** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Bröllopsbilder vid bortgång??

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det är ett större problem än att råfilerna skulle vara svåra att avkoda i framtiden. Långtidslagring kräver en ständig process.

Det där lät vetenskapligt...jag tror inte firman kommer skicka iväg en hårddisk för avkodning för att den kanske innehåller de bilderna som personen i butiken efterfrågar år 2035 :) . Men visst, tekniskt möjligt, självklart.

Det där lät vetenskapligt...jag tror inte firman kommer skicka iväg en hårddisk för avkodning för att den kanske innehåller de bilderna som personen i butiken efterfrågar år 2035 :) . Men visst, tekniskt möjligt, självklart.

Men var filerna finns - om de finns - är ett betydligt större problem om 20 år än att de går att läsa med tillgänglig programvara.

Det du kommenterade handlade om att långtidslagring kräver en ständig process. Man måste alltså se till att veta var ens data finns hela tiden, och se till att med jämna mellanrum migrera sitt data till moderna lagringsmedia. Att leta fram en dammig disk när någon frågar efter en gammal bild är alltså inget bra alternativ till genomtänkt långtidslagring.

Det du kommenterade handlade om att långtidslagring kräver en ständig process. Man måste alltså se till att veta var ens data finns hela tiden, och se till att med jämna mellanrum migrera sitt data till moderna lagringsmedia. Att leta fram en dammig disk när någon frågar efter en gammal bild är alltså inget bra alternativ till genomtänkt långtidslagring.

Plötsligt dödsfall är knappast långsiktigt planerad långtidslagring så för att fotografens bilder ska klara sig i 20 år eller mer krävs en rätt omfattande process och stort ansvar. Jag antar att någon slags valvtjänst är lösningen.

Jovisst, om fotografens arvingar tycker att det är värt att bevara bilderna så är det upp till dem att fortsätta långtidslagringen. Eller att välja alternativet att skriva ut de bevaransvärda bilderna på något arkivbeständigt papper.

Vår bröllopsfotograf gick bort något år efter vårt bröllop. Vi gjorde inga anspråk på att få ut originalen från änkan. Om de ens fanns kvar. Det hade känts aningen smaklöst. Det som skulle levereras var levererat.

Står det någonstans i avtalen att fotografen är skyldig att bevara negativ/RAW-filer i tid och evighet?
Annars bör man väl försöka köpa loss originalen direkt om man tror sig behöva dem.

Vilka bildformat stöds inte idag, som någon gång varit vedertagna format för digital bild?

Jag blev lite överraskad nyligen när Photoshop inte längre läste Kodad Photo-CD. Nu kanske inte Photoshop är vedertaget program, eller Photo-CD är vedertaget format, men överraskad blev jag, och i mitt fall löste jag det men min 10 år gamla museidator som ännu fungerar.

Vår bröllopsfotograf gick bort något år efter vårt bröllop. Vi gjorde inga anspråk på att få ut originalen från änkan. Om de ens fanns kvar. Det hade känts aningen smaklöst. Det som skulle levereras var levererat.

Står det någonstans i avtalen att fotografen är skyldig att bevara negativ/RAW-filer i tid och evighet?
Annars bör man väl försöka köpa loss originalen direkt om man tror sig behöva dem.

Vid scenariot förlust vid brand räcker inte det. De måste lagras i bankfack/brandsäkert/valv av någon.

Jag blev lite överraskad nyligen när Photoshop inte längre läste Kodad Photo-CD. Nu kanske inte Photoshop är vedertaget program, eller Photo-CD är vedertaget format, men överraskad blev jag, och i mitt fall löste jag det men min 10 år gamla museidator som ännu fungerar.

Var glad för det, PS är inte något vidare på att konvertera PCD. Finns ett dussintal program, flera gratis som kan visa och konvertera PCD.

Man bör vara kritiskt och ifrågasätta huruvida det vi lagrar idag går att använda om X antal år.

Tack och lov lagrar vi idag antingen som JPG eller någon form av råformat. Ett program för råkonvertering följer med varje kamera, finns i 95% av alla datorer samt att vi har tredjepartskonverterare tillgängliga. Det kommer inte vara ett oöverkomligt hinder att läsa dagens råfiler om 50-100år. (Jag kan utan problem starta Windows 3.11 på min dator från 2015). Mer problematisk kan vara att läsa från själva lagringsmediet.

Riktig arkivering kräver att "tolkningsnyckeln" arkiveras tillsammans med det data man vill bevara.
Det visste man i Egypten redan före kristi födelse. Rosettastenen är en tolkningsnyckel till hieroglyferna.
När våra svenska myndigheter arkiverar ärenden för framtida forskning arkiverar man också källkoden till det ärendehanteringssystem man använt.
Visst kan man hoppas att någon annan kan tolka ens filer i framtiden, men TS fråga kan väl besvaras enklare: "Inga garantier ges. Men om firman finns kvar, och råfilerna går att läsa går det bra att göra efterbeställningar."

Petter...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar