Annons

Brännvidd på macro-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasse_H

Aktiv medlem
Om jag ska välja ett renodlat macro-objektiv, vilken brännvidd är lämpligast när man vill ta närbilder på blommor, växter och insekter? Vad är fördel/nackdel med ett 50 mm kontra ett 105 mm macro-objektiv?

Någon som har förslag på lämpliga? Objektivet ska sitta på min Nikon D70 och behöver inte vara AF.

mvh
/Hasse

Längre brännvidd ger dig ett större arbetsavstånd vid samma avbildningsskala. Om du skall plåta insekter som kan uppfatta en närgången fotograf som störande så är det alltså bättre med längre brännvidd.

50mm Macro skymmer ofta ljuset och har aaallt för kort arb,avstånd, enl mig.

(90mm), 105mm är det minsta enligt mig om man tänker fota mycket insekter...

Jag hade helt klart valt ett 180mm till en fullformatskamera om jag fotade mycket generell macro.

Bokeh,erna vid närgränsen blir MYcket finare nedbländat med ett 180mm än ett nedbländat 105mm anser jag!!

Själv har jag Sigmas 105 EX och är nöjd med den,, men visst flyger en stor del av insekterna bort innan skottet:-(

Till en typ 10D så är nog 105mm mycket fint!

Mvh Niclas.

Som redan nämnts så hmanar man väldigt nära objektet med för kort brännvidd. Använder själv Nikkor 70-180 micro vilket är ett "riktigt" macro objektiv trots att det är en zoom. Tycker att det fungerar kanon vad gäller kvalitet på D70 men det är trots mångsidigheten i objektivet som är största fördelen.
De flesta fall som jag jobbar med linsen hamnar det i den övre regionen av zoom-området. Objektivet är ganska dyrt här hemma men har sett mycket bra priser i USA eller Thailand.

Skulle helt rekommendera en 105 (om du nu inte har råd att köpa ett 200). 60mm (Nikons) ger helt enkelt för kort arbetsområde - funkar väl om du fotar blommor men inte insekter. Sen kan du ju bygga ut 105 med mellanringar och telekonvertrar så att du kan a) få större brännvidd och b) mer förstoring. Detta beror på var du sätter ringar och konvertrar.

Rickard

Tack för era svar!
Glömde skriva att jag har ett telezoom med macro pågång, ett Sigma 70-300 som sägs ha skaplig macro-funktion i området 200-300 mm. Men jag tror inte att detta kommer täcka in alla behov då jag misstänker att närgränsen inte kommer vara tillräckligt kort? Den ligger väl på 95 cm, kanske funkar det vid insektsfotografering? Har inga större erfarenheter av att fota insekter sedan tidigare.

Kanske ett fast 105 mm macro med f/2.8 - f/2.1 skulle vara det bästa för blommorna. Eventuellt med mellanringar så småningom.

Fler synpunkter?

mvh
/Hasse

Hasse_H skrev:
Tack för era svar!
Glömde skriva att jag har ett telezoom med macro pågång, ett Sigma 70-300 som sägs ha skaplig macro-funktion i området 200-300 mm. Men jag tror inte att detta kommer täcka in alla behov då jag misstänker att närgränsen inte kommer vara tillräckligt kort? Den ligger väl på 95 cm, kanske funkar det vid insektsfotografering? Har inga större erfarenheter av att fota insekter sedan tidigare.

Kanske ett fast 105 mm macro med f/2.8 - f/2.1 skulle vara det bästa för blommorna. Eventuellt med mellanringar så småningom.

Fler synpunkter?

mvh
/Hasse

Jag har ägt den nämnda zoomen i APO version och var mycket nöjd!
Den har en lagom närgräns anser jag, inga större problem att fota trollsländor, fjärilar mm. Skärpan är mer än ok för ett sådant objektiv!

Jag älskade/älskar skärpedjupet i närgränsen på f8 i zoomen,, som du/ni förstår så ångrar jag lite att jag sålde linsen men den är ju å andra sidan inte så svår eller dyr att hitta beg. (Jag sålde ett kamerakit där zoomen var en lockande faktor för spekulanterna,,)

Jag kommer att sakna den lite när jag i sommar skall ut till mitt huggormställe vid högakusten. Använder då mitt 105mm EX Sigma och kommer helt klart att sakna zoomen. Om jag fegar och backar för långt ut så blir det svårt att issolera objektet med ett 105mm. Med zoomen hade det inte varit problem med täta fina utsnitt med läcker oskärpa i skala 1/2-1/10,,

Jag tror ett 105mm skulle komplettera din zoom finfint!
mvh Niclas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar