Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brådskande! Hjälp att välja objektiv till Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

TesanL

Medlem
Hejsan! Här har ni en glad amatör som precis ska införskaffa sin första systemkamera. Jag har valt en nikon d90. Är helt säker på att jag kommer vilja lära mig och utvecklas men jag vill ändå inte lägga ner en allt för stor summa nu i början. Frågan är vilket objektiv jag ska välja.

Är AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR ett bra objektiv? Vad står 3,5-5,6 för? Och vad betyder ED och VR?
Jag vet att jag inte vill ha ett 18/55 objektiv då det är för lite zoom och det känns inte så andvändbart. Jag fotar/kommer fota vårat första barn som kommer snart, porträtt, närbilder, natur, familj, semester, blommor. Vad väljer man i denna djungel som inte kostar skjortan? Vilket som helst 18-115 och ett macro??

Mvh. Tesan
 
18-105 VR är nog ett helt bra val som första objektiv, har det själv, det är inte så mycket märkligare än 18-55, men man kan ju zooma ungefär dubbelt så mycket. VR står för bildstabilisering (antiskakfunktion) som är bra att ha om man zoomar in nånting, i synnerhet vid lite sämre ljusförhållanden. 3,5-5,6 står för ljusstyrkan som är helt normal för ett förmånligt zoomobjektiv, ljusstarka zoomobjektiv är ganska dyra, däremot finns det ljusstarka fasta objektiv som kostar bara 1500-2000 kronor. Med ett sånt kan man alltså inte zooma, men man får en utmärkt bildkvalitet, kan ta foton med suddig bakgrund och fota utan blixt inomhus.
 
Ken Rockwell är en kontroversiell person som har mycket bestämda åsikter om det mesta, man ska inte ta hans uttalanden som några entydiga sanningar. Om man fotar som turist eller på nåt utomhusevenemang är zoomomfånget 18-105 mycket ändamålsenligt. Om man istället går in för 18-55 + 55-200 måste man byta objektiv stup i kvarten. AF-S 16-85 anses vara ett bättre objektiv, men det är också dubbelt så dyrt.
 
18-105 VR är nog ett helt bra val som första objektiv, har det själv, det är inte så mycket märkligare än 18-55, men man kan ju zooma ungefär dubbelt så mycket. VR står för bildstabilisering (antiskakfunktion) som är bra att ha om man zoomar in nånting, i synnerhet vid lite sämre ljusförhållanden. 3,5-5,6 står för ljusstyrkan som är helt normal för ett förmånligt zoomobjektiv, ljusstarka zoomobjektiv är ganska dyra, däremot finns det ljusstarka fasta objektiv som kostar bara 1500-2000 kronor. Med ett sånt kan man alltså inte zooma, men man får en utmärkt bildkvalitet, kan ta foton med suddig bakgrund och fota utan blixt inomhus.

Tack så mycket för era svar. Då verkar det ju som att 18-115 blir bra för mig. Men behöver jag inte också ett macroobjektiv för att kunna fota porträtt, närbilder, blommor osv. Vilket ska jag då välja där?

Kan man inte med vanliga objektiv, i mitt fall då 18-115 få till så bakgrunden blir suddig när man fotar?

Jag är sån nybörjare att jag nästan skämms :)
 
Kan man inte med vanliga objektiv, i mitt fall då 18-115 få till så bakgrunden blir suddig när man fotar?
I viss mån är det möjligt, om går tillräckligt nära objektet, och fotar med längsta brännvidd (105mm). Men det går bättre med antingen ljusstarka objektiv, eller telezoomar som går upp till 200 eller 300mm.

Ett makroobjektiv behöver du inte för att fota porträtt, utan för att fota mycket små objekt som tex insekter. Med 18-105-objektivet kan du fota tex. ett litet dricksglas (så att det fyller hela fotot).
 
Senast ändrad:
Vill du fota porträtt (eller annat) med suddig bakgrund så finns det ett ljusstarkt 50mm 1.8 objektiv som kostar endast 1500 kronor.
 
Vill du fota porträtt (eller annat) med suddig bakgrund så finns det ett ljusstarkt 50mm 1.8 objektiv som kostar endast 1500 kronor.


Det låter ju som nåt jag söker! Hur vet man om ett objektiv är ljusstarkt och i vilka sammanhang är det bra att ha ett ljusstarkt.

Så tacksam för svaren jag får!
 
I det sistnämnda objektivet är det 1,8 som anger ljusstyrkan. Ung. 1,4-2,8 brukar räknas som ljusstarka objektiv. Slutartiden blir kortare, man kan bättre fota nåt som rör sig snabbt, ta foton med suddig bakgrund, och fota i sämre ljusförhållanden tex inomhus.
 
I det sistnämnda objektivet är det 1,8 som anger ljusstyrkan. Ung. 1,4-2,8 brukar räknas som ljusstarka objektiv. Slutartiden blir kortare, man kan bättre fota nåt som rör sig snabbt, ta foton med suddig bakgrund, och fota i sämre ljusförhållanden tex inomhus.

Tack!!! Men nu är jag nyfiken på var man kan hitta det macroobjektivet för bara 1500 spänn och är det nåt att ha enligt dig?
 
Vill du fota porträtt (eller annat) med suddig bakgrund så finns det ett ljusstarkt 50mm 1.8 objektiv som kostar endast 1500 kronor.

En suddig bakgrund, oskärpa, får man genom att ge exponeringen en största möjliga bländare, som ett aktuellt objektiv har, det behöver inte alls vara just ett 50/1,8!

Går utmärkt, att uppnå denna effekt med alla objektiv, även med AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR, om den största bländaren används vid en viss brännvidd, bländaren varierar steglöst här mellan brännvidderna 18mm och 105mm, där bländare 3,5 är den största vid brännvidden 18mm och bländare 5,6 är den största vid brännvidden 105mm.

Objektivet 50/1,8, även kallat normalobjektiv, är ett objektiv med en fast brännvidd av 50mm, AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR kallas för ett zoomobjektiv, har flera brännvidder i ett och samma objektiv, variabel brännvidd.

AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR är betydligt klumpigare/tyngre än 50/1,8!
 
Det är ett ljusstarkt objektiv men inte ett egentligt makroobjektiv, finns tex. på http://www.cyberphoto.se/, välj "Objektiv" och kryssa för "Nikon" och "normalobjektiv". Jag har inte själv objektivet ifråga, men det anses vara ytterst prisvärt.
 
Försökte hitta svaret på detta... gjorde inte de, men har för mig att de är.

ED: Är nån form av glas som är i objektivet för att inte få kromatisk aberration. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kromatisk_aberration

Har för mig att digitala systemkameror var känsligare för sånt, kommer inte ihåg nu varför. Men för att inte få ljusfel.
 
En suddig bakgrund, oskärpa, får man genom att ge exponeringen en största möjliga bländare, som ett aktuellt objektiv har, det behöver inte alls vara just ett 50/1,8!

Går utmärkt, att uppnå denna effekt med alla objektiv, även med AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR, om den största bländaren används vid en viss brännvidd, bländaren varierar steglöst här mellan brännvidderna 18mm och 105mm, där bländare 3,5 är den största vid brännvidden 18mm och bländare 5,6 är den största vid brännvidden 105mm.

Objektivet 50/1,8, även kallat normalobjektiv, är ett objektiv med en fast brännvidd av 50mm, AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR kallas för ett zoomobjektiv, har flera brännvidder i ett och samma objektiv, variabel brännvidd.

AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR är betydligt klumpigare/tyngre än 50/1,8!

Okej. Men 18-105 måste ju vara mer allsidigt? Egentligen kanske jag skulle klara mig med bara det till en början då?

Oj vad jag har att lära... Vad är egentligen ett macroobjektiv. Jag trodde att 55 var det för att det är till för att fota på närmare avstånd.
 
Är det förresten någon som orkar svara på vad jag mer behöver föutom huset och ett vettigt objektiv? Väska, rem, minneskort. Måste man tex. ha ett filter?
 
Filter är ganska onödiga, på digitalkameror används de mest för att skydda objektivet, men motsolsskyddet som hör till objektivet skyddar redan det ganska bra. En kameraväska som rymmer åtminstone kamerahuset + 2 obj. är bra att ha. Ett minneskort på minst 4 eller 8 gigabyte behövs också, remmen ingår när man köper kameran.
 
Om jag vore TesanL skulle jag försöka komma undan med ett billigt objektiv och sedan börja fotografera av hjärtans lust på "Grönt" eller ett av motivprogrammen. Du kommer att få bra bilder utan att behöva kunna mer än att ställa in skärpan (se manualen). Själv skulle jag välja det nya Nikon 35 mm f/8, billigt och utmärkt att börja med. Du behöver inga särskilda tillbehör tills du vet vad du behöver.

Vartefter du blir duktigare kan du lära dig mera (manualen + fotoskolan här på FS). Just nu blir du bara förvirrad av alla råd, som det verkar. Lycka till!

Chril måste nog förtydliga sig. Inlägget verkar osammanhängande och inte alls hänga ihop med ämnet men det kanske är nånting jag missat.
 
Filter är ganska onödiga, på digitalkameror används de mest för att skydda objektivet, men motsolsskyddet som hör till objektivet skyddar redan det ganska bra. En kameraväska som rymmer åtminstone kamerahuset + 2 obj. är bra att ha. Ett minneskort på minst 4 eller 8 gigabyte behövs också, remmen ingår när man köper kameran.

Aha, remmen följer med. Bra!
 
Om jag vore TesanL skulle jag försöka komma undan med ett billigt objektiv och sedan börja fotografera av hjärtans lust på "Grönt" eller ett av motivprogrammen. Du kommer att få bra bilder utan att behöva kunna mer än att ställa in skärpan (se manualen). Själv skulle jag välja det nya Nikon 35 mm f/8, billigt och utmärkt att börja med. Du behöver inga särskilda tillbehör tills du vet vad du behöver.

Vartefter du blir duktigare kan du lära dig mera (manualen + fotoskolan här på FS). Just nu blir du bara förvirrad av alla råd, som det verkar. Lycka till!

Chril måste nog förtydliga sig. Inlägget verkar osammanhängande och inte alls hänga ihop med ämnet men det kanske är nånting jag missat.


NU blev jag förvirrad. Vad är Nikon 35 mm f/8 för objektiv? :-O Ingen zoom alls? Det börjar nog luta åt att jag köper huset med 18-105 objektivet som ett kit. Finns ett bra erbjudande på cyberfoto eller om det var fotokungen. Det borde väl bli bra att börja med?
 
Hej Tesan

Det vettigaste budgetalternativet i mina ögon är 18-70/3.5-4.5. Varför? Det är ljusstarkare än 18-105 och det är helt enkelt skitbilligt. 1500 spänn är vad du får ge för ett nästan nytt objektiv. Bra zoomomfång har det också. Jag har själv ett och jag är över förväntan nöjd med det objektivet. Jag trodde det skulle vara mer eller mindre skräpigt och tanken var att byta ut det mot något bättre illa kvickt, men faktiskt har det fått vara med.

Vad gäller övrig utrustning beror det så på. Ja, ett filter ska du ha framför frontlinsen. Det är ett absolut måste. UV eller Skylight som skydd.

På väskfronten beror det på vad du behöver. Ska du bara ha huset och ett objektiv klarar du dig säkert med en s k topload där du lyfter på locket och sticker ner kameran med objektiv på i väskan. Mycket smidiga väskor. Du kan få köpa en jag har liggande riktigt billigt om du vill. En ganska fin LowePro. Ge mig 100 kr + frakt. Den kostar 275 kr + frakt på Cyberphoto. Ska du ha ytterligare något objektiv blir en sådan för liten. Jag har själv några lite större väskor liggande också och jag tar inte många kronor för dem. De tar bara plats i mitt fotoskåp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.