ANNONS
Annons

Bröllopspriser!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sara

Aktiv medlem
hej!

Vill bara höra vad ni tar för priser när ni plåtar bröllop?
Får ofta förfrågningar på bröllop- då heldagar, i kyrkan, under vigseln, efter eller innan lite mer klassiska bilder, och inte ovanligt att jag ska vara med även på festen efteråt...

vad skulle ni ta för pris för ett sådant upplägg? Håller på att försöka klura ut ett bra prissystem, men det är ju i stort sätt omöjligt att jämföra, och veta vart jag ska börja...Hmmm... Nån som vågar berätta?

Hej!

Det kanske beror på vad du har för tidigare referenser. Jag tycker att ca 15000 för en heldag och helkväll låter rimligt. Då räknar jag med att moms ingår och material tillkommer.

hej!

hej!
Tidigare referenser var det ja...
ja, saken hör ju att jag just är på gång att starta upp mitt företag... pluggar fortfarande på fotoskolan i Gamleby, (2:a fotoutbildningen...) blandat med att assa lite osv... (med andra ord- har fortfrande endel var att lära, men det har vi kanske alla...)
iallafall, har väl fotat ca 10 bröllop nu, heldagar allihop, alltså: inget i studio utan ute och i kyrkan osv...

Vet att det är svårt att säga ett "fast" pris som passar alla men är mest ute efter lite riktlinjer...

vet inte om det hjälper men min hemsideradress är: www.saralandstedt.com (för att se hur jag fotar, dock är bröllopsdelen EXTREMT tunn och kass just nu.-..hahahah)

Tack för ditt svar!!!
Mvh, sara

PerFogelberg skrev:

Jag tycker att ca 15000 för en heldag och helkväll låter rimligt.

Hur motiverar du detta pris? Nog för att utrustning kan vara dyrt, men använder du motiveringen att priset måste betala för din bröllopsfotoutrustning som kostat dig ~50-100 000 borde du nog se dig om efter ett annat jobb. Det finns unga hungriga fotografer som klarar jobbet galant med sin 10.000 kronors utrustning. Känn dom flåsa dig i nacken.

Då räknar jag med att moms ingår

Ja konstigt vore väl annars, jag har då aldrig sett ett företag gifta sig. :)

Sara skrev:
hej!

Vill bara höra vad ni tar för priser när ni plåtar bröllop?
Får ofta förfrågningar på bröllop- då heldagar, i kyrkan, under vigseln, efter eller innan lite mer klassiska bilder, och inte ovanligt att jag ska vara med även på festen efteråt...

vad skulle ni ta för pris för ett sådant upplägg? Håller på att försöka klura ut ett bra prissystem, men det är ju i stort sätt omöjligt att jämföra, och veta vart jag ska börja...Hmmm... Nån som vågar berätta?

--------------------------------------------------

bra fråga :) det beror väl lite på vilken prisklass du vill lägga dig i.. det finns ju flera alternativ, liksom! antingen så tar du 1500 spänn för det och ger bort negativen, men det känns som en dålig idé och kommer att reta gallfeber på de porträttfotografer som sysslar med bröllop och tjänar pengar på det.. andra alternativet är förstås att ta bra betalt för det - 15 000 för en heldag med ett brudpar är nog inte helt dåligt, tror jag.. inte om man betänker att det i de pengarna ingår moms, skatter och sociala avgifter.. sen är ju förstås frågan om det ska ingå bilder i det hela eller ej..

ett tips är kanske att ta en timpenning (vi tar 1500/timme där jag jobbar), ta betalt om du ska åka iväg nånstans, ta betalt för tid efter 15.00, eventuellt ta betalt för extra rullar utöver säg 2-3 stycken.. och att det INTE ingår bilder, utan att paret sedan får köpa de bilder de vill ha.. fast jag tror kanske att tiden är viktigare - jobba för all del inte gratis eller till underpris!

det är svårt att bestämma hur man ska ta betalt.. speciellt om man inte har någon att fråga.. men ett tips är väl kanske att kontakta PYO (porträttfotografernas yrkesorganisation - www.pyo.se) och höra dig för lite.. om du startar eget och tänker hålla på med porträtt är det kanske också idé att gå med där (tror det kostar runt 2000 per år, avdragsgillt i deklarationen).. om du är intresserad av det, rekommenderar jag att ringa min kollega som är medlemsansvarig i pyo - 021 - 13 08 68 dagtid, 9-18..

jag babblar jättemycket, märker jag.. :) .. om du undrar nåt - hör av dig så ska jag göra mitt bästa för att svara!

/malinka

bjanha skrev:
Hur motiverar du detta pris? Nog för att utrustning kan vara dyrt, men använder du motiveringen att priset måste betala för din bröllopsfotoutrustning som kostat dig ~50-100 000 borde du nog se dig om efter ett annat jobb. Det finns unga hungriga fotografer som klarar jobbet galant med sin 10.000 kronors utrustning. Känn dom flåsa dig i nacken.

Ja konstigt vore väl annars, jag har då aldrig sett ett företag gifta sig. :)
Det är många timmars jobb. Inte bara med fotograferingen utan allt efterarbete också. Ska man dessutom betala skatt blir det inte så mycket kvar. Om bröllopsparet tycker det är bättre att låta någon med 10000 kronorsutrustning fota så är det deras eget val. Jag skulle inte pruta bara för att det finns andra som gör jobbet billigare. Ska man leverera ett seriöst result tycker jag att man ska ta ett seriöst pris. Moms är något man måste betala till skatteverket.

bjanha skrev:
unga hungriga fotografer som klarar jobbet galant med sin 10.000 kronors utrustning. Känn dom flåsa dig i nacken.

He. Det fläktar skönt... Det finns plats för alla - bra för brudparen. Möjligen börjar det bli väldigt trångt i leden bland alla 1500-kronorsfotografer. Men de får gärna ta alla 1500-kronorsbröllop, fine.

Ta betalt - men jobba speciellt på att leverera de jävlar i mig snyggaste bröllopsbilderna du har sett. Då kommer du också att känna att det tar tid - under fotograferingen naturligtvis, men speciellt före och efter. All den tiden och all din omsorg med bilderna kommer att få dig må illa av alla löpande-band-fotograferingar du ser och du justerar ditt pris uppåt allteftersom du märker att du ändå blir uppskattad för de bilder du gör och du blir ändå anlitad. Du känner dig nöjd med du jobb du levererar och kan dessutom stolt stå för att du inte är billigast. Om du så vill.

Visst finns det dom som är billigare, men det kommer alltid att finnas dyrare fotografer också.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar