Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra Canon kamera för sportfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

jjk127

Aktiv medlem
Letar efter en riktigt bra kamera för sportfoto, mestadels inomhus. dåligt ljus, snabb och nära sport. Handboll och innebandy.
Fotar även utomhus fotboll.

Kikat på Canon 70d. Behöver dock inte filma.

Vänligen J

Behövde också ett snabbt hus i dåligt ljus där man kunde skruva upp ISO utan för mycket brus. Tittade först på 7D, men beställde igår en 70D från Rajala. Just nu extrapris. 70D ska enligt recensionerna runt om på nätet vara mycket mindre brusig än 7D. DET avgjorde mitt val efter mycket läsande och funderande.
Sök på "7D versus 70D" på Google så hittar du många sidor som hjälper dig till ett beslut.
Lycka till!

Kopplat till pengar antar jag.
Allt under 5d MKIII eller 1Dx blir ju en kompromiss kameramässigt.
Fördelen med dessa kameror är att du kommer undan med något billigare objektiv.

Utöver kameran tror jag att objektiven är avgörande. Snabba glas = möjlighet till lägre iso och mindre brus.

En 70D med snabbt objektiv borde vara en juste setup?

Objektiv (från Canon, då - de andras har jag dålig koll på) som kan komma ifråga.

Sansat pris och förmodligen lämpligast inomhus: EF 85 mm f/1,8 USM eller EF 100 mm f/2 USM.
Någorlunda sansat pris, kan fungera både inom- och utomhus, beroende på avståndet: EF 135 mm f/2L USM.
Osansat pris men däremot sanslöst bra och flexibel: EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM.

Idag finns det bara nya 5D Mark III respektive 6D. Fördelen med båda, jämfört med 70D, är att bildsensorn är större, vilket innebär att den tåler högre ISO utan att bruset blir mer framträdande. Men 6D är mest en bra bildsensor i ett mer alldagligt kamerahus. 5D Mark III är ännu dyrare.

Om du nu inte menar kameror vars nummer börjar på 5 eller 6? Men de är inte "serier" i så fall, utan bara versioner inom samma serie. 70D föregås exempelvis av 60D, som kom efter 40D och så vidare bakåt.
600D är en efterträdare till 550D som kom efter 500D. Dessa är dock ett snäpp enklare än de med tvåsiffriga nummer.
När Canon 2009 introducerade 7D var det deras första kamera med en sensor i samma stil som fanns i 60D, men autofokus som mer liknade en nedskalad version av det som satt i 1D Mark IV. Sport/actionkamera med ekonomiprioritering. Idag har 70D en lätt nedskalad version av autofokussystemet i 7D. Tyvärr är en av de funktioner som fattas en av dem som jag använt mest när jag fotograferat sport med mina 7D...

Som skrevs ovan går 1DX utanpå allt annat som nämnts här, men det gör ju priset också, så jag förstår att den inte är intressant.

Vad har du för budget? Mitt förslag på hus om du kan tänka dig att sträcka dig mot 20kkr är definitivt en begagnad 1Dmk4. Då har du inga kompromisser och iaf rimliga pengar.

Skall du fotografera snabb sport är varken 6D eller ett 5DmkX hus egentligen ngt alternativ. 5D3 har iof en mycket kompetent AF och 6fps men dels tycker jag själv att 6fps är gränsfall när det går riktigt undan och blir det tuffa förhållanden för fokusen går den farten ner ordentligt rätt snabbt. Finns ljuset tar jag i dom fallen min 1D3a istället för 5D3an..

Budget är svårt... Kan lägga en del pengar men ibland bör man hejda sig och se om det ger så mycket skillnad på bilderna? Objektivet spelar ju stor roll också och kanske speciellt inomhus i sporthallar...

Begagnat "skrämmer" mig lite... Utvecklingen inom teknik brukar ju formligen rusa fram och jag är lite rädd för att köpa ett hus med några år på nacken för att upptäcka att bättre prestanda nu finns i "billiga" kameror.

Jag är ingen ren nybörjare men har inte varit genuint intresserad under så lång tid att jag har nån erfarenhet av de lite äldre kamerorna.

Hur gammal kamera kan/vågar man köpa?

/J

T.ex. 1D4 är "bara" en generation gammal och det enda som t.ex. en 70D möjligen kan vara bättre på av det du efterfrågar är att den har något bättre upplösning (+4Mp) och kanske ISO-egenskaper men rent på pappret så har dom samma "äkta" ISO-omfång upp till 12800 och utökat klarar t.o.m. 1D4 mer än 70D. Vad gäller AF och FPS (äkta) däremot så lär 70D inte få en lätt match mot 1D4.

Hittar begagnade här på FS för runt 20000kr, låg väl nya på det dubbla ungefär så det är en del pengar men för sport får man å andra sidan rackarns mycket för slantarna..

Nu ser jag ju det primära är att sätta fokus rätt - om man inte lyckas med det spelar ju sensorns förträfflighet ingen roll. Jag instämmer i att i klassen under 20.000:- är 1DIV det bästa valet. Har man en lägre budget skall man titta på 1DIII - runt 7000:- beg. Tyvärr är det svårt att få en shutter count om man inte går till Canon. Man kan köra vid ISO 6400 med mark III i färg och få hyfsade resultat ffa i råformat. Kör man s/v kan man gå ännu högre.

Kör själv med 1D Mark IV som sportkamera bland annat och måste absolut rekommendera den.
Tycker själv det är synd att det var den sista modellen med 1,3 crop, tycker om det "formatet".

//Julle.

Den bättre ljuskänsligheten på min 5D III mot min gamla 7D ger bilder med mycket bättre kvalitet. De har bättre färger och mindre brus som dessutom är lätt att plocka bort. Säkert minst ett steg bättre.

En nackdel (ibland, som jag ser det) är att skärpedjupet blir mindre. Det gör att skärpan måste sitta på bästa ställe för att inte få suddiga bilder.

Jag gillar min 5D III:a riktigt mycket. Många möjligheter att programmera AF och lätt i handhavandet.
Jag tar en del sportbilder med mitt Canon 85/1.8. De blir väldigt bra.

T.ex. 1D4 är "bara" en generation gammal och det enda som t.ex. en 70D möjligen kan vara bättre på av det du efterfrågar är att den har något bättre upplösning (+4Mp) och kanske ISO-egenskaper men rent på pappret så har dom samma "äkta" ISO-omfång upp till 12800 och utökat klarar t.o.m. 1D4 mer än 70D. Vad gäller AF och FPS (äkta) däremot så lär 70D inte få en lätt match mot 1D4.
En 1D Mark IV kan inte göra det som en 70D kan göra vad gäller brus och dåligt ljus. 1D IV är en mycket äldre kamera och kommer inte i närheten av vad en ny 70D klarar av när ljuset tryter!

Letar efter en riktigt bra kamera för sportfoto, mestadels inomhus. dåligt ljus, snabb och nära sport. Handboll och innebandy.
Fotar även utomhus fotboll.

Kikat på Canon 70d. Behöver dock inte filma.

Vänligen J
En 70D med bra glas räcker väldigt långt tro mig för jag har testat och jag har även 1DX i bagaget. Däremot skulle jag inte rekommendera 85mm* obejektivet för actionsport i mörka lokaler då autofokusen inte direkt är snabb jämfört med t.ex 135mm* objektivet.

Med en 70D kommer du bra mycket längre än en 7D som minst sagt börjar bli ganska uråldrig jämfört med sina yngre kusiner från entusiastskiktet!

* Canons L-serie

What!!!

En 1D Mark IV kan inte göra det som en 70D kan göra vad gäller brus och dåligt ljus. 1D IV är en mycket äldre kamera och kommer inte i närheten av vad en ny 70D klarar av när ljuset tryter!

Någon verkar vara väldigt dåligt insatt i Canons systemkameror!!! 70D är något bättre än 7D då det kommer till brus vid höga iso (från 800 och uppåt). MK IV däremot är klart bättre än 7D (ca ett steg).

Vet inte

Vet inte hur man översätter de där siffrorna till praktisk kunskap. Om jag tolkar brusprestandan till att mkIV är ungefär ett halvt steg bättre än 70D så stämmer det i alla fall med mina jämförelser (Paktiska jämförelser och foto på samma motiv i fält)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar