Annons

Bra backpacking-kamera med eventuellt undervattenshus?

Produkter
(logga in för att koppla)

daggmus

Ny medlem
Hej, jag ska resa till runt i Asien och Australien och vara borta i ca 3 månader. Ska leva mestadels i städer (aka förhoppningsvis el) men även tälta.
Min gamla kamera är en Panasonic DMC-FX01 (alltså en ganska gammal modell) och jag känner att den är alldeles för långsam och bilderna blir även suddiga så fort det inte är ljust ute.

Det jag letar efter är en kamera som...
  • tar bilder snabbt
  • ger bra bildupplösning
  • är hyfsat kompakt då jag inte vill bära med mig så mycket
  • eventuellt går att köpa ett undervattenshus till
  • har hyfsat bra batteritid
  • går att ta bra bilder på motiv som rör sig
  • är kompatibel med t.ex. gorillapod

Jag vill helst klara mig runt 5000 kr.

Min pappa har en Leica M9 som ger rätt schyssta bilder, men den är inte precis i min prisklass.
Jag har använt mig av min mammas systemkamera innan, en Nikon som jag inte vet modellen på. Gillar att använda mig av systemkameror men behöver en mer kompakt kamera när jag ska ut och resa.

Hur mycket plats på minneskortet skulle ni rekommendera? Antar att jag måste ta med mig dator för att lagra bilderna någonstans ändå, men vill ju inte behöva ladda över bilder hela tiden ;)

Om ni undrar något så är det bara att fråga! :)

Red: En hyfsad videoinspelnings-funktion är också önskvärt!
 
Senast ändrad:
Det jag letar efter är en kamera som...
  • tar bilder snabbt
  • ger bra bildupplösning
  • är hyfsat kompakt då jag inte vill bära med mig så mycket
  • eventuellt går att köpa ett undervattenshus till
  • har hyfsat bra batteritid
  • går att ta bra bilder på motiv som rör sig
  • är kompatibel med t.ex. gorillapod

Jag sitter själv och funderar på en Nikon AW 100 inför en resa till Brasilien och den uppfyller dina krav,
Och jag skulle rekommendera att ha med dig minst två minneskort( de är ju liten peng)
 
Jag sitter själv och funderar på en Nikon AW 100 inför en resa till Brasilien och den uppfyller dina krav,
Och jag skulle rekommendera att ha med dig minst två minneskort( de är ju liten peng)

Tack för tipset! Det är bra att den är mer väder och stöt-tålig, men det verkar som den har problem med för starkt ljus och reflektioner, såväl som urtvättade bilder vid bakljus. Zoomen ska tydligen höras vid videoinspelningar också. Det som känns mest negativt är att det verkar som att bilderna blir gryniga när man zoomar.

Jag har kollat runt lite och det känns som att Canon PowerShot G1X och Panasonic Lumix DMC-GX1 är kameror som man har användning för även efter resan. Vill gärna fortsätta fotografera här hemma och kunna ta grymma bilder. Någon som har någon erfarenhet av dessa eller som har något förslag på liknande kameror.

Däremot kostar Canon PowerShot G1Xs undervattenshus över 2000 kr :S och kan inte hitta något undervattenshus till Panasonic Lumix DMC-GX1.
 
Nu när jag tänker efter så kanske man borde satsa på en mer tålig, lite billigare kamera (bara den tar bra bilder) och köpa en riktigt bra kamera att ha när man har plats i packningen, eller vad tycker ni?
 
Nu när jag tänker efter så kanske man borde satsa på en mer tålig, lite billigare kamera (bara den tar bra bilder) och köpa en riktigt bra kamera att ha när man har plats i packningen, eller vad tycker ni?

ja de är svårt därför jag inte gjort mitt val än.
en liten kamera har man ju tendens att användas mer så de är de som är för, och sen har de flesta kameror i dagsläget tillräckligt bra kapacitet, men klart köper man en vattentät så är de inte lika bra optik som en som inte är de...
 
ja de är svårt därför jag inte gjort mitt val än.
en liten kamera har man ju tendens att användas mer så de är de som är för, och sen har de flesta kameror i dagsläget tillräckligt bra kapacitet, men klart köper man en vattentät så är de inte lika bra optik som en som inte är de...

Nej, jag har velat lite fram och tillbaka nu och jag tror att jag kommer köra på en bra kamera (förmodligen en Panasonic Lumix DMC-GF3 med pancake-objektiv - så den behåller den lilla storleken, men har inte riktigt bestämt mig än) och helt enkelt använda engångskameror som är vattentäta när vi dyker - tycker det blir lite cool effekt på de bilderna även om bilderna inte är särskilt högupplösta.

Kommer mestadels ta bilder på land och kommer inte slänga runt kameran så det känns bättre att köpa en bra kamera som man kan använda hemma sen också och kanske köpa andra objektiv till.

Panasonic Lumix DMC-GH2 verkade vara en riktig höjdare, men lite för dyr för mig just nu.
 
Jag använder oftast någon systemkamera och kör då RAW + JPG.
Vid krävande uppdrag där vikt och vattentäthet är viktiga kör jag med fickkamera Sony DSC-TX10. Saknar optisk sökare och saknar RAW men den är skarp och har skaplig ISO fast filmning kan bli lite skakig…
/Harald
 
Tycker du resonerar vettigt. Dock skulle inte jag dra på mig mer vikt än nödvändigt, och för att få fotografisk variation skulle jag välja en kompaktkamera med en hyfsad zoom, absolut inte ett fast objektiv. Men det är ju jag, som föredrar variation i bilder vad gäller bildvinklar. Jag skulle titta på en kompakt med vidvinkelzoom från runt 24 mm ekvivalent brännvidd och uppåt. 28 tycker jag är aningen för snävt i vidvinkelläget när man är i byggnader och när man vill fotografera folk i sällskap man själv ingår i. Att använda engångskamera under vattnet är en bra idé tycker jag. Alternativet kan ju vara någon sådan där vattentät "plastpåse" för kompakten. Den går också ganska enkelt ner i packningen.

Din DMC FX01 börjar ju bli lite omkörd av nya kompakter nu, även om det är en trevlig kamera. Uppgradera denna, så har du en bra kompakt när du vill ha liten storlek. Skaffa sedan en systemkamera när du kommer hem om du känner behovet. De båda kompletterar då varandra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.