Annons

Borde vi använda ett annat ord än ”spegelfri/spegellös”

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker konventionen att benämna stora superzoomare som kompaktkameror blir märkligt då de inte är alls kompakta, men det är så begreppet ofta används.

Spegellöst rent tekniskt, dvs. allt utan spegel, säger inte mycket. Blir ju allt från mätsökarkameror, lådkameror, instamatic till actionkameror, mobiler, övervakningskameror, industrikameror, filmkameror, etc.
 
Som sagt så ska man nog läsa "spegelfri" som "spegelfri systemkamera", där "systemkamera" i praktiken betyder spegelreflexkamera med utbytbar optik.

Då bli det enklare att förstås termen "spegelfri" och hur den har uppstått.

(Spegelfri må bytas ut mot spegellös för den som så önskar).
 
Som sagt så ska man nog läsa "spegelfri" som "spegelfri systemkamera", där "systemkamera" i praktiken betyder spegelreflexkamera med utbytbar optik.

Då bli det enklare att förstås termen "spegelfri" och hur den har uppstått.

(Spegelfri må bytas ut mot spegellös för den som så önskar).

Spegelfri kan ju få betyda spegellös systemkamera (fri implicerar ju befriad) och spegellös (har inte spegel) kan få betyda EVF-kamera.
 
Som sagt så ska man nog läsa "spegelfri" som "spegelfri systemkamera".

Tack.
Först hjälpte du mig i sökandet efter en svenska beteckning på mitt kamerasystem, och nu har du gjort klart att med beteckningen "spegelfri" avses enbart systemkameror.

En sak hade du dock fel om. Du sa att vi alla var överens/eniga om vad som avses med "spegellöst".
Det gällde tydligen inte mig.
Att anföra sin egen inkompetens som argument för att någon annan har fel, är lite annorlunda, och kul.
Du ska alltså inte ta det personligt.
 
Spegelfri kan ju få betyda spegellös systemkamera (fri implicerar ju befriad) och spegellös (har inte spegel) kan få betyda EVF-kamera.

Mätsökarkameror som Leica M skulle jag inte direkt kalla spegellös.

Sedan har vi problemet med Sony SLT-kameror (som har både spegel och EVF).

Så håller inte riktigt det heller.

Sedan har vi faktumet att vad vi säger i detta lilla forumet, och denna lilla nördiga (men underhållande) tråden inte kommer att påverka någon svensk språkstandard. 😀
 
Som sagt så ska man nog läsa "spegelfri" som "spegelfri systemkamera".

Tack.
Först hjälpte du mig i sökandet efter en svenska beteckning på mitt kamerasystem, och nu har du gjort klart att med beteckningen "spegelfri" avses enbart systemkameror.

En sak hade du dock fel om. Du sa att vi alla var överens/eniga om vad som avses med "spegellöst".
Det gällde tydligen inte mig.
Att anföra sin egen inkompetens som argument för att någon annan har fel, är lite annorlunda, och kul.
Du ska alltså inte ta det personligt.

Jag m fl har kallat kameror utan spegel spegellösa i många år. "Spegelfri" var väl just Per som införde, elelr i alla fall propagerat för länge nu, för att han tyckte det lät klatchigare.
 
Tusenfallt förlåt.
Det där måste jag ha hört från annat håll.
Förstår faktiskt inte varför jag trodde det kom från dig, så starkt att jag skrev det utan att kolla. Kanske för att du är så kunnig.
Jag har lärt mig en läxa, jag ska framgent svara med citat ovan, eller dubbelkolla att det jag påstår någon annan sagt stämmer.
Inte likt mig att göra som jag gjort.
Absolut inte.
Känns otäckt att jag gjorde en sådan sak.
Jag skäms som en hund.
I grund och botten handlar det om tillkommande hälsoproblem vars omfattning jag tydligen inte varit medveten om.
Det är en förklaring, ingen ursäkt. Jag ansvarar givetvis för vad jag skriver, oavsett vad.
Förlåt igen.
Jag lovar att det inte upprepas. Och skulle det hända igen, mot dig eller någon annan, så lovar jag att inte skriva ett ord till på FS.
 
Det verkar som det etablerade ordet ar sjalvkorande bil...

Självkörande beskriver ganska tydligt en egenskap hos bilar som lanseras på försök nuförtiden. Och är väl det ord som borde användas. Men ofta används ordet förarlös.

Förarlös är den. Men förarlös betyder också de bilar där föraren lämnat sitt fordon men glömt göra nödvändiga säkerhetsåtgärder så att bilen exempelvis rullar ut för en backe och ställer till oreda eller olycka.

Ordet förarlös används både för självkörande och herrelösa bilar och har därmed blivi ett väldigt otydligt ord.

Spegellös riskerar att bli ett lika otydligt ord även om det just nu är ganska tydligt.
 
Självkörande beskriver ganska tydligt en egenskap hos bilar som lanseras på försök nuförtiden. Och är väl det ord som borde användas. Men ofta används ordet förarlös.

Förarlös är den. Men förarlös betyder också de bilar där föraren lämnat sitt fordon men glömt göra nödvändiga säkerhetsåtgärder så att bilen exempelvis rullar ut för en backe och ställer till oreda eller olycka.

Ordet förarlös används både för självkörande och herrelösa bilar och har därmed blivi ett väldigt otydligt ord.

Spegellös riskerar att bli ett lika otydligt ord även om det just nu är ganska tydligt.

Spegellos eller spegelfri ar en direkt oversattning av mirrorless som i sin tur ar en forkortning av mirrorless interchangable lens camera (MILC). Svarare an sa ar det inte.

Nar jag googlar forarlos far jag 24300 traffar och en stor del av dem verkar vara av typen "Kvinna pakord av forarlos bil" eller "Barn i forarlos bil nara att hamna i vattnet". Om jag googlar sjalvkorande bil far jag 465000 resultat och de avser alla utvecklingen av bilar som kan kora utan att en forare behovs. Jag tror du har fel i din slutsats.
 
Spegellos eller spegelfri ar en direkt oversattning av mirrorless som i sin tur ar en forkortning av mirrorless interchangable lens camera (MILC). Svarare an sa ar det inte.
[...]

MILC är en utmärkt definition även av en gammal Leica med mätsökare. Men jag tvivlar på att dessa godingar av gemene man räknas in under hajp-begreppet mirrorless
 
Som sagt så ska man nog läsa "spegelfri" som "spegelfri systemkamera", där "systemkamera" i praktiken betyder spegelreflexkamera med utbytbar optik.
Fast systemkameror fanns ju även innan spegelreflexerna kom. Tittar man på just Canon så producerade de en uppsjö med kameror, med utbytbar optik och en del andra tillbehör, fram till 1959. Då kom deras första spegelreflexkamera, Canonflex (skojigt nog med R-fattning, och idag kom RF-fattningen).
När Canonflex introducerades var det man tryckte mest på att nu kunde man byta objektiv hur som helst, och ändå se precis vad man fick med genom sökaren. På tidigare modeller såg man inte ut genom objektivet, så där fick man bara en uppfattning om vad som kom med på bilden. Tills man fick filmen framkallad.

Men även om kameror som Canonflex ofta kallas systemkamera, kan man inte säga att Canon på allvar fick till en systemkamera, i betydelsen ett kamerahus som är centrum i ett stort och närmast heltäckande kamerasystem, förrän 1971. Då presenterades Canon F-1, den första kameran som redan från början konstruerades som en del i en stort och komplext system. Det innehöll inte bara en flock objektiv, utan bälgar, makroringar, inställningsslädar, diaduplikator, motordrifter, batteripaket, sökaralternativ, olika fokuseringsskivor, bakstycken, filmmagasin, programmerbara intervalltimers och så vidare.

Så definitionen på systemkamera kan också vara olika, spegel eller ej.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.