Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllops foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Bröllops foto

Liza skrev:
Jag hade nog bett att få garanti (skriftligt) på att jag ställts skadelös ifall något gick åt skogen. I värsta fall kan de kräva att du betalar för att göra om alltihop.

Tja kräva kan dem men juridiskt får dem inget från en privatperson. Däremot om du går till en proffisionell porträttstudio så är studion försäkrad för om det inte blir ngra bilder.

Fotografen betalar en självrisk där sedan försäkringsbolaget hostar upp pengarna. Det är ju ngra tusen vi pratar om. Klädhyra/nya kläder om dem blev förstörda under festen, hår, smink, blommor.

Re: Re: Re: Bröllops foto

Erik Schalin skrev:
Tja kräva kan dem men juridiskt får dem inget från en privatperson. Däremot om du går till en proffisionell porträttstudio så är studion försäkrad för om det inte blir ngra bilder.

Fotografen betalar en självrisk där sedan försäkringsbolaget hostar upp pengarna. Det är ju ngra tusen vi pratar om. Klädhyra/nya kläder om dem blev förstörda under festen, hår, smink, blommor.
Är det någonting du vet eller är det bara gissningar?

Nä paret kan aldrig kräva ngt från en kompis som tar lite bilder på deras bröllop om man inte skriver ett bindande avtal om detta.

Då kommer man osökt in på nästa steg. Om jag skulle skriva ett sådant avtal så krävs det vissa saker för mig: 1 ett helt annat pris, 2 att jag kan slå ut ett misslyckande på flera kunder. Kunder har jag ju inga som amatör och sålunda skulle jag tacka nej till jobbet.

Det ska vara försäkrat.

Jag har bara pratat med en proffisionell porträttfotograf men han medger att han får stå för kalaset om det går snett.

Han är inte billig men duktig och det har aldrig gått helt snett.

Sedan om han i praktiken betalar ett försäkringsbolag det vet inte jag, men han bekostar en andra fotografeering om problemet uppstår.

Sedan kan man hamna i det läget att paret inte tycker om bilderna men det är ngt helt annat och straffar sig i negativ reklam.

Jag har inte försäkringar som täcker misslyckade fotograferingar. En sån försäkring kostar en massa pengar. Då är det billigare att skicka kameran på service med jämna mellanrum och göra funktionstest innan man börjar fotografera.

När det gäller utförandet på bilderna kan kunden kolla på tidigare fotograferingar för att få en uppfattning om slutresultatet. Lägger man en timme på att samtala med kunden innan brukar det inte uppstå några missförstånd efteråt.

Re: Ännu värre än så..

Danne_73 skrev:
Apropå Naomis inlägg
..de är faktiskt så att tester gjorda i GB har visat att informationen på en cd-rom (ej CD-RW) börjar brytas ner redan efter 2 år!

Jag har en Kodak Gold-skiva som är bränd 1996, den funkar fortfarande fint! :)

Hej Sandra! Var i exakt samma situation som du i lördags! :) Fick en del tips här på FS - kolla in dem på

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=23627

Fotade digitalt med ett 1GB:s kort - det var skönt att inte behöva fundera på begränsningar! Om du fotar digitalt, se till att du har ett stort kort, det är ett konkret råd! Du kan alltid låna ett från nån bekant om du inte själv har så stora kort!

Tog 300 bilder (kortet fullt med bästa jpeg-kvalitet) från kyrkan och fram tills brudparet lämnade festen på natten - och av dem har jag sållat fram 80-90 "hyfsade" bilder hittills. Skall skala bort lite till och komma ner till 50-60 är det tänkt.

Hur som helst, kolla in tråden - där finns en del matnyttigt! Och lycka till!

Andreas

Tack för era svar.

Hmmmm nu så skrämmer ni mig allt lite.

Jag tycker att så länge man disskuterar med paren om slutresultat och verkligen poiängtera att jag ej är en fotograf men vill du köra på det så ska jag göra allt jag kan för att ta så bra foto som möjligt. Hon betalar ju för en garanti att fotona blir bra om hon går till en fotograf. Det är upp till henne att ta chansen tycker jag. Bara man är överens.

Har förstorat foto upp till A3 och de har blivit bra. Bruden har sett A3 förstoringarna.

Jag har extra batteri till kameran och man kan ju inte gå o räkna med att man tappar sin kamera direkt !

Sen har jag en 20 gigs hårddisk så det är bara att köra över fotona i den så jag kan ta massor av foto.

Jag tror inte jag förlorar henne som vänn om hon inte är riktigt nöjd. Ska jag vara ärligt så skulle jag inte bry mig nämnvärt för vi har ej träffats på 4 år och vi har aldrig omgåtts privat utan bara i skolan.

Andreas du får lägga upp dina bröllopsfoton på nätet. Patrik tack för dina uppmuntrande ord och dina bröllopsfoton är verkligen fantastiska.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar