ANNONS
Annons

bröllopsfoto i regn

Produkter
(logga in för att koppla)

Aksel

Aktiv medlem
Hejsan hoppsan
Sökte lite i forumen men hittade inget...
Det är så att jag ska fota ett bröllop i början av september. Det är min flickväns kompis och jag gör det gratis men man vill ju ändå att det ska bli bra. Vi har åkt runt med brudparet och kollat på olika platser utomhus där vi kan fota dom. Dock är jag orolig för att det ska börja regna. Det är ju ändå i Sveriges regntätaste ort (eller hur det var) man bor i.
Är det nån som har några bra tips på hur man kan lösa det om det regnar? Fota ute ändå? Brudparet under stort paraply? Ja, har ni några schyssta idéer så skriv gärna ner dom här.

Tack på förhand
//Axel

Detta har även jag oroat mig för ibland.

En bra grej vore väl ifall det fanns extra stora transparenta paraplyer men det har jag inte hört talas om. (Har sett en transparent paraply på omslaget till en film har jag för mig).

Det är ju en idé. Jag funderade på ett vitt stort paraply. Vet dock inte vart man får tag på det. Måste ju va ett stilrent paraply. Fast jag vet inte... det kanske funkar med en mumintrott paraply :p

Kanske helt enkelt om man hittar stora halvtransparenta studioparaplyer! Vet ej hur stora det finns. Kanske 120cm. Lite dyra dock. Sedan blir det förstås inget handtag att hålla i men det överlever man kanske.

(Det heter ju i nöd och lust)... ;-)

känns som om det blir alldeles för dyrt för mej (vet visserligen inte vad de kostar) men varken jag eller brudparet har särskillt mycket dollars i fickan.

Gör som jag, det började regna så vi åkte till en stor blomsteraffär och tog bilderna inne i deras visningsväxthus ("Paletten" i Malmö).

Ringde och frågade om det gick bra, och de sa: "Javisst, vore ju bra reklam för oss ochså"

Kom ihåg: "Det finns inga problem,bara lösningar"

Vitt paraply - kolla runt i väskaffärer och kedjor som HM. Se efter platser där man kan stå under tak, stora träd är oxå bra som ger bra skydd. Jag har plåtat mycke i regn, brukar inte vara några problem, ger ofta väldigt fina färger om inte himlen är totalsvart då. Ett par dagar innan så vet man ju hur ungefär hur vädret ska bli, när du dessutom är kompis med brudparet kanske det finns lite flexiblitet att fota före eller efter vigseln, sällan det hällregnar konstant utan att det lättar lite så småningom.

blomsteraffär låter ju jättebra. Ska kolla runt vilken blomsteraffär som är finast... Det skulle vara fint om det just har regnat, himlen är mörk men solen skiner så det blänker och färgerna blir jätteklara. Tack för råden.. känner mej lite säkrare nu.

när bröllop ändå är uppe...
Hur är det med blixt i kyrkan? Är det ok att använda eller ska man helst undvika det. Köra 50mm f:1,8 istället?

Ett partytält kanske :) Skulle nog funka fin fint för de officiella bröllopsbilderna!

Sedan kan man nog ha ett parstudioblixtar, kanske :)

Annars när du menar när de rör sig osv vit snyggt paraply som många sagt kanske skulle kunna vara något!

paraplyer är aldrig fel

har faktiskt den erfarenheten att just regn
lockar fram både skratt och "jävlar anamma"

och vid regn blir färgerna i Naturen extra mustiga

och brudbukett i regn? aaaah

annars ,,,,,,,,,,säger jag bara en sak

ETT FÖNSTER,,HELST med spröjs
eller en dörröppning

det är allt du behöver

lek med motljus .. skuggor vattendroppar

och för guds skull......glöm inte att fota alla paraplyer .......... i mängd

för det påminner brudparet om att det" värsta som kunde hända " faktiskt inträffade och
just du .,,,gjorde bra av det ,,,,ändå

Ett ganska stort problem om det regner är ju faktiskt ljuset. Det kan krävas slutartider, bländare, ISO etc. man inte alls är särskilt bekväm med om man vill ha kornfria, skarpa och kontrastrika bilder. (som man oftast vill med bröllopsbilder)
Ljusstark optik är alltså inte fel.

Jag plåtade ett bröllop en gråmulen Novemberdag en gång. Det var nästan omöjligt utan blixt...

Oj,jag är nog galen. Ska snart fota mitt första bröllopp och insåg i veckan det blir regn. Var vid festlokalen och såg allt roligt om det regnar, balkong, fönster, ingången med en liten altan etc, vart ej nervös för regnet(inhandla ett regnskydd till kameran) Är mera nervös kommer jag lyckas blir brudparet nöjda. Fast nu inser jag det blir ej regn strålande blå himmel.Så alla som räds för lite droppar-tänk vilken underbar utmaning, mustiga färger, nya vinklar brudparet inne-fotografen ute, färgprakt med alla gästers paraplyer etc.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar