Annons

Brännvidd för naturlig storlek

Produkter
(logga in för att koppla)
Wolfgang skrev:
Jag skall ta ett exempel med en Leica M kamera som har en sökare i ett separat fönster och diverse ramar för olika brännvidder.
Leica M3 hade ramar för endast 50mm, 90 och 135.
Alltså ingen för en vidvinkel. Sökarförminskningen var strax under 0,9. Inte 1,0 eftersom ramen för 50mm var något mindre än sökarens ytterkanter.
Sedan kom Leica M2 som hade ramar för 35, 50 och 90mm. Alltså en vidvinkel. Följden blev att man fick minska sökarförstoringen till 0,72.
Sökarförminskningen ändrade naturligtvis inget på bilden som har fotograferats med resp brännvidd.
Spegelreflexkameror har visserligen inga ramar i sökaren utan man får plats med alla brännvidder, men tack vare den omtalade förminskningen till 0,76.

Jag hänger fortfarande inte med. Anledningen att man har ramar på mätsökarkameror är väl för att kunna maska av det område som inte hamnar på filmen, eftersom man inte ser genom den lins som tar bilden (om jag förstår det du skriver rätt).

Varför behövs då en förminskning för spegelreflexkameror? Där ser man ju bilden genom "rätt" objektiv.

Jag noterar ex.vis att det är stor skillnad på min FM2 och F80 vad gäller hur stor (samt ljus) bilden i sökaren är. Men det ändras ju inte beroende på vilken brännvid jag använder.

Eller tänker jag helt galet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.