Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bröllopp för amatören

Produkter
(logga in för att koppla)
Arvidsson: tack för tipset, det var rätt smart. Då kanske amn akn försöka få fader att ta den typen av bilder ajg är intresserad av och i övrigt låta några till ta kort så att han inte känner allt för stort ansvar. Som jag nämt kommer nog även ajg låna kameran en del, då det min bröllopsdag så kommer ajg försöka göra allt för att ha så trevligt som möjligt, det brukar inbigripa en kamera så länge inte den blivande protesterar.

Ang. de mindre optimala förhållandena, förutspås regn eller är allt för dåligt väder kommer bröllopet troligen skjutas upp då vi planerar att vara ute hela tiden (och allt bygger på det) och då är det mer än fotograferingne som går åt skogen. Visst kan man itne styra regn, men vi får hopaps på det bsäta elelr vara flexibla :)

Var inne oh kikade lite på sidan och jodå du ahr helt rätt, många av dom bilderna var jätte fina. Då kanske man skulle delgera fotandet till ngåon under förberedelserna? Eller så ser man till att det ligger en kamera framme till den som känner sig manad?



Johnsson: Jo att be övriga gäster om att skicka deras bilder på en CD bord eju fungera rätt bra (eller i bilde rom de så vill), då borde det ju finnas en del bra.

Gällande repitionen så kommer vi troligen bara befinna oss på en plats vilket är en äng, men å andra sidan kan det vara rätt bra att kolla ljusförähållande där olika tider på dygnet.

Återkommer när bröllopet är kalrt om hur det gick, men det är som sagt ett bra tag dit. Nu har vi iofs fördelat det så att själva bröllopet dvs vigseln rent juriudiskt är nu i slutet på mars och vi komemr hålla festen betydligt senare. Men till denna gång har jag faktiskt inte en sussning hur vi ska göra med fotografering då vi inte har någon annan närvarande.
 
har inte läst hela tråden men min åsikt är att du ska anlita en professionell fotograf för att du ska få de bilder du vill ha

din far ska inte behöva vara fotograf den dagen åt dig utan borde kunna vara gäst o brudens far! om han sen kommer fotografera lite för eget behov och göra kopior av de som blir bra åt dig är en helt annan sak men du borde inte lägga den pressen på honom

dessutom skriver du "Jag är en kräsen rackare ochvill inte alls bli framställd som ett kritvitt spöke på dagen D" och då har du svarat dig själv redan och om du dessutom kommer ha festen utomhus o använda eld etcetera är det risk att du gör det ännu svårare att få bra bilder - något en professionell fotograf är utbildad för att klara av men en amatör kan få mycket svårt för

jag har själv i dagarna blivit tillfrågad om jag kunde fotografera på ett bröllop där jag är bjuden som gäst o tackar vänligt men bestämt nej av de anledningar jag nämnt ovan

självklart kommer jag fotografera en del på deras bröllop och de kommer så klart få de bilder som blir bra men jag vill inte vara den det hänger på och känna pressen o allt arbete som det faktiskt kräver om man ska garantera bra bilder
 
Wickz skrev:

Var inne oh kikade lite på sidan och jodå du ahr helt rätt, många av dom bilderna var jätte fina. Då kanske man skulle delgera fotandet till ngåon under förberedelserna? Eller så ser man till att det ligger en kamera framme till den som känner sig manad?

Kul att du gillade bilderna. Det är ju inte alla som tycker att den delen av dagen är värd att föreviga, men det skadar ju inte att försöka, dessutom kan det ju inträffa något oväntat som är riktigt minnsevärt, då är det synd att inte ha någon med kameran framme där.

Jag tror på att deligera till någon, helst någon som inte har andra uppgifter den tiden på dagen, i motsats till att låta kameran ligga framme. Det jag sade om mandat att fotografera är inte minst viktigt vid förberedelserna, dvs. att någon har gått igenom i förväg med er vilken typ av bilder ni vill ha och hur mycket plats fotograferingen får ta. Risken är ju annars att den som ska fotografera låter sig köras iväg av någon som inte är informerad om fotograferingen.
 
Hej!
Eftersom du säger att din budget för hela bröllopet är 5000 Kr så förstår jag att ni inte direkt har pengar att lägga ut på vad som helst.'

Min första reaktion var "Låt pappa njuta av din stora dag", men efter att ha läst tråden så verkar det ju som om det blir ett litet och intimt bröllop.

Jag gillar idén att du låter flera fotograferande bekanta ha sina "fotopass". Då slipper din far tänka på det sen. Om han vill, låt honom bara ta bröllopsporträtten, resten av dagen tycker jag att han bara skall vara den stolte fadern. :)

Eftersom du vet vad din pappa har fotat tidigare så vet du säkert också hur duktig han är. Visa honom bilder du tycker om på nätet, men säg också till honom varför du gillar dem.
 
Alla vänner fotade oss på vårt bröllop. Det finns massor av halvdanna bilder på oss tagna med analoga kompakter på långt håll. Detta var 1990. Inget jag med glädje tittar på idag.

En kompis som var halvproffs tog våra jättefina "studiobilder" med mellanformatare och studioblixtar i en provisorisk studio på en skola.
Mycket lyckat.

Min bror skulle låna min systemkamera och plåta med den i kyrkan. Gick helt snett p g a av ett litet missförstånd. Glömt och förlåtet.

Har plåtat några bröllop själv, bla min systers på svartvit film. I kyrkan körde jag i befintligt ljus, med pressad film och enbensstativ. Blixt ogillar jag i ett sådant sammanhang. För mycket jobb att ta fram alla svartvita bilderna själv, som brudparet i regel vill ha. Men guld om man kan plocka guldkornen, och satsa på några få kopior. Idag finns ju möjligheten att scanna negativen.

Har idag vigselrätt, eftersom jag är pastor. Fick senast i somras frågan att fota brudparet efter vigseln. Var kul, använde en mellanformatare (Rolleiflex från 1953). Men tycker trots allt att det är bäst att hyra in någon som är proffs eller halvproffs till att sköta plåtandet. Någon som kan sin sak och kan koncentera sig på det.
 
Ställ upp!

Om jag hade bott i Uppsala, eller i närheten, och varit en duktig amatörfotograf hade jag ställt upp gratis för Camilla. Då hade hon fått schyssta bilder och jag hade fått lite övning och något kul till min portfolio.

Med andra ord: finns det ingen hygglig fotosidanmedlem i närheten som kan se detta som en kul grej och en möjlighet till lite övning?

/Joakim

Nu lär jag väl bli avrättad av SFG.
 
Hehe, här har ni en amatör som fotograferat bröllop!

Hej Camilla!

Jag har läst det mesta i tråden men blir lite tveksam ibland i dina uttalanden.
Men iallafall...Jag är 17år och har fotograferat i ett antal par år nu, Min mor gifte sig för 3veckor sedan ungefär då jag fick äran att fotografera!

Fick förfrågan av henne och hennes man om att jag skulle fotografera under förberedelserna,bröllopet och festen. Då blev jag naturligtvis glad eftersom de trodde på att jag skulle fixa detta, och jag blev självsäker...

Dagen var där och det mesta var planerat, Vi hade köpt rekvesita till bröllopsfotografierna osv. Vi började morgonen med tandläkaren(!?) och sedan blev det lite andra saker på väg hem. När bröllopet var i närheten (runt 1h före) så befann jag mig i kyrkan för att verkligen kolla ljus osv.3min innan bruden kommer in står jag längst fram, mitt i gången och gör mig redo, Barnen kommer först...Problemet var att jag inte hade tänkt på att det var BARN som skulle gå eller hur fort dem skulle gå, så dessa bilder blev tyvärr inte bra, helt suddiga faktiskt även fasst jag hade ett väldigt ljusstarkt objektiv! Brudparet har samlats vid altarringen, då fick jag min chans! dom stod STILLA! och de bilderna blev helt okej. Efter att cermonin var slut skulle vi hämta rekvesitan som stått i kyrkan tillsammans med barnens kläder i, och naturligtvis hade barnvakten tagit med hela påsen. Vi fick planera om hela bröllopsfoto-delen. Och jag kan säga att hade jag kommit in som en hobby-fotograf på detta bröllop med mycket lite ljus, och andra saker som försvunnit så hade jag ALDRIG klarat att få en enda bra bild. Dom la sig på golvet i kyrkan och jag fick till den bästa bilden under hela bröllopet. Sedan åkte vi ut (då var det KOLSVART) Jag hade med mig en assisten som fick hålla i reflexskärmen medans jag fotograferade med blixt. tyvärr var det så kallt så brudparet kunde inte ge mig några bra ansikts-uttryck alls. Mingel-fotografierna gick hur bra som hellst pga min assisten som fanns med hela tiden.
Felet vi gjorde var att ge en hobby-fotograf en kamera för att han skulle fota alla som skulle in på "festen" =( Alla de bilder han hade tagit var helt och hållet brusiga och suddiga, av 100 bilder som han tog kunde vi använda 15-20st =/

Vill inte låta negativ men att ge en hobby-fotograf en kamera som han inte kan helt och hållet utantill är inte bra! Nu vet jag ju iofs inte när ni hade tänkt att ha bröllopet men är det då det är mörkt ute så ge verklige inte kameran till en amatör!

Min tankar efter att allt var över är att jag inte tänker ta på mig att fotografera i kyrkan eller när det mörkt under ett bröllop innan jag kan ännu mer. Jag skulle känna ånger i resten av mitt liv om jag inte fått bra bilder under någons bröllop! och det tror jag även att din far skulle göra om han inte visste att du verkligen blev nöjd, och en sådan sak kan du inte fejka! Är du kräsen, fixa någon som kan mycket.
Mycket bra att du tar bilder ifrån andra som fotograferar under bröllopet! men tyvärr kan det inte alltid va så kul med blixt som sitter på kompaktkameror.

Under detta bröllopet som jag var på så hade de satt upp skylt om att Fotografering var förbjuden, därav kände jag en jäkla press med. Men det blev iaf lyckat.

Hoppas att du får dig ett riktigt bra bröllop =)

//K
 
Du har ju bestämt dig. Så här bara några amatörråd. Du verkar ju ha fotat en hel del tidigare.

1. Det är mycket att göra för fotografen. Det är inte läge för improvisationer utan allt ska vara kollat. Åk ut i förväg till vigeselplatsen rätt tid på dagen och kolla ljusförhållandena och ha en plan för ISO-tal och bländare och brännvidder. Man behöver bra ljusstyrka och höga ISO-tal utan brus.

2. Ta med massvis med minneskort. 500 bilder * 10 MB (min kamera i RAW) blir 5 GB. Jag hade en dator med för att tömma korten under akten, men det var inte någon bra idé. För jobbigt och pillrigt. Inför middagen kan man dock rensa och kopiera till dator. Jag brände också ner på CD-skiva för backup.

3. Jag fotograferade samtliga gäster utomhus när de kom gående. Blev mycket uppskattat. Man missar ibland, så det behövs 2-3 bilder per individ. Med upplättningsblixt. Kräver litet träning.

4. Jag fotade i kyrka, ni ska ha en annan lokal. Jag använde stativ och stod i kyrkans entré. 200 mm objektiv, bländare 2,8, Tiden var 1/15 s, så många bilder fick kasseras därför att brudparet rörde sig.

5. Efter akten tågade brudparet bort från altaret mot mig. Här är det bra med litet träning på att fotografera rörliga ting som djur och annat.

6. Enn amatörkamrat satt längst fram i kyrkan och tog närbilder. Allt gjorde vi i befintligt ljus.

7. Man behöver ta några inledande bilder mot något med känd färgtemperatur. Sedan RAW-behandling.

8. Det gäller att ta snygga bilder på tårtan innan gästerna kastar sig över den.

9. De snygga porträttbilderna kan jag då inte tänka mig att försöka mig på. Det skall till skärmar och skuggupplättningar och sådant.

10. Fota gärna någon annans bröllop som träning.

11. Bilderna från riskastningen blev bra. Jag fotade gästerna som kastade.

12. Ha en plan för katastroferna. Kameran kan gå sönder, batterierna ta slut osv.

13. Glöm inte miljöbilderna, på husen och parkeringsplatsen.

Lycka till.
 
Aristofanes skrev:
Du har ju bestämt dig. Så här bara några amatörråd. Du verkar ju ha fotat en hel del tidigare.

1. Det är mycket att göra för fotografen. Det är inte läge för improvisationer utan allt ska vara kollat. Åk ut i förväg till vigeselplatsen rätt tid på dagen och kolla ljusförhållandena och ha en plan för ISO-tal och bländare och brännvidder. Man behöver bra ljusstyrka och höga ISO-tal utan brus.

2. Ta med massvis med minneskort. 500 bilder * 10 MB (min kamera i RAW) blir 5 GB. ............


Goda råd!

Hatar dock benämningen "amatörfotograf" dom flesta här är hobbyfotografer, amatörer kör inte RAW, inte jag heller iofs.....
 
oskar: redan svarat på just de sakerna. någon proffesionell fotograf är inte ett alternativ. den buget vi planerar att ha för bröllopet är mindre än vad en fotograf skulle kosta.


Arvidsson: jo de flesta skulle nog ha något att göra vid det läget (av de närvarande) så det är nog en smart tanke. Jag skulle gärna ha en fotograf som är närvarande och tar bilder under ev sminkning. håruppsättning, tårtbakning osv. Vore tråkigt om det inte blev några bilder oga missförstånd (hon är inte klar än.. osv). Under den tiden så tror jag itne vi har så mycket emot att det tar ehn del plats, är förämst under bröllopet vi inte vill att det ska ta upp så mycket tid, menningen är u inte främst att göra det till ett minne utan att faktiskt uppleva dagen.
Vi har inte beslutat hurvida vi ska ha bilder under cermonin ännu.


Andersson: jo en motivering til varför ajg gillar de bilder jag gör vore nog bra. hade inte riktigt tänkt på det innan. Om han får veta varför så kan han dra sina egna slutsatser av det och därigneom får mer frihet att exprimentera. Troligen delar vi upp de ti olika pass, de tlät som en vettig ide. Fader blir isåfall tillfrågan om att ta bilderna som är lite mer åt porträtthållet. Att ha fler fotografer som tar andra delar är nog smart, vill ju ha bilder på min fader på den stora dagen med :)
Bröllopet blir i sig inte så litet, 30-50 gäster, men det kommer abra vara den närmsta fmailjen + några få vänner så det blir ganska intimt.


Önell: tack för att du delade med dig. hur tyckte du det gick med dina fotogragferingar, vart det lyckat?


Kim: Jo du har nog en poäng med ansvaret där, vi kommer troligen följa rådet om att låta flera olika fotografera på bröllopet, dels fför att sprida riskerna, men även för att inte en ska känna så stor press.
Tack :)


Nordstrand: Jag har fotat en del tidigare, men äger själv ingen systemkamera utan har då använt bekantas.
Att ha ett sotrtminneskort blir nog AO, men kanske kan man deligera uppgiften om tömning av detta till någon annan? Om en person har hand om fotograferingen och en annan om tämning av minneskortet till en bärbar lite då och då, det aknske akn fungera? Huvudsaken då är att man har flera minneskort.
Hur gjorde du med fotograferingen av personerna, ställde du upp dom en och en med blixar omkring eller var det mer "in action"?

1. Hur udviker man bruset (vid högt ISO tal) på lämpligast vis?

Tack för råden, de ska jag ha i åtanke.
 
Min kamera brusar extremt mycket på höga ISO. Dock har jag lärt mig ett sätt att jobba på som tar bort större delen av bruset.

Jag fotar i RAW och överexponerar bilderna något. Sedan justerar jag ner exponeringen i RAW-programmet. Det är jämförbart med när man överexponerade film och underframkallade för att få finare filmkorn.

Modernare kameror har extremt bra egenskaper på höga ISO så jag vet inte om den metoden är aktuell.
 
PerFogelberg skrev:
Min kamera brusar extremt mycket på höga ISO. Dock har jag lärt mig ett sätt att jobba på som tar bort större delen av bruset.

Jag fotar i RAW och överexponerar bilderna något. Sedan justerar jag ner exponeringen i RAW-programmet. Det är jämförbart med när man överexponerade film och underframkallade för att få finare filmkorn.

Modernare kameror har extremt bra egenskaper på höga ISO så jag vet inte om den metoden är aktuell.
Ja, men du har också en stor kunskap om vad du gör Per.
 
PerFogelberg skrev:

Jag fotar i RAW och överexponerar bilderna något. Sedan justerar jag ner exponeringen i RAW-programmet. Det är jämförbart med när man överexponerade film och underframkallade för att få finare filmkorn.

Även om du bara kör i JPG och inte efterbehandlar bilderna är det ett bra tips att vara generös med exponeringen. Det brukar hålla nere bruset. Vid låga ISO underexponerar jag hellre för att ha lite marginal, men vid höga ISO kan det vara bättre att riskera att fräta ut några partier.

Brusreduktionsprogram som Neat Image kan också hjälpa till en del, speciellt på bilder som har konverterats från RAW och inte brusreducerats i kameran, men det kräver en del arbete för att göra det snyggt och inte ta bort för mycket detaljer så det fungerer bästa på enstaka bilder.

Det finns en gratisversion av Neat Image som fungerar bra till bröllopsbilderna.
 
Halvvägs off topic...

Nu skall det ju helst inte dra iväg till en ren tekniktråd, men jag kan ändå inte låta bli att ge min åsikt:

Om man pga svagt ljus "måste" ta brusiga bilder, kan man ofta göra helt OK svartvita varianter av dem. I färg är det svårare att stå ut med bruset.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.