Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra bilder vid skarp sol?

Produkter
(logga in för att koppla)

FransHals

Medlem
Det här kan tyckas vara ett riktigt nybörjarproblem, och det finns säkert en väldigt enkel lösning på det, men jag har inte lyckats på egen hand ännu.

När jag t.ex. är i en stad och vill ta kort på en byggnad eller gata och solljuset är skarpt blir en del av bilden väldigt ljus, där solen lyser, och resten blir alldeles för mörk. I normala fall skulle man ju kunna lösa det genom att flytta på sig, men i städer är det inte alltid en möjlighet. Hur löser man det då?

Tacksam för svar!
 
Genom att exponera så att himlen inte blir kritvit och sedan använda shadow/highlight funktionen i CS2. Annars kan du använda stativ, ta två exponeringar och sätta ihop dem med HDR funktionen.
 
FransHals skrev:
I normala fall skulle man ju kunna lösa det genom att flytta på sig, men i städer är det inte alltid en möjlighet. Hur löser man det då?

1. Väljer en annan tidpunkt
2. Utnyttjar HDR-tekniken

Fotografi är att måla med ljus, om ljuset är fel, så blir oxå målningen fel.
 
Tack för tipset!

Det finns inget sätt att lösa det redan i kameran? Jag vill inte behöva fixa med mina bilder i datorn...
 
FransHals skrev:
Tack för tipset!

Det finns inget sätt att lösa det redan i kameran? Jag vill inte behöva fixa med mina bilder i datorn...

1. Välj en annan tidpunkt
2. Använd en Nikon med funktionen D-Lightning (hjälper något)

Den digitala kameran är, till skillnad mot vad en del tror, inget underverk som kan böja ljus och på andra sätt trots naturlagar. De fundamentala grundlagarna för fotografi gäller fortfarande.
 
Haha, nej. Det vore ju underligt om en kamera kunde göra så.
Det jag mest funderade på var om det fanns något sätt att ställa in slutare/bländare så att kontrasterna blev mindre.
 
FransHals skrev:
Haha, nej. Det vore ju underligt om en kamera kunde göra så.
Det jag mest funderade på var om det fanns något sätt att ställa in slutare/bländare så att kontrasterna blev mindre.

Slutare och bländare styr den totala mängden ljus in, inget annat.

För motiv med någorlunda enkel geometri, t.ex. "undre halvan för mörk, övre för ljus", kan man lindra problemet med ett avtonat gråfilter.

Har du gott om tid kan du ta två eller flera olika exponeringar (helst med kameran på stativ, och samma bländaröppning) och klippa ihop bilderna.
 
Skarpt solljus är alltid svårt att få till bra. Ett tips som ingen har nämnt är att fotografera i RAW och sen dra ner kontrasten i RAW-programmet. Här kommer du ganska snart att stöta på två nya problem.

1. Lägre kontrast ger sämre färgmättnad - bilden ser grå ut. Kan till viss del kompenseras genom att dra i reglaget för färgmättnad, men jag lyckas aldrig få resultatet riktigt som jag vill om jag måste sänka kontrasten för mycket.

2. Bruset i mörka partier förstärks. Det här är svårare att komma runt. Grundtipset är att använda låg ISO och exponera så rikligt det går utan att bränna ut de ljusa partierna till helt vitt.

HDR kan ju vara värt att prova. Använd med måtta bara, annars ser det bara onaturligt ut.

Hmmm, ser att du helst vill lösa problemet redan i kameran. Prova att sänka kontrasten i kamerans meny så mycket det går. Du kanske behöver dra upp färgmättnaden också som kompensation för kontrastsänkningen. Mer än så kan du nog inte göra om du vill ha jpeg från kameran, förvänta dig inga underverk.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.