Jag har fotat ca 10 vigslar (+ ibland porträtt/fest osv) och jag har inte tagit mer än 2500 i betalt ännu. Ibland gratis, ibland mellan 1000-2500 beroende på vem det är och vad jag ska göra. Jag vet folk som betalat 15 000 kr för sämre jobb än jag gjort, så det där är ju verkligen olika. Jag tar medvetet lite mindre än jag skulle kunna ta för att garantera att jag blir anlitad, och det är ju inte fel om folk rekommenderar en eftersom i alla fall jag inte på något sätt raggar uppdrag.
Minimum är att få pengar för alla omkostnader (resa/mat/boende).
Frågan är vilka drivkrafter en fotograf har för att fotografera ett bröllop och vad grunderna är för hans/hennes val av prissättning.
Om vi bortser från de som fotograferar rent ideellt och inte har några kommersiella ambitioner finns tre nivåer vid prissättningen av ett bröllopsuppdrag:
1) Betydligt lägre pris än marknaden generellt
Här attraherar fotografen priskänsliga kunder enbart på grundval av låga priser. Att få uppdrag och arbeta enkelt står i centrum.
2) Samma prisnivå som marknadens dominerande aktörer
Fotografen lägger sig medvetet i samma prisspann som en majoritet av konkurrenterna. Profileringen av produktutbudet och aktív marknadsföring blir därmed de främsta konkurrensmedlen.
3) Premiumprissättning.
Ett fåtal fotografer kan tack vare gott anseende och förhoppningsvis extraordinär kompetens, utomordentliga tjänster och högklassiga produkter ta ut mycket höga priser av ett relativt fåtal kunder.
Problemet är att bröllopsfotografering är en icke standardiserad komplex mix av tjänster (fotografering, bildbehandling, rådgivning mm) och produkter (förstoringar, bröllopsalbum, CD/DVD med bilder mm) med varierande, oförutsebar och svårjämförbar kvalitet.
Valet av prisnivå har också ovillkorligen ett direkt samband med fotografens värdering av sig själv, sin kompetens och tid. Den som säljer sig billigt är osäker på sitt eget värde och är rädd för att inte få uppdrag. Att lägga sig i mittfåran med flertalet andra är tryggt men det gäller att erbjuda något mervärde för att kunna bli framgångsrik. Endast de fotografer som blivit framgångsrika kan ta ut de högsta priserna och göra det över tid (jämför med erkända och populära konstnärer).