Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brännvid på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Stellann

Aktiv medlem
Kommer ni ihåg när man hade sin digitalkompakt och snackade om "Gångers zoom"? Nu när man kör system är det ju brännvid i millimeter istället.

Nu är jag lite nyfiken på vad den siffran egentligen betyder. Har för ett tag sedan läst optik men kommer inte ihåg så mycket. Skulle vara bra om någon kunde förklara vad brännvid egentligen är för avstånd.
 
Nu vart det lite intressant. I komplexa linskonstruktioner som objektiv är, kan man se vart brännvidden "sitter" i objektivet någonstans? Eller krävs det komplexa formler att räkna ut det?
 
Jag får svara själv på mina frågor ;). Efter att ha läst:

http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm

för tredje gången så såg jag det äntligen:

"Med ett objektivs brännvidd avses avståndet från objektivets optiska centrum till filmplanet."

Då är det "objektivets optiska centrum" som kräver beräkningar och är ingen punkt i objektivet som man kan bara ta på. :)
 
"gångers zoom" är en meningslös penismätarterm. Det berättar ingenting om det som egentligen är meningsfullt- vilka utsnitt objektivet kan ge. Det gör brännviddsomfånget.
 
Jag spinner vidare lite på tråden...

Om man pratar om antal gångers förstoring då... Som tex 7 gångers förstoring på en kikare. Kan man översätta det till brännvidd och vice versa?
 
Har jag då fattat det rätt så måste ett 500 mm objektiv vara minst 50 cm långt eller kan optiska centrat ligga utanför frontlinsen? Tänkte lite på 400 mm DO optiken som canon har. Tror inte att den är 40 cm lång nämligen...
 
10x zoom är objektivets minsta brännvidd gånger 10. Vilket innebär helt olika saker beroende på objektivet.

Objektivets optiska centrum, även kallad nod-punkt får man testa sig fram till själv. Dock finns listor med kända objektivs nod-punkt, antingen beskrivda eller utmätta med mm från nån av objektivets delar.

Nodpunkten är viktig för bland annat panorama foton. Alltså när man tar en serie bilder som ihoplagda ger ett 360 graders panorama.Då är man mer eller mindre tvungen att rotera kameran runt linsens nodpunkt istället för stativets axel.

Ett 500mm tele behöver inte vara långt. Det finns olika typer av tele. En del använder speglar för att förkorta objektivet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.