Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Borde vi använda ett annat ord än ”spegelfri/spegellös”

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu när både Canon och Nikon är på så ska väl till slut även majoriteten av fotosidans medlemmar inse att spegelfritt är framtiden.
Canon och Nikon har sålt spegelfria systemkameror i många år, så vi kan nog säga att spegelfritt har varit framtiden länge. Vi har dock kommit ännu närmare framtiden nu när C&N kommer med spegelfria systemkameror för småbild.
;-)
 
Hur orkar ni? Gå ut och fotografer istället! För sen en diskussion - tråd som för vår fotografering framåt.

Jag uppskattar denna tråd.
Det fina med FS är att det finns så många trådar att välja mellan.
Var och en väljer hur den vill använda sin tid.
Vill någon använda sin tid till att klaga på en tråd man inte vill läsa, istället för att gå ut och fotografera, så är det dennes val.
Jag tycker att vi ska försöka bete oss respektfullt mot varandra.
 
Är det bara systemkameror som ryms inom begreppet "spegellöst"?
Vilken beteckning har då spegellösa kameror med fast objektiv?

Men precis!

Att ordet spegellös används på den nya generationen kameror som i kompetens och förmåga ersätter spegelreflexerna kan man litegrann förstå. ’Det är som en spegelreflex fast utan spegel’, tänker nog reklammakarna att vi ska tänka. ’Den har allt som en riktig kamera ska ha, fast ännu lite bättre’.

Men visst blir det tokigt eftersom den övervägande majoriteten av alla kameror i alla tider varit utan spegel.
 
Läs "spegelfri" (eller "spegellös") som "spegelfri systemkamera").

(Ja, mätsökarkameror har alltid varit spegelfria, men de är i liten minoritet jämfört med ESR:erna).
 
Ett sprak fungerar pa sa satt att ord som manga anvander och forstar etableras. Om du sager spegelfri kamera sa vet alla vad du menar, men om du sager DSL kommer alla att skaka pa huvudet. Man kan tycka vad man vill om det, men det ar nog bara att acceptera.
 
Ett sprak fungerar pa sa satt att ord som manga anvander och forstar etableras. Om du sager spegelfri kamera sa vet alla vad du menar, men om du sager DSL kommer alla att skaka pa huvudet. Man kan tycka vad man vill om det, men det ar nog bara att acceptera.

Om jag säger förarlös bil, vet alla vad jag menar då?
 
Kompaktkameror (även fast en del superzoomare är rätt stora).

Där ser man.
Vi lägger alltså olika betydelse i ordet "spegellös".
Det är säkert jag som har "fel", eftersom jag inte är så kunnig om olika kameramodeller.
Dessutom är det väl majoritetens användande som bestämmer vad ett ord har för innebörd.
Med "spegellösa kameror" avses alltså bara systemkameror.

För mig är/var "spegellösa kameror" kameror med AF på sensorn och digital sökare.
Mobilkameror och kompaktkameror (enklare modeller) ser/såg jag som egna kamerabeteckningar, även om de inte har speglar.
Specialkameror, som t.ex. actionkameror, har jag inte heller tänkt på som "spegellösa", även om också de är utan spegel.

För mig faller/föll Sony´s RX100-serie således in under beteckningen "spegellös kamera".
De har EVF och AF på sensorn. Sensorn är något större än hos de vanligaste kompaktkamerorna. Fast optik. Och senaste modellen är dyrare än flera FF-kameror.
Minns jag rätt så finns det även FF-kameror med AF på censor, EVF och fast optik.
De kamerorna har jag också kallat för "spegellösa".

Begreppet "spegellös kamera" tycks således inte vara helt entydigt.
Min förvirring beror givetvis på mina egna begränsningar, men jag tror även att det beror på ordet "spegellös".

Ursäkta min frågvishet och okunnighet.
Tack för att ni hjälper mig.
Jag vill gärna förstå vad de olika beteckningar som används står för.
Jag trodde att kompaktkameror definierades av den pyttelilla sensorn, men det tycks alltså vara av den fasta optiken.
Det är inte lätt med ny teknik och alla nya begrepp.
Vet någon var man kan finna en lista över alla dessa begrepp, de svenska beteckningarna, där man kan läsa sig till hur de definieras?
 
Där ser man.
Vi lägger alltså olika betydelse i ordet "spegellös".
Det är säkert jag som har "fel", eftersom jag inte är så kunnig om olika kameramodeller.
Dessutom är det väl majoritetens användande som bestämmer vad ett ord har för innebörd.
Med "spegellösa kameror" avses alltså bara systemkameror.

...

Elektronisk sökarkamera är väl mer rätt, tex Sony har en fantastisk RX1 för 41000, FF, spegelös kompakt.

Eller?

Edit: du nämner nästan samma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.