Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

BP-511, erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

tager

Aktiv medlem
Har sett lite olika sorters BP-511 som jag funderat på att köpa. Eftersom orginalen är dyra blir det nog ett pirat, detta har jag hittat:

Teknikmagasinet: BP-511/512/522 1300mAh 549:-
Digitalnytt: BP-511 7.2V 1200mAh 299:-
Kjell&co: BP-511 7.4V 1300mAh 449:-

Jag vet att det på Kjell&co är av märket GP och tror att det från teknikmagasinet också är det.

Är det någon som har erfarenhet av något av dessa batterier ihop med vertikalgreppet till D60/10D ?

Det skiljer ju inte bara på mAh utan också på volten, är det något som spelar roll?

Bäst verkar onekligen Kjell&co, trots att digitalnytts är billigare.
 
Batterierna från Teknikmagasinet och kjell&co är samma batteri (fabrikat, kapacitet), men det skiljer en hundring. Dock tillkommer pfavgift på 89 kr från kjell. Köpte mitt från TM och är mycket nöjd! GP batteries (fabrikatet) tycker jag har hållit god kvalitet på samtliga batterier jag köpt från dem.
 
Nej det stod inte vad det var för märke,made in china var det.tiden får väl utvisa vad det är för kvalite´.

/Thomas
 
Köpte ett GP batteri till min 10D idag på batterihuset ( heter det så?) i Karlstad, 1250 mAh för 349 spänn över disk, tycker det var helt ok. Får se nu om det duger, men det är säkert samma celler i nästan alla batterier som finns :)
 
ErikFalken skrev:
Köpte ett GP batteri till min 10D idag på batterihuset ( heter det så?) i Karlstad, 1250 mAh för 349 spänn över disk, tycker det var helt ok. Får se nu om det duger, men det är säkert samma celler i nästan alla batterier som finns :)

Oj! Det vore ju perfekt, åker igenom Karlstad i morgon på väg till Arvika. Var ligger det där stället? Heter det möjligtvis "batteridepån" ?
 
Jag har läst på bl.a. dpreview att Ah-talet stämmer dåligt och att dessa piratbatterier inte räcker mycket längre än orginalen, trots märkningen och flertalet uppladdningar. Tror jag ska pröva och se om det skiljer något. Hursomhelst är dessa klart billigare än orginalbatterierna. Så egentligen spelar det ingen roll om märkningn inte stämmer. De är ju fortfarande billigare ;)
 
Visst kan det vara så, men än så länge verkar faktiskt GP:s batteri vassare än canons. Jag har dock bara gjort ett par uppladdningar än så länge, dessutom har jag kört med den inbyggda blixten varierande antal ggr i väntan på min 550 EX. Kommer återkomma senare med mer noggrant test!
En grej jag har hört om andra GP-batterier (ej egen uppfattning) är att batterierna typ R6 har stor variation i kvalitet.
Mvh
Patrik
 
Hej!!

Själv beställde jag nytt batteri från Dan Mobility AB i Vällingby och det batteriet var ingen höjdare. Tappade laddningen nästan omgående, endast efter ett tiotal exponeringar. Reklamerade det omgående och erhöll ett nytt som nu börjar att uppvisa samma symtom, dock efter något längre tids användning. I fortsättningen håller jag mig till orginalbatterier trots den merkostnad det förosakar.

Mvh Lasse Johansson

**************
 
Tjenare!

tänkte köpa ett batteri ifrån digitalnytt.com går det köra detta batteriet tillsammans med ett orginal batteri i batterigreppet?
 
BP-511

Själv köpte jag ett av Kjell & Companys listade BP-511 batteri idag, när jag ändå hämtade ut min nyinköpta 10D på posten.

449:- som sagt. Dock stod det 1200mAh på det istället för de 1300 som det står i katalogen och på deras hemsida.

Gick in och påpekade detta, och de sa att det antagligen var "Tryckfel". Inte något att hänga upp sig på i någon större mening, något att uppmärksamma iaf. Speciellt som det som sagt står på deras hemsida också; Tryckfel både på hemsida/katalog?

Nå, batteriet fungerar bra iaf, än så länge vad jag kan se. Dock är det precis som en bekant upplevt. Även om batteriet är nyuppladdat så visar batteriindikatorn på kamerans display inte fullt särskilt länge innan det visar 'nästan slut'. Det går att köra på det en väldigt lång stund som det ska, men det är lite märkligt att den gör så.

Fler som också uppmärksammat det?
 
Digitalnytt har BP 511 för 182 kr. Och en ny modell BP 511H för 225 kr.
BP 511H = Voltantal:7.4
-Mått (LWH):55.2x38.3x21.2mm
-Cell:18500x2
-Kapacitet:1400mAH
-Vikt:75g
Jag har beställt två BP 511H för att se om dom är bra.
 
Varför skriver digitalnytt.com att det är Canon batterier, när det egentligen är piratkopior?!

Ett BP-511 för 182kr inkl. moms låter onekligen billigt, undrar hur det mäter sig mot originalets kapacitet?

Varför säljer inte Cyberphoto och Scandinavian Photo dessa batterier?
 
IngemarO skrev:
Jo, egentligen. Men jag behövde fler batterier till batterigreppet BG-ED till 10 D. :))

Hoppas de fungerar minst lika bra som originalet. Själv har jag bara tre original batterier. Det är så grymt skönt att man kan ta nästan 1300 bilder med två fulladdade batterier i BG-ED3.
 
Hej Pontus

Ja det skiljer mellan batteritillverkares kvalité.

Självklart betyder Ah som är ett mått på energimängden allt.

Rätt spänning (volt) måste det vara.

Uppladdningsbara batterier har en annan karektiristik än icke uppladdningsbara.

När uppladdningsbara tar slut så går det fort för de kan ge mycket ström även om batteriet närmar sig slutet. Men när energin är slut så är den slut.

I icke uppladdningsbara sjunker förmågan att lämna ström i förhållande till hur mycket energi batteriet innehåller.

Jag tycker att 1400 mAh låter lite, framförallt i en digitalkamera. Idag så innehåller ju ett bättre R6 över 2000.

/Erik
 
Erik Schalin skrev:
Jag tycker att 1400 mAh låter lite, framförallt i en digitalkamera. Idag så innehåller ju ett bättre R6 över 2000.

Originalbatteriet från Canon ligger på "bara" 1100mAh. Det räcker till nästan 650 bilder på en laddning utan att använda den inbyggda blixten. Tycker det är helt OK. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.