ANNONS
Annons

Bröllopsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Under gårdagen fotade jag ett bröllop och valde tillsammans med bröllopsparet den dokumentära modellen dvs. jag var med hela dagen och fotade. Nu när jag är klar med materialet strandar jag på mellan 100 och 140 bilder totalt. Paret vill att jag ska tänka ut en bra stategi för att göra något med detta och jag blev genast osäker. Bilderna är jättefina och min tanke är följande:

1. Jag lägger ut "dokumentären" på picasas webbalbum, så alla släktingarna kan tanka ner de bilder de vill.
2. Jag tar ut kopior till bröllopsparet, och gör förstoringar på själva ceremonibilderna.
3. jag bränner en skiva med bilderna.

Men vad kan jag göra mer? Det känns liksom rätt märkligt att skicka bara en hög med bilder i olika storlekar och en CD-skiva.

Och visst, visst... Det här funkar ju och är enligt parets önskemål, men jag önskar att jag kunde komma på något mer kreativt. Själv föreslog jag paret att göra en fotobok och skapa tillhörande text men de ville inte detta.

Finns det nån som har några roliga förslag på vad man kan göra med en fotografisk bröllopsdokumentär på över hundra bilder?

Ett tips är att göra en fotobok, det är garanterat uppskattat.

För ett par år sedan innan jag hade skaffat digitalsystem kamera var jag på en kamrats bröllop och tog lite bilder med kompaktkamera och gjorde en fotobok av några av bilderna och gav bort som "extrapresent" det var uppskattat.

Vet inte vad du exakt menar med fotobok, men att göra ett bildspel av det är klockrent, det kan bli jättelevande. I tex proshow kan du få ut bilspel i exe format som funkar på alla datorer. eneklt att skicka etc

...håller med till fullo, men bröllopsparet avböjde förslaget med fotobok tyvärr...

"...håller med till fullo, men bröllopsparet avböjde förslaget med fotobok tyvärr..."

Fotobok + bildspel !!?

Gjorde en bok om ett dop nyligen. Alla blev mäkta imponerade över vad man kan göra idag.

...yepp, jag håller med, och jag vill såklart att paret skall bli nöjda, men vill dom inte, ska inte jag vara den som propsar. Sitter och meckar med ett bildspel i Photostory, hur är egentligen kvalitetssänkningen av bildkvalitén i det programmet, nån som vet?

/L

Senast ändrad:
jag kommer tyvärr inte ihåg namnet på programmet, men det finns (och det finns säkert flera olika) program för att göra bildspel som man kan se på dvd-spelaren. Jag tror det är roligare för paret att bjuda in vänner och bekanta att bänka sig i tv-soffan med stor tv-bild, än att tränga in dem i ett datarum, med typ 19" monitor =D

Det blir en viss kvalitetsförlust i Photostory. Sedan är det ju individuellt om den är acceptabel eller ej.

Jag tror du får sätta dig med brudparet en gång till och diskutera igenom vad de egentligen vill ha levererat. De måste komma med egna förslag också om de ratar dina.
Tydliga förutsättningar är ett måste. Annars går det inte att jobba.

Använder själv ProShow Gold 3.0 som jag tycker kvalitetsmässigt sett fungerar ok, även på en gammal klassisk rör TV. Men givetvis så blir det en kvalitets-sänkning med en sån TV men tycker Proshow fixar en acceptabel flimmerfri bild. Men till en riktigt njutbar bild krävs en bättre utrustning.
Se det hela som en kedja, där svagaste länken styr resultatet. Så vill Du ha en högkvalitativ bild i TVn så måste alla komponenter vara anpassade för det. Finns mycket skrivet på nätet om detta. I forumet hos minhembio finns en massa intressant information.
Men jag håller med Johan, kunden måste ju till syende och sist bestämma sig för vad dom vill, men utifrån x antal options som Du kan hantera och vet ger ett bra resultat. Du ska ju ändå sätta Ditt namn på det hela, och vem vet det kan ju generera nya kunder !!
Lycka till //L

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar