Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brännvidd

Produkter
(logga in för att koppla)

GlaTzee

Medlem
Dum fråga kanske men jag kan inte luska ut vad den "riktiga" brännvidden blir på vår kamera, en Sony DSC-HX100V.
I vanliga fall har jag en canon systemkamera (småformat) som jag gångrar med 1,6 för att få till rätt brännvidd men med denna kamera så får jag för mig att gångra med 5,6...
Någon som kan hjälpa mig?
 
Du behöver inte multiplicera med ngt eftersom man redan anger: Brännvidd (35 mm-omvandling) 27–810mm

Men om du vill räkna ngt har du att 4.8mm motsvarar 27mm...

Brännvidden som anges för ett specifikt system är inte "orätt", dvs tänk istället omvandlig till brännvidd - och oftast vill man jämföra mot 35mm system.
 
Det är ju en zoom så den varierar ju med inställningen.

Brännvidd är ju avståndet mellan objektivets två brännpunkter / 2. Eftersom detta är variabelt på en zoom så är det inget fast tal.
 
Du skall "gångra" med 5,625 vilket ger dig 27-810mm motsvarande på fullformat.

8,9mm ger typ 50mm

Sedan finns det ett ord som heter multiplicera. Låter lite vackrare än ord som gångra, plussa och minusa.
 
Den faktiska brännvidden borde inte vara så svår att ställa in. Detta är ju det som angivs i kameran (4.8–144mm)
 
Du skall "gångra" med 5,625 vilket ger dig 27-810mm motsvarande på fullformat.

8,9mm ger typ 50mm

Sedan finns det ett ord som heter multiplicera. Låter lite vackrare än ord som gångra, plussa och minusa.

Hahaha, jag är ju helt värdelös! Hade inte en tanke på ordet multiplicera. Wordfeud har inte gett den utdelning som jag hoppats på...
 
Det jag vill är att göra fotomontage och komma åt brännvidd som det mänskliga ögat, cirka 50 mm alltså.
När jag tar kort med kameran så vill jag ställa in så att jag har "rätt" brännvidd för att fotomontaget och skalan blir rätt.
 
Det jag vill är att göra fotomontage och komma åt brännvidd som det mänskliga ögat, cirka 50 mm alltså.
När jag tar kort med kameran så vill jag ställa in så att jag har "rätt" brännvidd för att fotomontaget och skalan blir rätt.

50 mm gäller, som normalbrännvid, bara småbildsformatet (24x35mm). Du måste omsätta det till Din kamera så som jag skrev ovan.att det ska ligga runt diagonalmåttet på sensorn, gärna aningen över.
 
Det jag vill är att göra fotomontage och komma åt brännvidd som det mänskliga ögat, cirka 50 mm alltså.
När jag tar kort med kameran så vill jag ställa in så att jag har "rätt" brännvidd för att fotomontaget och skalan blir rätt.

Då är svaret 8,9mm på objektivet, om skalan är så detaljerad att det går att utläsa.

Om nu 50mm är den magiska brännvidden, vissa hävdar att 43-47mm är mera normalmänskligt.
 
Då är svaret 8,9mm på objektivet, om skalan är så detaljerad att det går att utläsa.

Om nu 50mm är den magiska brännvidden, vissa hävdar att 43-47mm är mera normalmänskligt.

Ja, men de missar att de vanligaste kamerorna har rektangulära sensorer medan jämförelsen ska ske mot diametern på cirkulär yta. Diagonalen på 36x36 är 50,9.

Dessvärre är ju inte heller brännvidden i det mänskliga ögat en konstant. Varierar också mellan individer.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.