Annons

Bordstativ? Vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag ska försöka få till en Afrikaresa nu i sommar och förstår att man ska ha så lite med sig som möjligt.

Många säger att ett vanligt trebensstativ inte kommer på fråga och istället funderar jag på ett bordstativ.

Kan någon rekommendera ett bra och stabilt bordstativ för ett rimligt pris? En bean-bag kommer nog också med.

Är ett enbensstativ något att ta med?

Jag har ett Leica bordsstativ, myket bra men dock dyr...

Jag rekomenderar dig start att ta med en bean-bag, jag hadde en sådan till min afrikaresa (hadde även med mitt bordsstativ). Jag använda bean-bag till nästan alla bilder som jag tog från våran jeep (många rullar blev det). Bordsstativet använda jag bara till typ 3-4 kort. Jag hade inte haft någon större nytta av ett enbenstativ (men om jag skulle ha haft en walkinsafari skulle jag gärna vilja ha haft en sådan med mig).

-- Nicke

Är det någon som testat följande bordstativ från Clas Ohlson för 79:- ?

Går det att montera på en vanlig kulled?

Adress:

Stativ

Bilagor

• stativ.jpg
    stativ.jpg
    20.4 KB · Visningar: 280
Hej!

Jag har ett velbon cx mini som jag är nöjd med. Det väger väl ett knappt kilo skulle jag tro.

kolla www.velbon.se

Köp ett sånt.

//Uffe

Senast ändrad:
Tänkte också köpa ett velbon det verkar mycket kompetent i förhållande till priset (ca 300 spänn), hade tidigare ett Slik i ungefär samma storlek som sade upp sig efter nästan 20 års trogen tjänst... Ulf´s länk funkade inte men pröva den här: http://www.focustrading.se/Index.aspx
sorry ulf´s länk är igång igen...//Jonas

Var köper man ett sådant stativ och vad kostar det? Scandinavianphoto hade inte just cx mini...

Går det att ta bort den där grejen som håller bena ifall man skulle få för sig att ha benen i olika vinklar?

Jag köpte mitt i en butik i Malmö. Visst går det med lite händighet att ta loss stödet mellan benen på stativet men då förlorar det väldigt mycket stabilitet.

//Uffe

Goldfish skrev:

Går det att montera på en vanlig kulled?

Adress:

Stativ

Köpte tre stycken precis. tack för länken =)
blir perfekt för blixtar. Ser betydligt stabilare ut än dom jag har nu, som är av plast och såna där rörliga ben.

Goldfish skrev:
Var köper man ett sådant stativ och vad kostar det?

Maila generalagenten och fråga vilken handlare i dina hemtrakter som säljer velbon, jag gjorde så och fick svar i stort sett omedelbart....Annars tror jag cyberphoto säljer cx mini, men de var i alla fall dyrare än min lokala handlare den här gången....

Goldfish skrev:

Ja, tyvärr. :(
Det är i plast och inte alls så stadigt som det ser ut. Ok, för 79:- kan man kanske inte vänta sig mer men jag rekommenderar det inte.

Jag har också ett litet uråldrigt stativ med teleskopben som köptes för 10:- på en loppmarknad och det är 100 gånger bättre..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar