Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllop igen

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag har nu gått igenom 262 forumtrådar på sökresultatet men jag har fortfarande några frågetecken att räta ut. Jag har nämligen fått förtroendet att vara ansvarig fotograf på ett bröllop om två månader och jag har inte gjort något sådant innan.

1. En sak som inga verkar vara överens om är om man skall använda Bouncer eller inte, särskillt om man inte kan studsa blixten i något.

2. Där kommer min andra fråga in. Hur högt i tak kan det vara för att man ska kunna studsa en blixt? Blixten jag kommer att använda är en Metz 70 MZ-5 så den är ganska kraftig. Jag har dock inte fått den ännu, dewt dröjer nog ett par veckor.

3. Eftersom det är en stavblixt man har på rack bredvid kameran så är det inte riktigt läge att tilta kameran med blixten på. Vad är bäst? Tilta kameran och ha blixten på eget stativ bredvid eller ha kameran liggande med blixten monterad och sedan croppa bilderna? (Tänker mest på Porträttbilderna som kommer att tas utomhus så det rör sig om upplättning.) Jag kommer att använda min D-100

4. När det gäller upplättingen så undrar jag vad ni rekomenderar; TTL eller manuellt med lös mätare och blixten ett steg under befintligt ljus.

5. Ni som gör lite roligare bröllopsbilder utomhus, hur gör ni för att få bruden att lägga isg i gräset eller luta sig över en bil etc med tanke på att vitt inte är den mest diskreta fär att få fläckar på. Har ni något under som ni trollar bort i PS?

6. Jag har tänkt att använda reflexskärm till ett par utav utomhusbilderna. Jag är väldigt förälskad i min Guldreflektor men jag har hört många som tycker illa om dom. Vilken skall jag använda? Guld/Silver/Vit?

7. När det gäller plåtingen i kyrkan så är frågan dels hur mycket jag vågar dra upp i ASA utan att förlora i kvalitet så att det inte går att göra större förstoringar (D-100). Dels om man skall använda stativet i kyrkan. Man blir ju inte så flexibel.

8. Det sista är vad ni brukar ha på er. Jag är en sån som brukar ha en fotoväst med mycket fickor för objektiv mm för att kunna dumpa väskan i bilen eller liknande. Dels så tycker jag om att ha ett par svarta millitärbyckor med benfickor för extra utrustning samt att man kan krypa omkring på marken och plåta eller klättra upp i ett träd.

Jag hoppas att jag kan få några svar på denna tråd.

Tack
Greven

Glömde säga att jag med största sannolikhet kommer att köra primärt med D-100 och ha med min F90X laddad med Kodak Portra 160NC som backup.

Jag skulle verkligen uppskatta lite tips och uppmuntran.

Greven

Hej här kommer mina tips.

1, jag bounser ska man använda. I synnerhet om man inte ska studsa blixten. Är det inte allt för långt när man ska studsa den så kan den sitta på då med.

2, har inte provat men jag tror du glömma tanken på att studsa i kyrktaket. Dock kan en blixt rakt upp med bouncer hälpa till att ge ett bra allmänljus i alla fall. Jag använder det ibland utomhus. Dock skulle jag inte göra så om jag inte provat tidigare.

3, det är ju inte fel att ha blixten på stativ så länge man kan hantera slagskuggorna. Fast å andra sidan förstår jag inte problemet med att tilta kameran med blixten monterad.

4, TTL och slowsync eller vad det kan tänkas heta på Nikon. Om man är hundra på hur man ska använda ljusmätaren i syfte att skapa en blandljusbild så kan man naturligtvis göra det. Personligen så sänker jag effekten så mycket det går på min blixt och kör TTL. Har inga förklaringar till varför, det har bara blivit så.

5, En filt kan vara bra för ändamålet, gärna vit. Fast det hänger iaf på brudparet.

6, Vit reflektor ger neutralt ljus. Vill man värma bilden så kan man göra det i efterhand. Svårare kyla bort guldreflektorn. Själv är jag nyfiken på en reklektor som kallas för sunfire eller crossfire tror jag. En blandning mellan vit och guld.

7, det beror ju på om du får använda blixt i kyrkan eller inte. Får du använda så är det ju bara att köra på 100. Annars blir du tvingad att köra det som ger skarpa bilder. Stativ går bort, de är krångliga, låter mycket och är i vägen. Hellre skulle jag nöja mig med att köra 50mm och ljusstarkt.

8, klädsel som de andra bröllopsgästerna. Fotografen skall inte dra blickarna från paret genom avvikande klädsel. Ha en öppen fotoväska i närheten där du har prylarna istället. Brukar alltid finnas något att gömma den bakom så att den inte stör vare sig gäster eller på gästernas bilder.

I övrigt skulle jag säga att såvida du inte övat in något nytt arbetssätt så jobba som när du jobbar med modeller, bortsett guldreflektorn då. Då kan du känna dig van och trygg och det ger säkrast resultat.

Mvh
Maverick

Tack för det utförliga svaret. Jag hade nästan börjat att ge upp på att få svar (mina senaste trådar har lämnats obesvarade).

När det gärller att tilta kameran så är det ganska mycket att jag är så förbaskatt van vid att köra med vertikalgrepp och då hamnar ju blixten under kameran när jag tiltar den om jag ska använda vertikalavtryckaren.

Men, åter igen, Tack för ett bra och utförligt svar.

Greven

Någon mer som har tankar och/eller åsikter?
Gärna en D-100-ägare som har provat att dra upp ASA i sådanna här sammanhang. Jag har bara kört det ibland men jag vet inte hur det ser ut när man kör ut kopior, jag har bara sett det i datorn.

Greven

[edit] Finns det bilder/poseringar man inte får missa?

Greve Nickon skrev:
Någon mer som har tankar och/eller åsikter?
Gärna en D-100-ägare som har provat att dra upp ASA i sådanna här sammanhang. Jag har bara kört det ibland men jag vet inte hur det ser ut när man kör ut kopior, jag har bara sett det i datorn.

Greven

[edit] Finns det bilder/poseringar man inte får missa?

Hej!

Jag är långt ifrån expert, men tar ändå chansen att svara. Take it or leave it...

1. En grej jag tycker skulle vara bra, om det är praktiskt genomförbart, är att åka till platserna (kyrkan framför allt) och provskjuta lite. Ta med ett par polare klädda i brudparets färger.

2. När det gäller vad man inte får missa föreslår jag att du tar ett snack med brudparet om vad de anser vara viktigt. Likaså vilka fotoregler som kommer att gälla i kyrkan och övrigt. Brudpar har ju ofta en del tankar som virvlar runt, det är inte säkert att de funderat kring dessa frågor. Jag var "medfotograf" på ett bröllop, där prästen före inringningen förkunnade att det enligt brudparets önskan var fotoförbud men att det fanns två fotografer utsedda som kom att fotografera. Dessutom skulle det ges ett tillfälle för alla, och det skulle då tydligt "annonseras". Sådant är ju viktigt att känna till.

För övrigt önskar jag dig bara lycka till med uppdraget. Kul att få ett sådant.

MVH

/Arne S

Det känns verkligen kul att ha fått ett sådant förtroende. Ska bli kul som tusan, jag har inte gjort annat än surfat bröllopsbilder sen jag fick frågan igår.

Jag ska åka dit imorgon för en första titt, sen får det bli en till när det närmar sig, jag kan tänka mig att färgskalorna ändras ganska mycket på två månader. I kyrkan ska det väll vara samma men utomhus är det nog höst vid det laget.

Jag ska försöka träffa dom i kommande vecka för att ta ett första snack så att om det är något önskemål dom har ska jag kunna förbereda det i tid. Men grejen är att jag tror att dom inte har så mycket idéerr, när jag frågade på telefon så sa den blivande bruden "jag trodde att det bara var att ta lite bilder".

En annan sak jag tänkte på är hur man gör med bilderna sen rent praktiskt. Om jag eller dom står för tryck har vi inte bestämt ännu men i vilket fall så funderar jag på om det ska stå mitt namn på bilderna.
På bilderna från när jag gifte mig för ett år sedan sedan så har fotografen satt sin signatur i guld längst ner i högra hörnet på alla bilderna. Är detta något som är vanligt? Kan man fixa det i PS i så fall eller ska jag köpa en guldpenna och lära mig skriva snyggt?

Fler tankar??

Greven

Föresten.
Är det försvarbart att ladda ner andra fotografers bilder och visa för brudparet så att dom kan få idéer. Nu menar jag alltså INTE att säga att det är mina, dom vet att jag inte plåtat bröllop förut, utan bara som idékälla. Självklart tar jag bort dom direkt efteråt och skriver inte ut några.

Greven

Greve Nickon skrev:
Föresten.
Är det försvarbart att ladda ner andra fotografers bilder och visa för brudparet så att dom kan få idéer. Nu menar jag alltså INTE att säga att det är mina, dom vet att jag inte plåtat bröllop förut, utan bara som idékälla. Självklart tar jag bort dom direkt efteråt och skriver inte ut några.

Greven

Tja, jag ser väl inget problem i det. Alternativet är ju att sitta tillsammans vid datorn och surfa runt. Bilderna är ju publicerade.

Kom att tänka på en tråd jag följt lite, tvekade om jag vill skrämma dig med den. Men varför inte...

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=26058&highlight=br%F6llop

Brudens uttalande om att "bara ta lite bilder" är nog inte ovanlig. Det ser ju lätt ut. Just att du redan funderar kring det och för en dialog med dem borde skapa ett förtroende hos dem. Och ge ett bra resultat.

Hur man gör med bilderna praktiskt har jag ingen erfarenhet av, men tänk på att det är dina bilder i grunden (upphovsrätten). Namn eller inte? Många, jag tror de flesta, sätter en diskret signatur i höger nederkant, åtminstonde på förstoringar. Jag tycker inte det stör, tvärtom är det ju kul att kunna se vem som tagit fotot. Ta en kvällskurs i välskrivning, du har ju ett par månader på dig...;)

Tyvärr kan vi inte surfa tillsammans eftersom vi ska träffas i sommarstugan och där finns knappt en telefon och att surfa via mobilen blir väldigt dyrt.

Den tråden har jag följt. Det roliga var att samma dag som jag fick frågan så hade jag på förmiddagen diskuterat detta med min fru och sagt att jag aldrig skulle sälja mig billigt.
Men vad gör man när det ringer goda vänner och frågar.

Bruden har jag fotograferat tidigare eftersom hon ville ha porträtt till sin sida. Då skedde det dock i lugn och ro i mitt vardagsrum med studiobakgrund och stufioblixtar. Känns lite mer stressat att köra upplättningsblixt med handhållen blixt och samtidigt ha koll på omgivningarna så att inget träd sticker upp ur huvudet på brudgummen.

Tack för svar. Ge mig gärna mer. Jag är så uppeldad man kan bli inför ett fotouppdrag.

Greven

Greve Nickon skrev:
Föresten.

Greven

Självklart får man använda andras bilder för idé och som underlag för hur man skall utforma ens egna.
Jag skall fota bröllop i helgen och kommer t.o.m. ha med mig utskrifter för mitt eget minne (jag skall även vara toastmaster så jag känner att jag har huvet fullt, skall dock inte vara primär fotograf bara "lite bilder efter kyrkan").

Tycker att det är lite hysteriskt kring "bildstöld" bara för att bilderna finns på nätte. Jag hade även för 10år sedan en pärm med utrivna sidor ur diverse magasin som jag visade folk som ville bli fotograferade.

Jag kommer primärt bossa runt utanför kyrkan för att få några bra bilder när de är lite avslappnade. Inne i kyrkan kommer jag nog sitta på min plats och mata på, befintligt ljus och stativ.
Jag kommer även följa med brudparet mellan kyrkan och lokalen och plåta i 20-30minuter så att gästerna hinner checka in och bära in paketen.

Jag kör stativ i kyrkan (i undantagsfall är det tillräckligt ljust ändå), och vidvinkel- och telezoom. Blixt går fetbort. Då kan jag stå på i princip samma plats och slipper känna att det är jag som är huvudattraktionen. Dra upp asatalet och överexponera 1-2 steg, du får ljusa och härliga bilder och brudparet blir imponerade, spec när de jmf mad alla gästers blixtbilder. Hellre brus än rörelseoskärpa. Bilderna från kyrkan blir så vitt jag har varit med om alltid bara 10x15-kopior.

Jag står alltid snett framifrån för att få brudparet "framifrån" och fånga det som gästerna inte ser. 2/3 in i vigseln är det ingen poäng att stå kvar där så då går jag längst bak eller upp på läktaren lagom till utgången. Samma där - kanonbra vinklar som ingen annan ser.

• Sunfire-reflektorn är klart snyggast!

Lycka till :)

// Patrik

Senast ändrad:
Liza skrev:
ta med dig en assisstent!
mvh eva

Assistent har jag alltid med mig (i form av min fru), någon måste ju hålla reflektorn. Pluss att, utan att vara fördomsfull, så har ofta kvinnor lite mer blick för detaljer, tex om ett halsband hänger lite snett etc.

Jag funderar på vitbalansen på kameran. Utomhus så tänkte jag köra på solljus men frågan är vad jag ska köra med i kyrkan. Antingen kan man ju sträva efter att få så neutralt ljus som möjligt eller att fånga stämningen och värmen i glödlampsljuset ochg stearinljusen. Det kan man iofs justera i efterhand eftersom jag kör NEF men vad tror ni är snyggast?

Greven

5 Stuva under ett svart eller vitt lakan så att det inte syns, det är enklast.
Bilen ska vara tvättad & vaxad så är det inga problem där heller.

Angående prissättningen så kan jag säga att jag brukar hamna runt 1500:- - 2000:- i rent kompispris. Då gör jag inte så värst mycket vinst på det. Jag brukar räkna på 200:- rullen inklusive framkallning. Sedan tillkommer förstoringar, ramar osv... Tycker inte att det finns anledning att ge bort jobbet bara för att det är vänner. Då kan jag lika gärna vara gäst. Så faktiska kostnader plus en lite extra slant till bio eller middag för mig och sambon brukar jag ha som riktning när jag tar betalt av vänner.

När det gäller vitbalansen skulle jag köra på auto, ska man ställa in den på nått annat kan man lika gärna justera den manuellt resonerar jag.

Själv skulle jag inte tveka att ladda ner och skriva ut bilder för idéer. Självklart skulle jag inte ta kredit för bilderna. Det finns en bok i ämnet som är hyffsad. ISBN: 1-85585-810-X

Slit dem med hälsan.

/Mvh
Maverick

Jag har vänt lite på betalningen till en kompis.

Jag har sagt hur mycket jag vill ha i egen ficka och paret har sagt hur mycket det får kosta maximalt och tillsammans har vi kommit fram till vad som måste ingå.

maxpris - mitt arvode - materialåtgång - färgframkallning - tackkort = 0 till lite över

Fördelen är att mitt arvode är glasklart och minskar uppfattningar om konstiga kostnader som man som kompisar kan ryka ihop om.

/Erik

Jag kommer nog att bjuda dom på plåtningen som bröllopspresent. Förstoringar är en sak vi inte har diskuterat ännu, det kommer under veckan.

Tack för tipset på boken. Jag ska kolla upp det direkt, mycket trevligt att få ISBN-nummret istället för en titel, du har inte sista i nummret också går mycket snabbare att leta då.

Jag var inne och kollade på http://www.aboutyouphotography.com/gallery.html för att få lite inspiration och idéer. Länken har jag hittat i ett utav forumen här på fotosidan. Men jag tycker att ansiktena var väldigt mörka, och dessutom hade fotografen klippt litegran utav kläderna på nästan alla bliderna.

För att undvika att klippa kläder så är det bara att titta i sökaren. Men för att undvika mörka ögon? Har jag fel när jag säger att en upplättningsblixt fixar det? Jag vill inte att dom ska se ut som lik, men jag vill inte bränna ut hennes klänning heller.

Greven

Kom på två ytterligare frågor.

Dels har jag sett många bilder där tex ringar eller brudbukett är i färg men resten är svartvitt. Är det något som kan vara bra att lista ut hur man gör i PS?

Den andra saken är var man kan framkalla och få det på matt eller halvmatt papper. Det stället som jag har användt förut kör bara blankt.

Greven

Inget svar på din fråga utan en högst personlig reflektion, är att JAG tycker att det ofta fokuseras för mycket på vinklar och kläddetaljer och för lite på känslan. Fånga känslan denna deras lyckligaste dag är hedersuppdraget och det som kan göra dig unik. Smäll av de där obligatoriska vinklarna först och glöm dom sedan, jobba på att fånga ögonblicken!

Nu tittade jag bara på ett albumförslag på sidan du tipsade om men jag tyckte den fotografen helt hade missat detta. Trevligt och boring.

Och naturligtvis, du lyssnar naturligtvis på vad brudparet vill och vad du själv innerst vill åstakomma. För dem kanske "vinklarna" är det viktigaste. :) MVh // Patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar