Annons

bröllopp för amatören

Produkter
(logga in för att koppla)

Wickz

Aktiv medlem
Just nu planeras det bröllopp och planen är att be min fader om hjälp som fotograf. Nu är han just en amatör fotograf dvs fotograferar för nöjesskull och mest vyer.
Finns det några handfasta råd för dels bröllopsfotografering, men främst för människor?
Jag är en kräsen rackare ochvill inte alls bli framställd som ett kritvitt spöke på dagen D och därav att jag gärna serr tips på hur man tar kort på människor på ett bra vis. Intresserad av länkar/tips på olika vinklar och sådant med.
Vad för kamera som kommer använas är inte klart då det är långt till det planerade brölloppet (så jag är ute i god tid att förbereda iallafall).

Fader är inte tillfrågad bör kanske tilläggas, men i annat fall behövs även dessa råd då.

Vi kommer vara utomhus och där kommer cerminin hållas med. Vi kommer ha tårta och i övrigt ett medlttisinspererat bröllop. troligen mycket eld kommer vara inblandat.
 
Lägger du inte lite väl stort ansvar på din pappa om han ska ta bilderna på din stora dag? Om han nu inte tagit porträtt och du själv säger att du är kräsen?

Han har väl fullt upp med att vara gäst, stolt pappa och nervös inför talet han ska hålla?
 
Senast ändrad:
Om fadern ifråga vet en del om fotografering så kommer han säga nej.
Ett bröllop är inte lätt att fotografera och det är INGET man gör som amatör, i alla fall inte om man har en kräsen "kund".
Även många yrkesfotografer skulle nog tacka nej. Det finns en anledning till varför bröllopsfotograf (nästan) är ett speciellt yrke.

Dessutom ska han väl ha tid att vara gäst också?
 
För några år sedan fotograferade jag min systerdotters bröllop.Först formella bilder "on location", sedan från orgelläktaren i kyrkan. Till sist massor med mingel och festbilder. Det blev riktigt lyckat. Men så var det väl förberett också. Vi hade i förväg kollat in platser och ljus, och hade både plan B och plan C beroende på väder.

När min egen dotter gifte sig något år senare tog jag de formella bilderna någon timme före vigseln. Sen överlät jag resten till andra fotografer. Man har alldeles för många uppgifter som brudens far för att dessutom hinna med att fota. Lycka till med bröllopet.
 
Det är jättefarligt att blanda in familj och eller vänner i sådant som kan gå snett om du är kräsen.

Bröllop som andra redan skrivit är mkt speciella tillställningar. Det finns många uttalade, outtalade och kanske bara upplevda krav - särskilt på den närmaste familjen.

Är det okej att bilderna misslyckas eller inte blir perfekta? Använd din pappa. Annars anlita någon som kan sin sak och som du sedan kan bråka med om du inte är nöjd.

För råd och tips, använd sökfunktionen på fotosidan, ämnet har dryftats i oändlighet.


mvh
Johan
 
Jag avråder också mycket bestämt från din idé.

Först och främst skall du ha en fotograf i professionell klass till de viktiga bilderna. Möjligen kan du hitta någon som inte är yrkesman men ändå fixar det. Möjligen.

Sedan kan det vara trevligt med någon som dokumenterar dagen flitigt. Om du tänker lägga det på en intresserad amatör, så se till att personen har dokumenterad erfarenhet av just detta. Snygga husdjursbilder eller någon lyckträff med kameran på semestern är definitivt ingen garanti...

Sammanfattning: Ha INTE några förväntningar på vad en amatör, i värsta fall en oerfaren amatör, kan prestera. Jag vill inte verka gnällig - jag vill bara att du inte skall bli ledsen i efterhand.

Och din pappa har absolut annat för sig den dagen!
 
Tycker alla överdriver svårigheterna med brölloppsfoto. Visst finns det självklart saker som proffset klarar bättre pga rutin men en ambitiös amatör kan säkert lösa uppgiften på ett godtagbart sätt.
Tror att trådskaparen redan är väl medveten om riskerna med att anlita bekanta och det är utifrån detta råd efterfrågas.
Det är ett faktum att folk spenderar 100 tkr på brölloppet men inte vill lägga mer än ett par hundra på bilder.
Jag har som kompis fottat ett par bröllopp med uppskattat resultat. Se till att ha tid avsatt för foto. Gör upp hur ni vill att bilderna ska vara. Kolla gärna på andra bröllopsbilder innan för att få ideer. Kolla även miljön där ni skall vara så att också det är klart. Skaffa sedan vettiga kameror, ex två enkla dslr kameror med externa blixtar. Ett 85mm F1.8 och ett 17-40mm F4 är det jag kört med samt ett 50mm + 100-400mm zoom i väskan som backup. Lite extrabatterier samt gott om minneskort. Kör sedan RAW så har man goda möjligheter med efterbehandling. Kolla också under fotosessionen på bilderna i kameran så har man en hyffsad uppfattning om resultatet. Ha gärna också en assistent som kan styra brudparet och snacka med dom så blir det inte så stelt. Sen är det bara att köra och undvika enkla missar som beror på att man inte kan kameran. Kolla vilka slutartider som funkar, lämpliga isotal, autofokus mm.

Lycka till.
Stefan
 
Jag håller med i viss kritik i tråden.

Man skall ställa sig frågan om vem som är värd att vara gäst på ditt bröllop och vad man ålägger var & en. Jag är amatör och har gjort ett bröllop och det blev väldigt bra. Hemligheten är att planering är A och O.
Fram med stoppuret och klocka vad man hinner med och inte. Ta testbilder ett par veckor innan. osv.

Funderingarna på vem man kan bli förbannad på om ngt inte blir bra skall man alltid ställa sig. Det kan bli en otrevlig situation om man blandar in vänner. Det är mycket lättare att skälla på ngn man inte känner.

Om din far vill göra det kan bara han svara på och det kostar inget att fråga.
Men han kanske inte skall vara ensam om all fotografering.
KOmmer han att vara värd samtidigt så glöm ttanken direkt.

Jag tycker det är viktigt att du har en rak kommunikation med den som skall fotografera för då blir det så mycket lättare att se vad du vill ha i jmf med vad personen kan leverera.

Leta upp exempel på nätet och samla ihop ett representativt mtrl och visa den som skall fotografera så att man får en bra idé om vad som skall gälla. Då kommer det att gå bra.
 
Det har sagts tidigare men tål att upprepas. Din pappa skall vara gäst inte fotograf. Jag har plåtat ett bröllop och om man skall göra det bra har man 110 % koncentration på jobbet och är inte närvarande som gäst. Dagen är nog väldigt speciell för din far precis som för dig.

lycka till
 
svar

Alternativet är aldrig att anlita en fotograf utan i annatfall kommer det enbart bli gästernas bilder som är aktuella. Vi kommer lägga kring 5000:- på bröllopet och istället göra allt jobb själva (allt ifrån kläder till mat).
Troligen kommer en hel del av de närvarande på festen ställa upp och hjälpa till. Är mycket tveksam till att min moder tex inte gärna hjälper till med maten. Gällande min fader så tror jag detta är det absolut bästa om han vill bidra. Självklart kommer det vara frivilligt, vill han inte så är det inget mer med det. Jag kommer inte bli arg eller besviken om bilderna inte blir några 100 p. Däremot hoppas ajg på att de ska bli bra och förmedla en känsla (dne som finns där justdå).

Att min fader är gäst är självklart, men detta ser jag inte som ett heldags uppdrag, utan något som tar upp en liten del av dagen. Vi vill inte att man ska springa och ta kort hela tiden utan vill ha några specilla moment dokumenterade och dagen i allmänhet. Om min fader inte skulle få förfrågna kommer han ändå springa omkring och ta kort om jag känner honom rätt. Detta skulle då bara vara ett sätt att försöka få bilderna mer åt det håll jag vill. Med strösta sannolikhet komme räven jag kidnappa kameran en stund under dagen för att få min vinkel på allt.

Några tal kommer inte ske under bröllopet då det inte är ett traitionellt bröllop (vi kommer itne befinna oss i en kyrka heller).


ljungstedt: jo jag är medveten om riskerna med att inte anlita en proffisionell fotograf :)

eftersom det inte är en kamera som fotografen i sådanfall är van vid, hur långtid behövs för att lära si den dugligt? Inställningar och dylikt kan jag troligen hjälpa till med för enkelhetens skull endra på morgnen den dagen elelr dagarna inna (beror på hur tight det blir om tid den dagen, vi börjar inte förän på efremiddagen).
Hur du några generella råd gällande utomhus fotografering? Vi kommer starta på eftermiddagen och då är det troligne väldigt ljust och trevligt ute. På kvällen kommer det förhoppningsvis ha hunnit mörkna och då kommer det vara dags för eventuella eldshower. Vad ska man tänka på för att fånga detta på ett bra vis?
 
Wickz skrev:
Självklart kommer det vara frivilligt, vill han inte så är det inget mer med det. Jag kommer inte bli arg eller besviken om bilderna inte blir några 100 p. Däremot hoppas ajg på att de ska bli bra och förmedla en känsla (dne som finns där justdå).


Hur "frivilligt" tror du att han verkligen upplever det?

Med risk för att märka ord Camilla. Hur ska du ha det? I det första inlägget skriver du att du är kräsen, nu plöstligt är det inte viktigt med hundrapoängare.

Att fota på begäran under en tillställning gör att du är närvarande men ändå inte. Vill du verkligen riskera att beröva din pappa det ögonblicket?


mvh
Johan
 
För den som ska plåta bröllop rekomenderar jag en titt på alla bröllopsbilder här på sida, för inspiration. Titta gärna ihop med det blivande brudparet, vad gillar dom och inte, det är ju trots allt DERAS dag och bilder.

JL 666

PS Jag fick förmånen att plåta kompisarnas bröllop 060606, jag är nöjd med bilderna och det viktigaste, DOM är nöjda. Kola gärna mitt album här.

JL
 
Okker: Jag tror han kommer uppleva det som frivilligt. Varför? För att det är en fråga, inte en begäran. Att jag ber om hjälp inför vår stora dag tror jag snarare uppfattas som något smickrande. Som det ser ut nu kommer ca 5-10 personer få förfrågning om de vill hjälpa vid bröllopet, de saker de isåfall komemr hjälpa till med är av varierande grad och längd. En del är förberedelser inför bröllopet (bakning av tårtor tex), men det mesta är sådant som är under tillstälningen (musik, cermoni, matlagning). JAg ser det inte som att de perosnoerna inte kommer vara närvarand eudner den delen, tvärtom, jag ser det som det är då de är i högsta grad närvarande.
Gällande fotograferingen så är de framförallt bilder på mig och min blivande som vi inte själva kan ta, övriga (tex på gäster, tårtor) kan oc kommer vi troligen ta hand om till största delen själv. Någon bild under själva cerminin vore även det trevligt (lite svårt för oss att ta), men det ser jag inte alls som lika viktigt då det är ett tillfälle som komemr leva i våra minnen istället.

Jo det är mycket riktigt att jag skriver att jag är kräsen och samtidigt att ajg inte för väntar mig 100poängsbilder. Hur går det ihop? Jag vill ha bilder som är vackra, som speglar verkligheten. Att få några bilder tagen ur en sagobok är inte vad jag begär, utan jag har mer rimliga förhoppningar. Men däremot villl jag ha bättre bilder än de vanliga fotobilderna som tas i allmänhe tpå ett bröllop (de gästerna själva tar).
 
Jo jag tänkte kolla runt på lite bröllopsbilder, både här och tillsamanss med min fader för att få fram vad de tär vi är ute efter.

Bilden "LOVE" som du tagit träffad emig rätt in i hjärtat, var precis sådant ajg var ute efter. Kunde inte beskrivit det med ord, men där är det, svart på vit (färg snarare :))
 
Wikström: Självklart gör du som du vill. Jag försökte bara belysa att din pappa genom sökaren kommer att vara tekniskt distansierad från evenemmanget och på så vis inte närvarande.

Jag ber om ursäkt för att jag besvärade dig i din tråd. Lycka till på din stora dag.


mvh
Johan
 
Numer fotograferar ju "alla" digitalt, så be om gästernas bilder också.

Jag gav ett brudpar mina bilder från deras bröllop, det var inte jag som tog deras "bröllopsbilder", det var mkt uppskattat. Olika fotografer ser olika saker, och det kan vara kul att ha bilder på alla gäster, det är ju en av era största dagar.

Jl 666
 
Wickz skrev:
svar
eftersom det inte är en kamera som fotografen i sådanfall är van vid, hur långtid behövs för att lära si den dugligt? Inställningar och dylikt kan jag troligen hjälpa till med för enkelhetens skull endra på morgnen den dagen elelr dagarna inna (beror på hur tight det blir om tid den dagen, vi börjar inte förän på efremiddagen).
Hur du några generella råd gällande utomhus fotografering? Vi kommer starta på eftermiddagen och då är det troligne väldigt ljust och trevligt ute. På kvällen kommer det förhoppningsvis ha hunnit mörkna och då kommer det vara dags för eventuella eldshower. Vad ska man tänka på för att fånga detta på ett bra vis?

Hur lång tid det tar att lära sig utrustningen beror väldigt mycket på under hur varierande situationer fotograferingen kommer att ske. Är det bra och ganska konstant ljus utomhus så kan du kanske ställa in det mesta förväg, men du pratar även om eldshower i mörker, då kan det krävas en hel del erfarenhet för att hitta de inställningar som behövs i hastigheten, men det beror förstås mest på tidigare vana av liknande utrustning hur lång tid det tar. Öva även i regn och andra mindre optimala förhållanden. Risken är t ex att alla bilder blir oskarpa om det är mörkare än planerat och fotografen inte lärt sig läsa av slutartider och justera ISO. Att blanda lagom mängd blixt och övrigt ljus för kvällsbilderna är nog en av de saker som tar mest tid att lära sig.

Då du inte vill ta in någon extern och erfaren fotograf skulle jag rekommendera att du tillfrågar fler av dem som är där så de ansvarar för fotograferingen en del av dagen var. Det blir lättare för din far att koppla av de tider någon annan har "sitt pass", och den som då fotograferar har lite mer mandat att ta för sig. Du sprider på så vis även riskerna. Jag har inte tagit porträtten, men om du t ex går in på min hemsida och studerar bröllopsbilderna under Isegran så ser du att även föreberedelserna kan ge fina bilder, eller dansen, då är det kanske inte lika farligt om någon misslyckas med ett pass i mitten.

Ett ljusstarkt objektiv kan också vara bra att ha som någon påpekade, även utomhus om det är regntungt väder eller bara rejäl skugga. Hör dig för lite i bekantskapskretsen vad som finns att tillgå.
 
Wickz skrev:
svar

Alternativet är aldrig att anlita en fotograf utan i annatfall kommer det enbart bli gästernas bilder som är aktuella.
...
eftersom det inte är en kamera som fotografen i sådanfall är van vid, hur långtid behövs för att lära si den dugligt?

Om det finns möjlighet, tror jag att samtliga inblandade känner sig lugnare på den stora dagen ifall man har hunnit med en generalrepetition.

Åk till kyrkan (och övriga lokaler) vid rätt tid på dagen och ta lite provbilder. Hitta en fotovinkel här, en lämplig brännvidd där och kassera idéer som ändå inte funkar...

Granska sedan provbilderna, så är nog det mesta klart och utrett när bröllopsdagen kommer.

Om ni sedan ber bröllopsgästerna vackert om att skicka en CD med deras bilder, som en extra present, så borde totala slutresultatet bli OK.

PS Glöm inte att att berätta i efterhand hur det hela slutade!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.