På Canons eget batteri sitter en "CE" märkning, som om jag nu har fattat det här med EU rätt är att tillverkaren själv har märkt batteriet med detta därför att batteriet uppfyller de krav på produktsäkerhet som EU har satt upp och själv sköter kontrollen. Sen återstår frågan om produkter som saknar CE-märkning får säljas i unionen. Nu är inte CE-märkningen enn garanti för attt apparaten är säker.
Tittade på ett av mina batterier som inte var CE-märkt...
Fast det finns visst en av alla miljontals mobiltelefonladdare från de stora tillverkna som har fattat eld, när den suttit ansluten i starkströmsuttaget, men inte i telefonen. Det blev stora rubriker av det...Jag tittar på min laddare till mobiltelefonen och konstaterar att den är CE-märkt. Förr var det bättre när oberoende institut kontrollerade en apparat och godkände den med S-märkning. Allt annat var i princip förbjudet att sälja. Tyvärr har EU medfört att kravet på S-märkning har försvunnit och konsumenten tror att CE-märkningen är en kvalitésstämpel...Fråga därför alltid om varan är S-märkt och premiera de tillverkare som väljer att få utrustning som ska anslutas till el-nätet S-märkt