Annons

BröllopsFoton

Produkter
(logga in för att koppla)

micke_petersson

Aktiv medlem
Finns säkert en del av dessa trådar med liknande frågor... men hittar ingen som direkt svarar exakt på min..

Jag skall fota 2 st. tjejer som ingår partnerskap. Skall fota dom i halmstad en bokskog där.

Min utrustning är

Eos350d
ef-s 18-55
ef 50 1.8
sl-430 ex

Vilken lins tycker ni jag skall använda? skall jag använda blixten? har läst en del trådar där det kommer upp ofta om att man skall använda blixt utomhus vid liknande fotningar.

vad har ni mer för råd? tar gärna emot alla tips jag kan få för att ge dessa persnoner bästa möjliga minnen.
 
Svaret finns, men nåja..

Du har väl inte så mycket val än att använda båda. zoomen för miljöbilder och under akten. Sedan bör du nog packa ner zoomen och övergå till ditt 50/1.8. Ställ kameran på Av och ratta in f/2.8 och spring runt på lagom avstånd för att få önskat utsnitt. Använd din externa blixt och kompensera den -1 för att den inte skall bli allt för framträdande i bilderna. Använd dock bara blixten vid porträttbilderna i skogen. Använd högre ISO-tal under akten.
 
Du måste öva med blixt innan du gör jobbet. Testa på en kompis eller flick/pojkvän.

Det är lite tricky att få till men med övning så blir det bra :D

Man kan kompensera blixten mellan -2 till -1 beroende på avståndet till modellerna.Kör Av som Jesper säger och ljusmät som vanligt. MATRIX brukar jag använda för att få en bra bakgrund och sedan låter jag blixten ljusa upp modellerna.

Men som sagt. Öva innan!

Lycka till!

Patrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.