ANNONS
Annons

BP-511, erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik Schalin skrev:
Jag tycker att 1400 mAh låter lite, framförallt i en digitalkamera. Idag så innehåller ju ett bättre R6 över 2000.
--------------------------------------------------------------------------------


R6 har ju bara ca 1.3V och BP-511 7.4V, dvs betydligt större energimängd.

Har haft ett Hama BP-511 kopia och det var inte bra. Har nu två orginal BP-511 och de räcker ett bra tag...

//Jens
 
Magnuz skrev:

Jag använder själv dessa och de är kanonbra till min Canon 300D, finns ingen anledning att lägga 700kr för ett batteri när innehållet är det samma.

Innehållet är säkert samma, men det är frågan hur noga toleranser dom har när batteriet tillverkas... Sedan bör man ha i beräkningen att Canon säkert backar ur på garantin om det sitter andra batterier än orginal i kameran... Men jag håller med om att det är trist att betala massa pengar för ett batteri... Ännu tråkigare att betala flera tusenlappar för dessa små minneskort.

mvh //Peter
 
Det var en historia kring Nokia mobiltelefoner och piratbatterier till dessa för inte så länge sedan. Piratbatterierna innehöll inte några skyddskretsar för kortslutning och orsakade brand i några fall. En mobiltelefon kostar inte mycket i sammanhanget utan det var väl branden i sig själv som var det största problemet. En kamera för 10-20 kSEK utan garanti skulle inte jag vilja riskera brand i för att spara några hundralappar...
 
maerklund skrev:
Det var en historia kring Nokia mobiltelefoner och piratbatterier till dessa för inte så länge sedan.
Ämnet har behandlats flera gånger, det handlar inte så ofta om att kretsen saknas (den är livsviktig i Li-jon-batterier) utan om att den kan gå sönder om man tappar batteriet i golvet. Det gäller både orginal- och tredjeparts-batterier och om jag tappade ett batteri i golvet så skulle jag ha mycket mindre inbyggt motstånd att göra som man ska (kassera batteriet) med ett billigt batteri än med ett "Canon orginal" som kostar en tusenlapp.

Här behandlades ämnet rätt ingående:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=24596
 
peter_wahlström skrev:
Ännu tråkigare att betala flera tusenlappar för dessa små minneskort.
Hade du resonerat på samma sätt om Canon hade försökt stödja egen försäljning genom att säga att garantin bara gäller om man köper minneskort som kostar dubbelt så mycket bara för att de har fått en Canon-logotyp tryckta på sig efter tillverkningen? :)
 
Jag har efter det här köpt ett piratbatteri som jag använder rätt mycket. Det är ett av märket GP (som verkar vara relativt seriösa i batteritillverkning). Kommer dock inte ihåg var jag köpte det men tror det är samma modell som de har på teknikmagasinet (där de dock kostar 549kr för ett 1300mAh).

Det finns även GP på www.kjelloco.se för 449kr

Nog för det är klippt från deras hemsida vilket kanske inte är någon speciellt objektiv faktakälla men:
"Safety
GP Lithium Ion batteries are designed and built with internal safety features to resist physical abuse and to prevent overcharge and over current."
(http://www.gpbatteries.co.uk/home.htm)
 
Jag kör också med batteriet från zebramedia och det funkar finfint! Sen är zebramedia mongosnabba på att leverera... Så dem rekommenderar jag!

Dave
 
Olika volt tal?

Hejsan!

Blåser liv i denna disskution igen. Jag undrar om det är någon fara att "blanda" olika volt tal i batterigreppet? Använder BG-E2 till canon 20D. Jag har två canon orginal batterier BP-511A som har 7,4V och 1390mAh,sen har jag tre batterier BP-511 som har 7,2V och 1500mAh.

Kan det vara någon fara för kameran om man använder ett av varje?

Tacksam för svar.

Mvh Maria
 
Bra fråga fröken Modin, det skulle jag gärna med vilja veta. Så någon teknikmänniska som kan detta?

Dave
 
Ah, nu var det roliga att en viss Mats Weimarsson (Powershooter) hade svarat före dig o detta med min fråga om batterigreppet var till honom, då du redan anger att du har batterigrepp i din fråga.. Så det bleev lite knäpp här. Dock tog visst Mats bort sitt inlägg. Han skrev att han inte märkte någon skillnad, o det gör inte jag heller MEN är det skadligt för kameran? det e väl helt ok o få reda på!

Dave
 
Det finns någon oskriven, tror jag, regel som säger att man skall inte blanda batterier av olika typer och kapacitet (mAh). Det sliter olika mycket på batterierna och skadar batterierna när man laddar dem igen, speciellt om man laddar olika typer av batterier tillsammans. Detta innebär förkortad livslängd, och i värsta fall en snabb död för batterierna.
Ser inte att det kan skada kameran.
Någon som vet bättre kan ju rätta, eller hålla med, mig.

Jan
 
Det beror på hur elektroniken ser ut i batterigreppet.
Är det bara en enkel paralellkoppling så är det olämpligt att sätta i batterier med olika spänning.
Det som händer då är att det kommer att gå en ström från batteriet med högre spänning till det med lägre spänning tills båda batterierna har samma spänning.
Det kan även finnas elektronik i batterigreppet (har inget själv så jag vet inte hur de fungerar) som använder ett batteri i taget eller använder det batteriet som har högst spänning.
 
Jag köpte ett GP i Göteborg för ett par år sedan, det är det bästa batteri jag har.
Har köpt tre märkeslösa Traderavarianter, skräp alltihop. Köpte ett Pirat hos scandinavian nyligen och det är riktigt bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.