måste ofta ta av det för att inte skugga objektet. Det problemet slipper man med gamla modellen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar