Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllops foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Sidni

Aktiv medlem
Hjälp ! träffade en gammal klasskamrat till mig. Jag berättade för henne om att jag gillade att fotografera. Då sa hon att hon precis varit hos en fotograf och disskuterat bröllopsfoto. Hon tyckte det var alldeles för dyrt och frågade om jag kunde ta hennes foto istället. Jag är ju absolut inget proffs. Har mest tagit naturfoton men ville väldigt gärna ta fotona.

Nu till saken:

Finns det några gyllen regler vad man ska tänka på för att få bra bröllposfoton ?

Vill gärna ha lite tips på allt möjligt vad man ska tänka på för att få bra foton

Är mycket tacksam för svar

Att det är dyrt har väl lite med vad man vill ha. Att fota bröllop är väl kanske inte det första man kastar sig in i om man är nybörjare.

En professionell bröllopsfotograf har rutin och vana. Det är inget som kommer över en natt. Jag har plåtat många bröllop och har fortfarande mycket att lära.

Det viktigaste är att du vet din begränsningar så att ingen blir besviken.

Jag kan ge dig en massa råd men jag vet inte hur mycket du redan kan.

/Per

En bit på vägen...

Börja med att prata med paret om vad dom vill ha för bilder... klassiska, konstnärliga, personligabilder mm.

Titta i tidningar, kolla på internet på bröllopsfoton där du kan få mycket inspiration.

Om du är väldigt osäker och vill träna så åk till Stadshuset i Sotckholm på en lördag där flera par gifter sig och be om att få ta några bilder på dem vid vattnet. Fota då digitalt och säg att du kan skicka bilderna på en CD som tack, då behöver det inte kosta så mycket för dig.

Rekomenderar dock inte att fotografera digitalt på bröllopet (inte enbart i alla fall) då man inte vet hållbarheten på dessa bilder.

/Naomi

Dyrt är som sagt fel att säga, som Per beskriver har det mycket att göra vad man är ute efter, vill de ha ett album med 50 bilder som är perfekta, eller kanske enstaka bilder som skall visas i tidningen.

Skall du fotografera själva bröllopet, eller endast inför?
Några tips
åk till stället där bröllopet skall ske och reka i förväg, ta bilder, fundera på vinklar etc.
ha backup-utrustning
och det viktigaste är att ni är överens om vilka förväntningarna är

här är en länk där du kan få lite inspiration www.pwfoto.com
/Michael

Vad menar du med hållbarheten. Kör man ut dom på papper blir det som vilket annat foto som helst.
Men jag instämmer, vissa bilder gör sig bra med korn av vanlig film av bra val, typ portra.

I dagens läge vet man inte hur länge dessa bilder håller. Digitalt är inte detsamma som negativ. En CD-skiva håller inte heller lika länge som negativ. Kvalitén försämras efter cirka 10 år och man måste då bränna om skivan för att bevara samma kvalité.

Att framkalla digitalt vet vi inte heller hur länge det håller eftersom det inte har funnits så länge. Att framkalla från negativ håller i minst 100 år.

/Naomi

Hej tack för svaren !

Just inom porträtt foto, foto på människor har jag inte så bra koll. Har tagit lite bilder på mina vänner och de har blivit jätte nöjda.Men de hade ju inte så höga förväntningar. Nu är det skillnad.

Håller med om att att ta bröllopsfoto är inte en sak en nybörjare ska riktigt ge sig in på. Men jag får öva massor på vänner innan det blir dax.

Ja det var hon som sa att det var dyrt, inte jag. Jag förstår att fotografer måste ta hyffsat betalt för jobben de gör :)

Det blir nog foton under bröllopet. Jag ville ta innan så man kan ta dem vid havet eller vid en fin miljö. Men det lät inte som bruden vill ta på sin utstyrsel 1 gång till för fotografering.
Fotona blir nog både klassiska o lite personliga. Man vill ju få den rätta känlan i fotona och jag antar man måste ha lite erfarenhet för att få fram det där lilla extra.

Tack för sajten, bra inspererande bilder :)

Ska fråga om jag får fota annat brudpar innan som ni tipsade om :)

/
Sandra

Sidni skrev:
Men det lät inte som bruden vill ta på sin utstyrsel 1 gång till för fotografering.

Om man gifter sig på eftermiddagen:
1 tidig otta frukost
2 frisör
3 sminkning
4 lunch
5 påklädning
6 fotografering ?
7 bröllop
8 fotografering ?

Hon hinner normalt inte ta av sig.

Ta dig en funderare om du ska åta dig uppdraget för det MÅSTE bli bra bilder, det är ju ändå en stor dag för din kompis.

Det bästa rådet har du nog redan fått.

Sätt dig ner med dem båda och fråga vad de vill ha.

Försök sedan att noggrant föreställa dig hur lång tid det tar att skapa det dem vill ha. Provfotografera med paret och visa tydligt vad du kan ge dem.

Vad gör du om det regnar?
Var ska du vara?
Finns det skugga?
Hur mycket tid har du? Kräv att du skall få egen tid alltså utan släktingarna strykandes runt omkring. Skapa en sfär där bara ni är.

Ja just det ta flera rullar om nu ngt händer med ngn rulle.

Några fler tips:

Använd negativ film och inte dia eftersom negativ film har bredare exponeringsomfång.

Om du inte vill lägga pengarna på dyr film så fungerar konsumentfilmer som Fuji Superia bra.

Jag använder två kameror. Dels för att ha en backup och dels för att jag kör ISO 800 i den ena och ISO 100 i den andra. På så sätt kan jag få bra tider i kyrkan utan att använda blixt, samtidigt som jag har en finkornig film för porträttbilder utomhus.

Om du skickar in rullarna til ett labb, skicka inte alla på en gång. Jag skickar någon i taget och skickar inte in nästa förrän den förra komer tillbaka. Varför? Labbet kan brinna upp, labbet har en dålig dag och ger färgstick i bilderna, Postbilen blir rånad...

Ta gärna bilder på alla gäster. Ställ upp dem parvis när de anländer till kyrkan. Varuiera porträtten. Bra bilder att ta fram senare för att se vilka som var på bröllopet. (Önskar vi hade gjort detta på vårt bröllop)

Glöm inte bilder på kyrkan, omgivningarna, prästen.

Och givetvis detaljer som ringarna, blommorna, håruppsättningen, altartavlen mm

Undvik starkt solljus på porträttbilderna om du inte har blixt eller reflexskärm för upplättning av skuggorna.

Om du inte är med hela dagen, ge brudparet en enkel kamera dagen innan laddad med film så det kan ta bilder när du inte är med, tex hos frisören, innan inmarschen, färden från festen, mm

Glöm inte ha fräscha batterier och extrabatterier.

Ta många bilder, tillfället återkommer inte.

Sist men inte minst, försök njuta av bröllopet även om du är spänd och nervös inför uppgiften. Tänk på att brudparet är ännu nervösare!

Lycka till, Mattias

Tackar !

Tack för ALLA värfefulla tips och speciellt tack Mattias för ditt långa inlägg.

Just det ja man fotas såklat innan bröllopet ;)

Jo jag funderade först på att inte göra det. eftersom det är en speciell dag i deras liv och allt måste vara perfekt.Men jag vet att jag är rätt så duktig med kameran. Sen till saken är att tjejen ej har jobb o killen har inget uppehållstillstånd. Alltså får han inga pengar så jag förstår om de inte vill lägga så mycket pengar på en riktig fotograf. Därför tog jag mig ann uppdraget.

Jag har har en digtalkamera så där kan man ju ändra ISOt själv. Jag har från 64-400 i ISO. Jag hoppas 400 är högt nog i kyrkan.

/
Sandra

Precis - kom ihåg att du behöver faktiskt inte vara hur nervös som helst. Hade de gått till sitt första alternativ så hade de betalat för att säkra sina bilder till 100%. Nu valde de bort det. Kraven på dig är mindre, och det är det de betalar för. Hellre att du är avslappnad än för nervös. Det kommer att bli några bra bilder hur du än gör (säkert alla :) och de kommer att bli jättenöjda!

MVH // Patrik

shoot a wedding

Sandra,

This perhaps sounds a little negative as opposed to most of the replies you've received so far - but I am only bringing up points I have come up against myself shooting weddings - by choice I do very few - the money is seldom worth the stress and the time you will have to put in order to do a great shoot and all the post processing afterwards. There really IS a reason a pro is not inexpensive - remember - you usually get what you pay for - fact of life...=*^)

This is probably - at least up 'til now - the most important day in your friend's life. Whatever she tells you now about her expectations regarding the quality of your images from the wedding - after the wedding those expectations will most probably have changed. Shooting a wedding for a friend is what most pros avoid - if something goes really wrong you have very probably lost a friend for life - and usually SOMETHING goes awry.*^)

What if your battery dies in the middle of the wedding - just as the bride is about to get the kiss at the altar - you have several spares, right? - or the camera dies - perhaps you drop it - you do have a spare body(ies) like a pro has, right? - and a pro strobe for $300 or more plus at least two of the high capacity batteries for it for another $200 each or so, right? - because the built in flash is not going to be able to cover enough - and if you use it all the time the battery will die very quickly.. This is why most pros have at least two of everything - two camera bodies, two wide angle lenses, two medium, two long - you get the idea...=*^) - oh, and what about storage media - shooting RAW - 'cause you're not going to shoot Jpg's, right? - you're going to need several Gb's of cards

Honestly - the camera you have listed - I think it is a C-5050 - will probably not be able to - no matter how good YOU are - to deliver the kind of images your friend might expect unless she wants small prints only - what if she wants a LARGE - I mean a large - print of her in the dress to hang on the wall? How good are you on post processing digital? The C-5050 can produce 22 x 16 cm prints - with "image enhancement" - read "up rezzing/cheating" - produce up to 27 x 20cm prints @ 300 DPI - have you done any prints that size and if so were you happy with the results?

As for digital versus film - I deliver prints to my clients that will most likely last longer than "normal" film prints - upwards of 100 years or more while most color prints you get from normal color film labs - Cibacrome process usually - has an expected life before fading of about 25 years. Ask your lab what and how they produce their prints - many today use digital printers if you are concerned about this...=*^)

I wouldn't be worried about shooting film versus digital - the fact is that today the better digital - read expensive - cameras and lenses deliver results that are very close to or exceed medium format film cameras - I more or less mothballed my Hasselblads and shoot Canon 95% of the time these days..=*^)

Just my 2 cents for whatever it's worth...

Cheers,

Christer

Jag håller i stort med Christer Rosewell. Själv däremot tycker jag fota bröllop är det bästa som finns. Jag plåtar gärna mina vänners bröllop för då vet jag att det blir bra.

Jag tycker att du ska öva på porträttfotografering tillsammans med det tilltänkta brudparet. Då lär du känna dom genom kameran innan det blir på allvar. Fungerar inte personkemi kan du tacka nej innan bröllopet. På så sätt vet ni var ni har varandra när det gäller fotografier. Människor kan ibland totalt byta personlighet när en kamera finns i närheten.

/Per

Sidni skrev:
Hej tack för svaren !

Just inom porträtt foto, foto på människor har jag inte så bra koll. Har tagit lite bilder på mina vänner och de har blivit jätte nöjda.Men de hade ju inte så höga förväntningar. Nu är det skillnad.

/
Sandra

Jag hade nog bett att få garanti (skriftligt) på att jag ställts skadelös ifall något gick åt skogen. I värsta fall kan de kräva att du betalar för att göra om alltihop.

Kolla om du kan använda blixt i kyrkan då 400 asa kanske inte räcker hela vägen.

Ännu värre än så..

Apropå Naomis inlägg
..de är faktiskt så att tester gjorda i GB har visat att informationen på en cd-rom (ej CD-RW) börjar brytas ner redan efter 2 år!

Det beror på lagringssituationen, vilket märke det är och en massa andra faktorer.

Kort sagt så finns det i princip 3 patent på olika "dye's" altså det bläcklager som ändrar färg/genomskinlighet vid påverkan av laser. Och många noname använder inte dessa utan så att säga blandar. Dessa kan degenerera på så kort tid som 6 månader. Kör man bra skivor håller dom i ett antal år så länge du inte förvarar dom direkt i solen. Verbatim, TDK, kodak(om dom finns kvar), Maxell och Mitsui(gör en del noname skivor och även en del av verbatims billigare serier) är skivor som man kan anse som relativt säkra.

Att inte bränna på mediets högsta hastighet för att få bättre definition i prickarna är också väldigt bra. Har du 24x brännare och 24x media, bränn på 16x som högsta. Skillnaden i tid är rätt försumbar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar