Advertisement

Annons

Bröllop, fakturera hur mycket?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikrollman

Aktiv medlem
Ska kanske plåta ett bröllop i maj nästa år och har absolut noll koll på vad jag ska offerera. Har pratat lite med paret och de vill att jag följer med dem hela dagen och dokumenterar hela köret (cirka 8 timmar gissade de på) och sedan precis efter de kommit ur kyrkan ta dem åt sidan och plåta lite mer arrangerade bilder. Min första tanke om detta var att det kändes lite risky. Brukar man inte undvika att köra de bilderna på själva dagen?

Sedan ville de ha allting digitalt, jpeg antar jag. Bara ett fåtal bilder redigerade.

Vad borde jag fakturera?

Först o främst: Fotografera i Raw. Sen ska man aldrig ge bort oredigerade bilder. Då framstår man som en dålig fotograf. För en hel dag skulle jag ta minst 5000+moms, om jag vore nybörjare dvs. Idag skulle jag ta minst 10.000+moms för en hel dag. Det blir ett enormt arbete att redigera tex flera hundra bilder efter en hel dags fotografering.

Fundera på hur bra du tror det kan bli. Hur bra koll har du på din kamera, exponering, efterbehandling osv.. Känn efter vilken nivå du själv ligger på och sätt sen pris efter det. Antagligen kommer du sälja dig för billigt i början, det gjorde jag iaf :)

Bestäm med paret innan exakt hur många bilder de vill ha. "Alla" brukar vara ett vanligt svar, men då framstår du också som en dålig fotograf eftersom paret får se alla misslyckade bilder. Not so good..

Hur som helst, fråga fråga fråga och fråga igen hur paret har tänkt sig att bilderna ska se ut, hur många dom vill ha, och säg, det vi bestämmer innan bröllopet är det ni betalar för, tillkommer det mer så kostar det också mer. VIKTIGT!

Först o främst: Fotografera i Raw. Sen ska man aldrig ge bort oredigerade bilder. Då framstår man som en dålig fotograf. För en hel dag skulle jag ta minst 5000+moms, om jag vore nybörjare dvs. Idag skulle jag ta minst 10.000+moms för en hel dag. Det blir ett enormt arbete att redigera tex flera hundra bilder efter en hel dags fotografering.

Fundera på hur bra du tror det kan bli. Hur bra koll har du på din kamera, exponering, efterbehandling osv.. Känn efter vilken nivå du själv ligger på och sätt sen pris efter det. Antagligen kommer du sälja dig för billigt i början, det gjorde jag iaf :)

Bestäm med paret innan exakt hur många bilder de vill ha. "Alla" brukar vara ett vanligt svar, men då framstår du också som en dålig fotograf eftersom paret får se alla misslyckade bilder. Not so good..

Hur som helst, fråga fråga fråga och fråga igen hur paret har tänkt sig att bilderna ska se ut, hur många dom vill ha, och säg, det vi bestämmer innan bröllopet är det ni betalar för, tillkommer det mer så kostar det också mer. VIKTIGT!

5000 kr plus moms pratar man aldrig med till en kund.
De vill veta inkl moms.

7500 kr är för lite anser jag men är man helt ny kanske.

Det man skall ta i beaktning är tiden man lägger ned innan bröllopet, förberedelser, under själva dagen B samt efterbearbetningen.

I tid kanske man lägger ned en halv arbetsvecka nästan, dvs ca: 25 timmar.

Ta det gånger 500kr/timmen (ex moms denna gång)så får man ett bra pris, ett pris att se över som fotograf, erfarenhet.
Dock, tar man lågt i början är det svårt att höja sedan.

Det är skit svårt att ta betalt det är det jag är sämst på här i livet.! men man ska inte vara rädd har jag lärt mig men inte tagit det till mig, säg åt dom allt jobb inräknat från det jag börjar ladda kamerans batteri tills ni får bilder i handen XXX kr sen kan du slå ut det på ett timpris (ungefär) dom båda jobbar och vet att ingen jobbar för "sommarjobbs pengar på 70kr/h" utan en utbildada människa har en del, tar mig som exempel har 120kr timman på mitt dagjobb som en helt vanlig elektriker, men för kunden kostar jag 500kr plus allt matreal kabel list uttag osv, en fotograf som står för sin egen utbildning sina egna verktyg sin egen "firma bil" sina egna sociala avgifter osv osv kan och måste ta ett "ett par hundra" i timman, det är inte så mycket pengar om man börjar tänka på det.. tror jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar