Annons

"Bouncer" på 300D:ns inbyggda?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar som olika personer pratar om olika lösningar på samma problem. Kanske dags att reda ut begreppen.

Vad jag förstått så är det många förknippar med bouncer en liten plastgrej vid namn "Omnibounce" som man sätter direkt på blixten. Den sprider ljuset och utnyttjar reflektionen från ljusa omkringliggande ytor. Det går tydligen att göra en egen av en filmburk.

Sen finns det lösning #2 som vad jag förstått många förknippar med bouncer. Det är en låda med en större mängd luft inuti som har till uppgift att öka ljuskällans yta för att på så sätt mjuka upp ljuset. Finns färdiga uppblåsbara att sätta på blixtaggregat.

Jag har ingen åsikt om vad som är bäst. För mig passar nog den senare då jag slipper hålla koll på var blixtljuset studsar någonstans.

Visste inte att 300D har så mycket svagare blixt. Testa i alla fall.
Med D60 är det inga problem med ljuset även med högt i tak.

Bo

Jo.. om blixten inte räcker hela biten från kameran->taket->motivet ;)

Annars är det ett korrekt antagande.

Jeppe skrev:
Jo.. om blixten inte räcker hela biten från kameran->taket->motivet ;)

Annars är det ett korrekt antagande.

Eftersom kameran räknar med en obruten bana mellan blixten och objektet så borde ju underexponeringen alltid bli värre? (Inget reflekterar till 100%)

Eller är jag trött? =)

Mvh. Adrian

Adrian82 skrev:
Eller är jag trött? =)
Japp, du är trött ;-) Blixtexponeringen bestäms genom mätning genom objektivet, så det spelar ingen roll för exponeringen vad du gör med ljuset. Det är vad som reflekteras från motiv in i objektiv som spelar roll.

jimh skrev:
Japp, du är trött ;-) Blixtexponeringen bestäms genom mätning genom objektivet, så det spelar ingen roll för exponeringen vad du gör med ljuset. Det är vad som reflekteras från motiv in i objektiv som spelar roll.

Jag är fortfarande inte övertygad dock! =)

Hårddra det ännu mer> Precis innan du ska ta bilden så håller du för blixten med handen. Blir inte bilden underexponerad då? -Jo, eftersom ljusmätningen redan är gjord.

Det är just detta jag vill peka på. Ljusmätningen kompenserar inte för att blixten slås mot något emellan (och förlorar styrka). Än kan ju inte våra kameror läsa tankar. Därför räknar kameran med en blixt rätt på om du inte säger något annat..

Hänger du med på hur jag menar?

Sover jag så får du skaka mig ordentligt! =)

Mvh. Adrian

Edit: Alltså, blixten säger åt kameran att kameran ska få mer ljus än vad den sen får.

Du sover fortfarande ;-) Mätningen görs ju på förblixtarna som går av en bråkdel av en sekund innan exponeringen sker. Och förblixtarna tar precis samma rutt som den riktiga avfyrningen.

Vi pratar ju 300d och inbyggd blixt här? Då går inga förblixtar av för ljusmätning!? De används bara som af-hjälp vad jag vet?

Du får allt skaka mig hårdare! =)

Mvh. Adrian som sussar vidare ett tag till =)

Jodå, det går av förblixtar även på 300D inbyggda blixt. Du kan testa detta manuellt genom att trycka på knappen "*" så gör den en förblixt som mäter blixtljuset och behåller den mätningen tills exponeringen av bilden sker. Om inte * har tryckts ned så görs denna mätning omedelbart före exponeringen.

Att förblixt sänds från den inbyggda blixten kan lätt bevisas med en blixt som agerar slavblixt med någobn sekunds omladdningstid. Rikta slaven mot objektivet och låt den inbyggda blixten utlösa den. Om ingen förblixt går så ser du slavens ljus på bilden, inte annars.

Kan testas med en Sigma EF-500 DG Super sätt i slavläge "C0" med styrka 1/1. Låt inbyggda blixten i 300D utlösa den. Du ser att den blixten går av med blotta ögat när du tar bilden, men inget blixtljus från slaven anländer till kamerans sensor, därför att när den exponerar håller slaven på att laddas upp.

Nu börjar jag kvickna till. Var är mitt kaffe? =)utlösa den. Om ingen förblixt går så ser du slavens ljus på bilden, inte annars.

Kan testas med en Sigma EF-500 DG Super sätt i slavläge "C0" med styrka 1/1. Låt inbyggda

Den slår däremot inte förblixtar om man inte är inne och pillar på fe-låset. Var tvungen att för säkerhets skull testa då jag normalt väldigt sällan använder blixten.

Har jag fel nu, så kan någon gärna rätta mig igen. Efter det ska jag sluta bjäbba emot. =)

Mvh. Adrian som inte äger en en Sigma EF-500 DG Super

RolandM skrev:
Jodå, det går av förblixtar även på 300D inbyggda blixt. Du kan testa detta manuellt genom att trycka på knappen "*" så gör den en förblixt som mäter blixtljuset och behåller den mätningen tills exponeringen av bilden sker. Om inte * har tryckts ned så görs denna mätning omedelbart före exponeringen.

Att förblixt sänds från den inbyggda blixten kan lätt bevisas med en blixt som agerar slavblixt med någobn sekunds omladdningstid. Rikta slaven mot objektivet och låt den inbyggda blixten blixten i 300D utlösa den. Du ser att den blixten går av med blotta ögat när du tar bilden, men inget blixtljus från slaven anländer till kamerans sensor, därför att när den exponerar håller slaven på att laddas upp.

Exempelbild bifogad, som innehåller två exponeringar. Jag la en Sigma ef-500 dg super framför kameran en Canon EOS 300D med uppfälld inbyggd blixt, Kameran inställd på "M" 1/200 f/8. Sigma blixten som slav med effekten 1/1 några decimeter från linsen riktad mot den. Autofokus har varit avstängd.

Jag tog två bilder, som visas som en kritvit halva i bifogad bild och en mörk halva av samma bild. Vid båda tillfällena var blixten fullladdad.

Den vita delen åstadkoms genom att trycka in knappen "*" för att mäta blixtljuset. Denna löste ut den inbyggda blixten. Ingen bild ännu tagen, jag inväntar uppladdning av Sigman och knäpper sedan bilden. Det blir highscore i sensorn av det infallande ljuset som kommer från Sigman som utlöses av den inbygda blixten.

Den svarta delen är tagen genom att låta kamera göra blixtljusmätningen isamband bildtagningen. Det är därför vi i bilden ser reflexen av den inbyggda blixten i Sigmablixten. Sigmablixten har blixtrat, men alltså triggats av förblixten och därmed redan avgivit ljus vid förblixten och är under återuppladdning när bilden tas.

Att den svarta bilden är såpass mörk beror sannolikt på att Sigmans ljus användes i beräkningen för hur mycket ljus den inbyggda blixten skulle dosera ut i tron om att kameran själv hade generat ljuset.

Slutsatsen är att Canon EOS 300D alltid använder förblixt innan exponering, antingen manuellt med * eller helautomatiskt..

Bilagor

• img_4040.jpg
    img_4040.jpg
    9.2 KB · Visningar: 280
Senast ändrad:
Om du istället slår på kameran, lägger i t.ex. M-läget, kör med manuell fokus, trycker på blixtknappen (så att den hoppar upp) och tar en bild så får du dra en helt annan slutsats.

Bifogar inga testbilder och förstår inte alls hur en sådan skulle kunna hjälpa diskussionen.. =/

Din Sigma kan du väl låta ligga i kameraväskan om vi diskuterar inbyggda blixten?

Mvh. Adrian

Adrian82 skrev:
Om du istället slår på kameran, lägger i t.ex. M-läget, kör med manuell fokus, trycker på blixtknappen (så att den hoppar upp) och tar en bild så får du dra en helt annan slutsats.

Bifogar inga testbilder och förstår inte alls hur en sådan skulle kunna hjälpa diskussionen.. =/

Din Sigma kan du väl låta ligga i kameraväskan om vi diskuterar inbyggda blixten?

Mvh. Adrian

Jag tog fram Sigman för att visa att det alltid utlöses en förblixt för att mäta blixtljuset innan exponeringen sker, så att rätt blixtljus doseras ut vid exponeringen från den inbyggda.Det är detta som bilderna och beskrivningen visar, där jag har berättat att kameran står i läge M med den inbyggda blixten uppfälld.

RolandM skrev:
Jag tog fram Sigman för att visa att det alltid utlöses en förblixt för att mäta blixtljuset innan exponeringen sker, så att rätt blixtljus doseras ut vid exponeringen från den inbyggda.Det är detta som bilderna och beskrivningen visar, där jag har berättat att kameran står i läge M med den inbyggda blixten uppfälld.

Men jag hajjar ändå inte varför du blandar in en annan blixt? Du har liksom inget att bevisa? Får du förblixtar vid M (och manuell fokus(!)) så fungerar våra kameror olika. Det tycker jag låter mycket märkligt.

Att jag reagerar över att du blandar in Sigman är för att det krånglar till allt. Pratar vi samma saker så är det onödigt att blanda in en till storhet i diskussionen. I synnerhet då det är en till blixt. Det är bara det jag menar.

Mvh. Adrian

Och många andras...

E-TTL beskrivs på följande sätt på denna site: http://photonotes.org/articles/eos-flash/

With the Canon Elan II/50 camera in 1995, Canon introduced another form of flash technology - E-TTL, for evaluative through the lens flash metering. E-TTL fires a low-power preflash of known brightness from the main bulb to determine correct flash exposure. It measures the reflectance of the scene with the preflash, then calculates proper flash output to achieve a midtoned subject, based on that data. It uses a preflash, but doesn’t suffer from A-TTL’s drawbacks for two reasons...

Poängen/problemet är att du hinner oftast inte se förblixten för den är snabb och kort och flyter ihop med huvudblixten.

--jalle

RolandM skrev:
Adrian> Då ber jag att få grattulera dig till en kamera som fungera annorlunda jämfört med min EOS 300D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar