Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllopsgluggen...

Produkter
(logga in för att koppla)
Har kört med D700:eek:r på bröllop och då 24-70 + 70-200. Det är onekligen en bekväm och "fail-safe" kombination och 200mm är användbart - men inte så att man skulle sakna det.

Kommer nu köra Canon på bröllop framöver och överväger ett 24-70 på ena huset och ett 135/2 på det andra.

Intressant!
Fullformat eller APS-C?
Varför just 24-70/2.8 IS & 135/2?
Det känns lite annorlunda och är därmed intressant... ;-)

Intressant!
Fullformat eller APS-C?
Varför just 24-70/2.8 IS & 135/2?
Det känns lite annorlunda och är därmed intressant... ;-)

Fullformat.

Hade först tänkt ett 35/1.4 på ena och 135 på andra men känner att jag sannolikt kommer sakna vidvinkeln. Alternativet hade varit ett 24/1.4 och ett 135 men inser att det är mer safe med lite zoom och användbart på andra uppdrag också.

Att jag stannade vid 135 är för att jag tror brännvidden räcker och att jag hört så mycket positivt om just 135/2:an. Skulle det inte räcka för vissa bilder så är det tillräckligt skarpt för beskärningar - i synnerhet på den högupplösta 5D2:an.

Det jag kan tycka är att spannet mellan 85 mm och 300 mm är lite stort? Kanske en 24-105/4 L IS (oväntat förslag!! ;-) ) skulle täppa till denna lucka...?
Det skiljer inte många mm mellan 85 och 105, det croppar du lätt i datorn utan att förlora så många pixlar. Horisontella bildvinklar på 40D/7D:
17mm ger 66,5°
24mm ger 49,8°
35mm ger 35,3°
55mm ger 22,9°
85mm ger 14,9°
105mm ger 12,1°
135mm ger 9,4°
150mm ger 8,5°
300mm ger 4,3°
300mm + 1.4x ger 3,0°

Om du måste fylla luckan är antingen EF 135/2L eller Sigma 150/2.8 OS bra val.

Alternativ byta 85:an mot 2 kg vitt guld (70-200/2.8L IS II). Sätt sedan på en 1.4x TC så kan du även sälja din 300:a ;)

Men...
Fasta är alltid roligare, så glöm vad jag nyss sa.

Haha...

Det enda som skulle kunna få mig att sälja min älskade 300/4 L IS är en 300/2.8 L IS.
Eller en 500/4 L IS. Men då får man väl vinna på lotto eller nått.

Jag har förövrigt fått ett erbjudande om att åka till Island i Juni - bland annat för att fotografera området kring den berömda 'askvulkanen' som höll flygplanen på marken i fjol. ( Kan inte komma på vad den heter just nu...)
Och då är ju plötsligt en massa vidvinkel av hög prioritet...

Vet dock inte om jag kommer att tacka ja till Island då det dels skulle kosta mig en del och dessutom ligga farligt nära ett par bröllopsjobb... Men, det hade ju varit kul... Och då kanske en EF 10-22 skulle platsa i kameraväskan... ;-)

Canons 10-22 är fin. Bra komplement till 17-55! Kan nog visa sig bra att ha om du ska ta stora gruppbilder på bröllop också. Men skulle jag välja mellan dem så går självklart 17-55 före.

Det var nevnt Sigma 24-70 2.8 EX som substitutt for Canon 24-70 f2.8L. Jeg har fotografert med begge og Canon 24-70 f2.8L sin store fordel er fantastisk bokeh. Skarpheten er også noe bedre enn Sigma sin.

Dersom jeg skulle fotografert bryllup med Canon utstyr ville jeg valgt

-5D mk 2
- Canon 24-70 f2.8L

7D
- 135 mm f2.0L

Denne kombinasjonen føler jeg hadde gitt ekstrem kvalitet på en brennvidde (tilsvarende effektiv billedvinkel, fullformat) fra 24 til 216 mm.

Jeg har Nikon D3 + 24-70 (samt Canon EOS 550D) nå og vurderer å investere i en 135 mm f2.0 til bruk på mitt Canon 550D for å hurtig kunne bytte mellom vidvinkel og tele.

jag tycker inte att EF 300/4L IS är en bra bröllopsoptik. Dels är den inte speciellt ljustsark samt på ett crophus så får du knappast någon närhet till brudparet. Ljusstark optik är alltid bra för oftast har dom rätt snygg bokeh. Kör du på stora bländaröppningar så ställer i alla fall jag oftast skärpan manuellt pga skärpedjupet är så kort.

Din 85mm är optimal på ff men funkar även bra på crophus. Jag kör även med 50 1,2L canons knappast prisvärd men snygg bokeh men jag körde med zeiss förut o den är betydligt billigare o minst lika bra men utan af. En bra uppsättning som jag tycker skulle vara tex
en riktig vidvinkel till interiör etc i kyrka typ 10-22 jag kör med 16-35 samt 14-24 till ff
möjligen en 50mm du har visserligen 85mm o den är bra som porträtt glugg så du bör klara dig med den.
Din 17-55mm är en bra allround optik så du har en skaplig uppsättning.
Min uppsättning med ff är
14-24, 24-70 samt fast optik 50mm, 85mm. Förut körde jag med 70-200mm 2,8L is.

På crop skulle jag föreslå följande:
Canon 24/1,4L (skillnaden mot IIan syns inte på crop) 6-7000:- beg
Sigma 50/1,4 - fattigmans 50/1,2L
Behåll 85an
Canon 135/2,0L eller 200/2,8 L eller Sigma 150/2,8 makro beg (nu då OS kommit lär nuvarande version bli prisvärd beg) eller Sigma 180/3,5 makro beg

Jag har haft 24-70/2,8 - skarp men fokusshift vid nedbländning och inte samma sting som fasta gluggar samma borde gälla 17-55/2,8 och andra normalzoomar. Det enda i zoomväg som jag tycker motsvarar fasta i känsla är 70-200/2,8 zoomarna.

Däremot under 24mm blir nog zoom enklast - varför inte Tokina 11-16/2,8?

Ett budgettips är ju Tamrons 28-75 2,8 som jag körde en del med innan jag skaffade mitt Canon 24-70. Det är förmodligen en av de allra mest prisvärda zoomarna i sin klass. Det är väl bara vidvinkelläget som man skulle vilja ha ännu vidare på den ibland, men för min fotostil funkade det bra. (Är nog lagd åt samma håll som du, för jag tycker också att ett 300 kan ge trevliga bröllopsbilder (Har dock inget eget just nu)

...eller snarare den intelligenta mannens val.

"In summary: Far from being the best on any Canon sensor, the Canon EF 50mm f1.2L USM 50mm is surpassed by most other lenses, and above all by the excellent 50mm f/1.4 USM."
©DxoMark

Detta kanske gäller skärpa, men inte oskärpan. Hade EF50/1,4 - riktigt tråkig boke - i vissa fall nissin boke (dubbelkonturer). Har dessutom inget förtroende för en sajt som redovisar skärpa för alla bländartal med ETT poängmått. Hela vitsen som jag ser det med en 1,4a är inte skärpan utan oskärpan.

...eller snarare den intelligenta mannens val.

"In summary: Far from being the best on any Canon sensor, the Canon EF 50mm f1.2L USM 50mm is surpassed by most other lenses, and above all by the excellent 50mm f/1.4 USM."
©DxoMark

Ja, det är vad även jag läser på de föesta ställen...
En het kandidat till titeln världens mest prisvärda (normal)optik...
300/4 L IS funkar faktiskt bra vid bröllop - om man placerar sig rätt.., ;)
Naturligtvis något okonventionellt att köra den typen av 'papparazzifoto' vid bröllop, men inland kan det ge väldigt spännande resultat!!
Tack igen för att ni delar med er av er samlade visdom & ert tyckande - suveränt sätt att lära sig allt om kombinationer, gluggar etc.
Spännande att läsa att det finns så många olika 'optimala utrustningar', det visar ju verkligen på vilken diversitet det finns inom bröllopsfotografi, som ju inland anklagas för att vara 'tråkig & förutsägbar'... ;-)

optik

Hej,

ang optik och bröllop så är jag ett stort fan av fasta brännvidder.

2 st 5d (mk 1 och 2) med respektive 35 1,4 och 85 1,2 är för mig perfekt. En 24-105 och en ex580 får också följa med, men varje gång jag använder zoomen tycker jag att det saknas lite färg, kontrast och skärpa.

se http://www.johandrufva.com/lj/

vad är era erfarenheter av att bara använda fasta objektiv?

Vänliga hälsningar,
Johan

Håller med om att det är önskvärt med fasta gluggar. Det blir ett måste att ha 2 kamerahus, dock. Jag har kört en del med ett hus med zoom (24-70 el dyl) och ett med fast (85 eller 135), vilket också funkar fint.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar