Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bounser Problem

Produkter
(logga in för att koppla)

lafoto

Medlem
Bounser problem
Hejsan. Jag har en fråga jag använder paraplyer som mest men har nu en bounser fast det ska ju ge mjukare ljus men inte då. Vad gör jag för fel. använder den ganska nära modellen ca 1.5 meter fast det blir hårt ljus ändå och lite gulaktigt. den är 90x90 cm och blixtrar och bounser är elinchrome. Snälla kom med lite hjälp någon. MVH Lasse

Hur stor del av modellen tar du kort på?

När jag tar kort på halva kroppen eller enbart ansiktet har jag softboxen precis utanför bild. Helst mindre än 0.5 meter från modellen.

/ Marcus

Halvbilder. Konstigt att det blir så för ju närmare man har den så borde det ju bli hårdare ljus.Eller har jag så fel. tack för svaret.

lafoto skrev:
Halvbilder. Konstigt att det blir så för ju närmare man har den så borde det ju bli hårdare ljus.Eller har jag så fel. tack för svaret.

Tänk på solen. Den är långt borta och blir bara som en liten prick. Hårt ljus.

En molnig dag blir som en softbox och då kan man tänka sig att ljuset inte kommer ifrån solen utan från softboxen (molnen) och dem är nära. Mjukt ljus.

/ Marcus

Tack för kloka svar

Tack då får jag jobba på i nya banor med denna bounser. men då är ju ett paraply bättre eller? Så ju större bounser ju längre kan jag vara från motivet.ha det gott på er alla.Lasse

Nog är det närmare = hårdare ljusbild..

Sen vet jag inte om du menar softbox med uttrycket bouncer. Men en med vit interiör käkar mer ljus, och återger det mjukare, än en softbox med silver interör..

Kör du med reflektor (blixtens), inne i boxen????

Citat>Så ju större bounser ju längre kan jag vara från motivet

Skulle säga tvärtom, men det är jag, och jag har en skruv lös....

Senast ändrad:
tomasbz skrev:

Sen vet jag inte om du menar softbox med uttrycket bouncer. Men en med vit interiör käkar mer ljus, och återger det mjukare, än en softbox med silver interör..

Om det bara är färgen som avgör om det är en bouncer eller en softbox så kan man nog räkna dem som likvärdiga. Det som avgör om det blir mjukt eller hårt ljus är avståndet mellan ljuset och modellen samt hur stor ljuskällan är.

Man kan få hårt ljus med en jättestor softbox med (placera en softbox / bouncer på månen och titta).

Och självklart kan man göra det omvända (placera en naken blixt (som då är en liten punkt) och fotografera en myra). Det kommer också bli mjukt ljus för myran.

/ Marcus - som säkert bara har förvirrat alla

tomasbz skrev:

Självklart blir en lampa med vit interiör istället för silver mjukare. Men man måste ju ändå kunna få mjukt ljus med en bouncer, och det gör man genom att placera den NÄRA modellen

/ Marcus

Ju närmare desto "större" blir ljuskällan, själklart är den lika stor hela tiden, men säg att du tar kort på en softbox, en är 1 meter från kameran, och en är 20 meter från kameran, båda är lika stora, vilken tar störst plats i bilden? jo den som är närmast.

Och som alla vet: Större ljuskälla = mjukare ljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar