Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Magnus!
Tack för ditt råd!
Dessvärre har jag valt en annan väg. Jag har helt enkelt tagit bort mina bilder och de få som är
kvar kommer jag aldrig skicka ut i bildkritikpoolen för bedömning.
Jag har helt enkelt resignerat.
Vänligen
Lasse

Fast Lars. Kanske är det iaf lättare att få sina bilder bedömda om man vill nu när intressegruper införts än det var förut? Du skrev att det är bilder på barn. Kanske vore det värt att testa i barngruppen? Det finns ju en sån där alla delar intresset för just den typen motiv.

Har precis tänkt att så förbannat konstigt, att det ofta är kvinnor som tagit bilden jag ploppar upp för intresse.
Har t o m inte kommenterat för att det varit just kvinnor som tagit bilden.
Nästan blivit förbannad över att hämmas att inte kunna kommentera för att det varit en kvinna bakom bilden.
Inte för att bilden varit dålig utan för att jag kommenterat kvinnors bilder för mycket.
Känns det som.
Man kan ju bli misstänkt för nåt ..som jag inte vet..men ändå....eller ännu bättre antastad:)
Sen ..jag är en macho Lapplänning utan hämningar eller skrupler varken gentemot andra människor, stat eller utland.
Jag påverkas inte av något jag inte vill utan att jag själv vill...??
Nåja..
Det som slår mig på polen Landskap är att jag ofta får upp ett kvinnonamn under bilden jag blippar fram från tumnaglarna.
Är jag kvinna..eller har jag någon kvinnligt fenomeniskt sjukdom.
Aldrig..jag vägrar.
Tar kvinnor bättre landskapsbilder än män.
Hm..
Frågorna är fler än svaren.
Men jag önskar att fler män tog "bättre" (enligt mig då) (som är otroligt macho) bättre bilder.
Mvh/-Anders

Hej Lotta!
Du läste nog inte mitt inlägg riktigt noga.
Eller så missuppfattade du det där jag skrev om barn. Man brukar ju kalla sina kreativa skapelser för ens "barn". Oavsett om det är musik, litteratur eller fotografier. "Barn" är ju bara ett annat ord för något man skapat. Och det man skapat vill man ju inte ska trampas ner, eller hur?
Vänligen
Lasse

Ok, jag tog det för ordagrant.

Fast jag har också gjort som du förut. Länge.. Knappt två år tror jag det var jag slopade bildkritik här med ett undantag/år typ, men nu när intressegrupper införts och med ändringarna som skett har jag hopp igen. Känns lättare med grupperna. Så även om det inte blir barngruppen kanske något annat passande för dig med finns som ändå gör det lättare nu än då?

Chano skrev:
Har precis tänkt att så förbannat konstigt, att det ofta är kvinnor som tagit bilden jag ploppar upp för intresse.
Har t o m inte kommenterat för att det varit just kvinnor som tagit bilden.
Nästan blivit förbannad över att hämmas att inte kunna kommentera för att det varit en kvinna bakom bilden.
Inte för att bilden varit dålig utan för att jag kommenterat kvinnors bilder för mycket.
Känns det som.
Man kan ju bli misstänkt för nåt ..som jag inte vet..men ändå....eller ännu bättre antastad:)
Sen ..jag är en macho Lapplänning utan hämningar eller skrupler varken gentemot andra människor, stat eller utland.
Jag påverkas inte av något jag inte vill utan att jag själv vill...??
Nåja..
Det som slår mig på polen Landskap är att jag ofta får upp ett kvinnonamn under bilden jag blippar fram från tumnaglarna.
Är jag kvinna..eller har jag någon kvinnligt fenomeniskt sjukdom.
Aldrig..jag vägrar.
Tar kvinnor bättre landskapsbilder än män.
Hm..
Frågorna är fler än svaren.
Men jag önskar att fler män tog "bättre" (enligt mig då) (som är otroligt macho) bättre bilder.
Mvh/-Anders

Glömde:-/ :) (men med en viss underton)

Mvh/-Anders

Jag kan hålla

jag kan hålla med till viss del.

Men sen är ju smak och tycke väldigt subjektivt. Vissa av bilderna som får väldigt bra kommentarer ser jag inget i och tvärtom.

Men skönhet ligger i betraktarens öga och möjligheten finns att det är ganska main stream skänhet som vilar här.

Men mest av allt tror jag att det är bilder som tilltalar en mest som blir kommenterade, du kanske tycker dina bilder tilltalar dig och dina närmaste men det har ju sin förklaring i att vi omger oss med en viss sorts människor. Mina bilder blir aldrig kommenterade och jag har inte alls många här, inte ens mina finaste men mina närmaste tycker jag är världens bästa hahaha Ni fattar.

Tycke och smak och åsikter är alla väldigt subjektiva.

lottawe skrev:
Och för att vara seriös så tror jag inte heller att det handlar om fotografens utseende, men däremot tror jag det handlar om annat än att dessa bilder tilltalar många, är lätta att kommentera eller lättsmälta. Jag tror det handlar mycket om rena kompiskommentarer snarare än bilden.
Fast själv är jag bra snygg, och de av mina bilder som har flest kommentarer är rejält lättsmälta, och inte kommenterade av mina kompisar! :-D

Ok, allvarligt då, jag förstår vad du menar, och jag skrev kanske lite överdrivet. Men jag tänkte mest på bilder som håller hög kvalitet utan att kanske vara vad många menar med "konstnärliga". Som vackra fjärilar och älgar i dimma och sånt... Och dessa tror jag ofta får många kommentarer för att de är lätta för många att gilla. "Lättsmält" var ett dåligt ordval.

Senast ändrad:
Jag kan inte hålla med att det mestadels är tjejer som får kommentarer. Jag bryr mig inte om vilket kön en person har, men jag har en känsla av (utan att dubbelkolla) att jag mest har lagt kommentarer på bilder tagna av killar. Det har inte med att göra att de är killar, utan det är bilden som styrt.

Sedan att vissa typer av bilder (fåglar på pinne etc.) får fler kommentarer är nog att de är mest lättsmälta. Svårare bilder är också svårare att ge kommentarer på. Bilder ger ju oftast en känsla i kroppen, därav kommentarer som "Oooo, va bra". Det har ju också kritierats i andra trådar. Knepigare bilder kräver mer av betraktaren.

Själv har jag också tagit bort mina bilder, men mest för att de inte är aktuella längre. Sedan tröttnade jag också på kommentarer som att "jag tycker inte om HDR" eller "för lite färg" och "för mycket färg". Sådant ger mig inget.

//L

Hej Pia!
För mig är en bra bild en bild som berör.
En macrobild på en blomma eller insekt, eller en höstbild, eller en bild på en fågel på en gren m.fl berör inte mig. För jag har sett dessa bilder till leda. Såvida de inte är gjorda på ett nytt sätt. Med rörelseoskärpa eller en ovanlig vinkel, vad vet jag.
En bild som berör är en bild som
överraskar mig med sin originalitet och
färgkänsla. Man ser liksom något på ett nytt sätt.
Vänligen
Lasse

Hej Lena!
Jag skrev det där om tjejer för att jag tycker
det är orättvist att det är utseendet som styr kommentarflödet. Det är väl inte fel
att bli intresserad av någon, men då kan man ju skriva direkt i gästboken. Elller,hur?
Själv har jag hållit på med foto och konstnärligt måleri i 20 år. Och jag vet hur svårt det är att få till en bra bild där färg, komposition och innehåll fungerar.
Vänligen
Lasse

Hej Göran!
Tack för ditt inlägg och dina givande
kommentarer på mina bilder. Jag gör
som du. Kommenterar en bild som intresserar mig,
oavsett vem det är. Själv försöker jag kommentera foton som jag tycker är lite originella och
annorlunda. Jag dras inte till blommor, insekter,
fåglar på grenar, höstlöv, eller intetsägande nakenbilder. Jag tycker att jag sett dessa bilder till leda.
Vänligen
Lars

Hej Gemila!
Jo, jag håller med om att tycke och smak är subjektivt. Men jag tycker att alla dessa
insekts-, blom,- och fågelbilder bara är
upprepningar. Visst, färgerna kan vara lite skiftande och skärpan likaså, men sist och syvendes har man sett samma typ av foto 27000
ggr.
Varför inte ta dessa foton på ett nytt
och originellt sätt. Kanske med rörelseoskärpa
eller med kaviar på linsen(......!).
Vad vet jag. Möjligheterna är obegränsade.
Vänligen
Lasse

Lars, jag ska titta på dina bilder när bebin har lagt sig, jag lovar.

Så hoppas jag att när jag skrev att det är bilderna jag går på, att du förstår att det är fotografierna personerna tagit jag menar, inte fotona på dem själva... När jag läste vad jag skrev kunde man missförstå vad jag menade, nämligen.

ixi skrev:
Hej Pia!
För mig är en bra bild en bild som berör.
En macrobild på en blomma eller insekt, eller en höstbild, eller en bild på en fågel på en gren m.fl berör inte mig.
Visst, jag förstår precis vad du menar och argumenterar inte emot din åsikt om det. Jag ville bara förklara varför dessa bilder får fler kommentarer. Och jag vidhåller fortfarande att jag absolut inte tror på att det beror på hur fotografen ser ut.

Med vänliga hälsningar,

Pia

Hej Pia!
Det är väl helt självklart att om det är en snygg tjej som tagit fotot, så får hon en drös extra kommentarer.
Gör en undersökning där du jämför en ful gubbe med en snygg tjej.
Även om det är samma kvalitet på bilderna så har tjejen fått 4 ggr så många kommentarer. Så är det bara.
Grejen är att just detta inte är något stort problem för mig. Inget som får min panna i djupa veck.Men det är absolut inget som kan förnekas.
Vänligen
Lasse

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto