Annons

bröllopspriser?

Produkter
(logga in för att koppla)

annelito

Aktiv medlem
hjälp alltså!

om en vecka ska jag fota ett bröllop. ett par som jag inte känner, vi har aldrig träffats, hon kontaktade mig via min hemsida...och ville att jag skulle fota deras bröllop...

snacka om att få förtroende!

vi har ännu inte diskuterat något pris för bilderna! och idag fick jag ett mail från henne där det stod:

"När det gäller ekonomin så har vi ett förslag.
Vårt förslag är detta:
Vi betalar:
bensinpengar - ?
ert hotellrum - 1300:-
materialkostnader - ?
På kvällen får ni äta middag vart ni vill och betala själva, frukosten ingår i hotellrummet. Frågetecknen är de siffror jag behöver från dig".

har någon förslag på hur mkt man ska ta?
dom vill ha både svartvitt + färg, några förstoringar på 15x20, album, tackkort...

jag är rådlös!
tips och råd emottages tacksamt!

Arbeta gratis

Ett gratis hotellrum+frukost betalar inte en kamerautrustning ; (

Jag tar 2500 kr för varje bröllop
Och då ingår 6 förstoringar
förstoringar och 30 tack-kort.
Utöver detta tillkommer resa och ev övernattning.

Folk nuförtiden är snåla , och kontaktar gärna amatörfotografer (inte illa menat) och erbjuder dem gratis resa+utlägg om Bröllopsparet får bilder.
Men du som fotograf,oavsett amatör eller pro, har kostnader precis som alla andra.
Det är något du måste ta i beaktningen.

Jag hoppas detta hjälper dig ///

Niklas,jobbar aldrig gratis

Det är väl inte så farligt, deras förslag. Under förutsättning att du under 'materialkostnad' kan räkna in avskrivning på utrustningen och deras andel i vad det kostat att skaffa dig den kunskap du har inom foto. Annars skulle _jag_ nog låta dem hitta en annan fotograf.

Högst generöst av dem att du får äta var du vill på kvällen och betala själv...

Försök förklara för dem att det de så generöst är villiga att betala, är vad som i normala fall hamnar på fakturan under posten omkostnader.
Att inte erbjuda dig ett arvode är ytterst snålt, och att skriva bensinpengar när det handlar om milersättning.

Känner du dig säker på att klara uppdraget borde du nog kräva ett för dig skäligt arvode. Gillar de inte läget så gillar de inte läget..men dumsnålhet räcker bara så långt.

Jag brukar vara schysst mot folk jag känner - annars är det rejäla summor för att det ska kännas lönt. Tänk på att du annars snor jobbet från någon annan, det ska ju vara för att du är bra som de väljer dig och inte för att du är billig.

Niklas pris på 2500 tycker jag är lagom. Fotografering på kvällen kostar extra.

Kolla här på hur man kan göra: http://www.photo-fusion.net/brollop

Kul med erbjudanden om jobb :)

Förundrad ser jag hur bruden frågar vad du vil ha i betalt och i samma andetag minsann berättar att hon har hyrt ett hotellrum med frukost till dig för 1300:-.

Betalt för arbetet och den restid och vänttider som behövs, d v s nedlagd tid är väl givet och där kan ett paketpris göras som föreslogs tidigare att det ingår ett visst antal kopior och att den kostnaden även inräknar den film som går åt etc.
Betalt för omkostnader, som t ex resor. Brukligt är att för bil ta ut 35:-/milen och lägga på 10% på andra typer av utgifter, som t ex logi, parkering, inträden, mm i samband med uppdraget. De statliga trakmentsersättningarna för täckande av ökade utgifter för överlevnad (mat, telefon, etc) bör kunna användas som riktlinje.

De har ju valt dig som fotograf till bröllopsbilderna för att du fotograferar bra, knappast för att det är billigt. Bilderna ska ju placeras på hedersplatsen hemma hos dem och antagligen även hos svärföräldrarna. Så de har nog tänkt till innan de valde just dig och hennes bud är ett utgångsbud, som när du kommer med ditt förslag förmodligen accepteras.

Sen en fundering kring fotograferingen, är att om du åtar dig jobbet och t ex blir sjuk när jobbet ska utföras, hur fullgör du uppdraget då?

tack för alla svar och tips och råd!
forum är fantastiska, det är verkligen service!

funderar nu på om man ska strunta i att stanna kvar över natten, för att kanske få in ytterligare lite mer på själva betalningen för jobbet som sådant. 1300 kr för att sova en natt (när man lika gärna kan köra hem de 30 milen och komma hem sent på natten..) är mkt pengar, som man kanske lika gärna kan prioritera att få i handen? eller är det bara snålt av mig...?

är det brudparet som får negativen sen, eller behåller jag dom? är det ett krav att brudparet ska ha dom? ska man ta extra för att dom ska få negativen.

jag har ingen aning om klädsel. ska man följa brudparets "dresscode" på inbjudningen (kavaj? har jag för mig)? antar att man ska klä sig rätt diskret, så där så att man smälter in.

hur mkt ska man röra sig i kyrkan (detta är en liten pyttekyrka med endast ljus från fönstrena) för att få med så många moment som möjligt:
- intågandet
- vigseln (med ringpåsättning osv)
- kyssen
- utmarsch (och så ska man hinna vara ute när paret kommer ut och får ris på sig...)

man vill ju inte springa runt som en yr höna bara för att inte missa något moment.
vad "brukar" man göra?

om jag tar 2500 kr för materialet/jobbet? är det rimligt? då tillkommer milersättning (ca 60 mil t/r). eller är det för snålt tilltaget?
jag är ju inte någon proffsfotograf och anledningen till att dom valde mig var ju så klart för att proffsen tar för mkt betalt...men å andra sidan blir det nog bättre än med "föräldrarnas pocketkamera"...

ja, vad gör man om man blir sjuk...?

------
kyrkan är ju rätt liten och endast ljuset från fönstrena finns. något jag borde fundera på där? för man kan ju inte röra sig så diskret där precis...man märks ju rätt tydligt om man ska trassla sig förbi brudparet...men å andra sidan kanske man får räkna med sånt om man vill ha det dokumenterat?
blixt är ju inte att tänka på...men hur får jag bra ljus på brudparet med tanke på att jag nog kommer att få fönsterljuset mot kameran...?
just nu känns det som om jag inte kan något alls...nervositet kanske det kallas...
- - - -
här en länk till några bilder på kyrkan:
grp.jpg

Ta det inte personligt!

Men du verkar vara i precis samma situation som så många andra glada amatörfotografer.
Du tar säkert väldigt bra o vackra bilder o blir uppskattad för det och så kommer plötsligt chansen att tjäna en slant på att fota ett bröllop.

MEN!!!!!!!!

Är det verkligen så lyckat att börja karriären med ett bröllop? Går något snett så får du ett elände med gnäll från beställaren osv.
Blir du förhindrad så är det ditt ansvar att fixa ny fotograf, så det är bäst att ditt pris är tilltaget så att du inte förlorar en rejäl slant på kuppen.

På dina och många andras frågor i ämnet så märks ju att erfarenhet saknas och kanske utrustnig oxå. Att fota i en liten kyrka är en sak, när du kommer ut i solljuset gäller nya förhållanden som kanske gör sig bäst med 100ISO film istället för 800ISO som gick åt inne. Då finns ingen tid att byta film utan ett extra hus går åt.
Du skriver att det är 30 mil bort, får du tid att kolla ljuset i kyrkan innan, sätta en reflexskärm om det behövs osv?
Hinner du prata med prästen om när o hur du får fota?

låter jag negativ?
Jag tror att jag är objektiv, själv skulle jag aldrig åta mig något sådant. Lite småjobb med produkt, miljöfoto är lagom, då kan man göra om ifall det går åt skogen.

Lycka till om du tar jobbet!

TÄNK PÅ att skriva någon typ av kontrakt!

Så du är skyddad om det händer något under fotografering eller om labbet du framkallar hos gör något fel!

är du INTE van bröllopsfotograf så ös film, braketera 3steg och ta mycket mer bilder än vad du ska.

Hoppas det går bra!

Mvh: Adam

1) Negativen är alltid dina! Vill de ha negativen får de betala mycket extra. Negativen är ju en extra inkomstkälla i händelse att de vill ha ytterligare förstoringar.

2) Ang klädsel etc, läs Fröderbergs länk

3) Det finns flera bra trådar här på fotosidan om hur fota bröllop etc. (respektera kyrkan som heligt rum!, tala med prästen om var du får fota, försök vara sationär, använd stativ, försök undvika blixtar, tala med paret om vilken typ av bilder de vill ha etc)

4) Ang priser, läs Fröderbergs länk

5) Ta milersättning, inte bensinpengar.

6) Det är också ganska uttröttande att först köra 30 mil, sedan om du ska fota något där du kommer vara nervös och sedan köra hem samma sträcka igen. Dumt att bli dumsnål gäller i bägge riktningar. Kunden betalar ju i regel dina om kostnader vad gäller boende såväl som material.

7) Blir du sjuk måste du ju säkerställa att någon annan kommer dit i ditt ställe och _levererar_ bra bilder. Detta innebär att du riskerar att få stå för en yrkesfotograf.

8) Teckna avtal om bildrättigheter med dem.

9) Har du aldrig fotograferat ett bröllop så skulle jag råda dig att tänka efter före. Ett bröllop är en av livets stora riter.

10) Säkerställ att du har tillräcklig utrustning för uppdraget.

Senast ändrad:
jag tycker inte att man ska behöva gripas av sån panik som gunnar skriver. det är väl ändå att ta i. jag ligger ju någonstans i en gråzon mellan att vara amatör och proffs.
jag har inte tänkt att börja någon karriär. jag har det bra som det är. just nu.

och att reka platsen före hinner jag under dagen. bröllopet är inte förrän framåt sen eftermiddag.

klart jag ska prata med prästen före! det hör väl till god ton ändå!

utrustning har jag inga problem att fixa. jag tar två kameror med mig (kanske två hus + en kamera med "fast" optik t o m), två för färg (800asa och 100 asa) och ett för svartvitt.
tar även med mig digitalkamera för att kunna prova ljuset/exponeringar innan folk samlas på plats. då får man ju lite hum om vad som går åt. sen blir det nog ett enbensstativ eftersom det är lättare att transportera under fotografering (om jag nu kommer att röra mig så mkt eftersom det är en liten kyrka), blixt med bouncer tas med som kan användas utomhus och en massa film.

reflexskärm? vet inte än...

och nej, jag tar det inte personligt. man får ju så klart inse sin begränsning och varför ska ett bröllop hindra mig från att lära mig mer? jag menar, hur mkt kan man misslyckas!? egentligen? det är väl bara det att mina krav är säkert mkt mkt högre än brudparets. ett "tränat" öga ser ju hela tiden fel och brister, medans ett "otränat" bara tycker att det är så fint och bra. och visst, jag menar inte att man ska nöja sig med att fota på "deras" nivå, så klart ska man hålla den kvaliteten som jag klarar att stå för. och uppenbarligen har brudparet sett något i mina bilder som gör att dom vill anlita mig...

jag ser det som en utmaning och tänker positivt!

Anne...

Det låter som att du tänker genom uppdraget rationellt och väger in din erfarenhet och då är ju minst hälften vunnet!! Det gäller att lita på sig själv.

Lycka till!

Sist men inte minst, kontrollera att de lånade kamerorna verkligen funkar, synkar med blixt och allt. En rulle är en billig försäkring.
Färska batterier!

kontrollera att de lånade kamerorna verkligen funkar, synkar med blixt och allt. En rulle är en billig försäkring.

...japp! ska kolla så att allt är som det ska. lånar en del från jobbet, som vi använder så gott som dagligen, så det ska nog inte bli några problem att få allt att fungera! :)

sen gäller det bara att låta fantasin flöda och ge brudparet så många bilder som möjligt som dom blir nöjda med! det gäller ju att man får tid på sig att fota brudparet oxå, efter vigseln...det är väl då man kan få dom riktigt fina/roliga bilderna. men så klart hänger det mkt på brudparet, hur mkt dom bjuder på sig själva...

För utomhusfotandet.. gardera för säkerhets skull med en reflexskärm eller något som kan lätta upp ljuset på paret.

reflexskärmar kan man göra själv på något vis läste jag i någon tråd på fotosidan...vad kostar dom att köpa?

ta med en frigolitskiva.. =)
eller bygg en träram du klär med vitt tyg.
Eller köp en sån där silverfolieklädd sak man ska ha innanför vindrutan i bilen när man parkerar.. kostar några tior på en mack..

riktiga reflexskärmar kostar från några hundra och uppåt.. de är stabilare än andra lösningar, men det är frågan om hur ofta du kommer använda den.. =)

ah. lätt att göra sin egen macgyver-variant med andra ord!

för hur ofta kommer man att använda en köpt liksom...?!

tack för alla tips johan! :)

det beror ju på motiv, ljus, situation..
Att använda reflexskärmar kräver ju ofta att det är ganska gott om tid att förbereda om du inte har någon som springer med dig och riktar ljuset sas. =)

Det är ett bra komplement till utrustningen att kunna rikta in lite ljus där det behövs, även när det kommer till att fota blommor och annat.

Jag tycker att reflexskärm är ett oundbärligt tillbehör vid utomhus bröllopsfotografering. Ljuset blir bättre och lättare att kontrollera än vid blixtfotografering. - man ser ju direkt hur det blir.

Det är super att kunna lyfta upp skuggan lite och få in en glimt i ögat.

Assistenter är knappast något problem vid bröllop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar