Annons

bröllopp för amatören

Produkter
(logga in för att koppla)
Camilla, Camilla, du vet ju vilka du ska kontakta... funkar det bara med datumet så ;-)
 
Erik Schalin skrev:
Varför inte då?
Går du från RAw till jpg så har du trollat bort ngstans mellan 10-25% av bildens färg och ljusinformation.

För att jag inte begriper mig på det. Jag har provat men får inte till det. Jag vet att det är "fel". Jag är fotointresserad, inte dataintresserad.... Jag är övertygad om att Bill Gates är jävulens utsände..
 
Hänger du på också Hobbe så tror jag vi kan bli fyra, då ska väl tjejen få bilder så det räcker, det kommer att se ut som rena kändisbröllopet *s*
 
Tillbaka till Camilla

Jag vill minnas det var drygt 100 gäster vid det bröllop jag tänker på. Gästerna kom i stort sett två och två, ibland i mindre grupper. Jag bad dom bara stanna och se glada ut. Jag hade placerat mig så att det skulle bli en passande bakgrund, det funkade inte riktigt när trycket blev för stort. Jag hade en blixt ovanpå kameran, jag hade experimenterat litet med inställningarna för att få en snygg blixtupplättning. Skippa blixten om det blir för krångligt.

Vid ett annat bröllop där jag var gäst var det en professionell fotograf som ställde upp gästerna familjevis framför ett vackert träd.

Frågan om brus är lite knepig. Även med stativ är det svårt att ha längre tid än 1/15, motivet rör sig ju. Betydligt bättre är det om man kan gå upp till 1/30 s. Vilken bländare önskar du, 2,8 eller 4 eller något sådant? Då ges ISO-talet av ljusförhållandena, och bruset beror ju kraftigt av ISO-inställning och kameratyp. Min ganska urmodiga Nikon D100 är bra upp till 400, kanske 640, ISO för "fina bilder" medan jag kan ta partybilder med action i i kanske 1250. Det är väldigt bra att göra en ordentlig repetition, under vigselakten blir allt så stressigt att man inte hinner improvisera.

En kul idé är att lägga en engångskamera på varje bord alternativt skicka runt en liten digitalare. Då kan gästerna fota varandra, Dels kan det bli skojiga bilder och dels sysselsätter man gästerna och därtill skapar man ett samtalsämne som kan få gäster som inte känner varandra att börja prata.

Lycka till!
 
Förstår att ekonomi är en viktig faktor, men jag tror du kommer ångra dig, om inte senare i livet.
Bilderna är det Ni kommer leva med resen av livet.
 
Stisse skrev:
Förstår att ekonomi är en viktig faktor, men jag tror du kommer ångra dig, om inte senare i livet.
Bilderna är det Ni kommer leva med resen av livet.

å andra sidan blir det inget bröllop i annatfall. någon mer summa finns inte alls att lägga och jag ser det som mycket viktogare att det faktskt sker ett bröllop än just fotograferingen.
dessutom är det bara jag dvs inte brudgummen som vill ha kort över huvudtaget. en fotograf hade nog varit utesluten ändå har det framkommit. vi vill inte att någon skal äga bilder på oss (inte som vi inte litar på eller saknar vinstintresse) och köpa upphovsrätten blir ju rätt smaskiga summor. dessutom vägrar vi båda allt var redigering heter så bilderna ska vara råa (men til egen möjlighet till redigering). tja listan av andra saker kan göras lång, men du ser nig varför det inte är hållbart.
 
kg, hobbe: jo jag vet *ler*
ni är jätte snälla som ställer upp. får se hur det blir, sambon gillar inte alls tanken på det hela. Och det är ju menningen att vi båda ska trivas och kunna slappna av så...
Får se hur vi löser det
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.