transalp-01
Aktiv medlem
Eller så fortsätta säga systemkamera eftersom för det mesta inte är viktigt om den är spegellös eller inte.
Jag håller med men eftersom jag haft spegelfri i 8 år så vet jag att alla inte anser det...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Eller så fortsätta säga systemkamera eftersom för det mesta inte är viktigt om den är spegellös eller inte.
Jag håller med men eftersom jag haft spegelfri i 8 år så vet jag att alla inte anser det...
Tror det nämndes i trådlänken nedanför att bara använda ordet systemkamera är det bästa. Med tiden så blir det så till slut ä. Iaf vad jag tror
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=172119&highlight=Spegel
/Stefan
Canon och Nikon har sålt spegelfria systemkameror i många år, så vi kan nog säga att spegelfritt har varit framtiden länge. Vi har dock kommit ännu närmare framtiden nu när C&N kommer med spegelfria systemkameror för småbild.Nu när både Canon och Nikon är på så ska väl till slut även majoriteten av fotosidans medlemmar inse att spegelfritt är framtiden.
Hur orkar ni? Gå ut och fotografer istället! För sen en diskussion - tråd som för vår fotografering framåt.
Har sällan eller nästan aldrig följt en så här lång tråd där tonen fortfarande är fryntlig och underhållande.
Väntar med spänning på "trollet" ;-)
Hur orkar ni? Gå ut och fotografer istället! För sen en diskussion - tråd som för vår fotografering framåt.
Är det bara systemkameror som ryms inom begreppet "spegellöst"?
Vilken beteckning har då spegellösa kameror med fast objektiv?
Är det bara systemkameror som ryms inom begreppet "spegellöst"?
Vilken beteckning har då spegellösa kameror med fast objektiv?
Kompaktkameror (även fast en del superzoomare är rätt stora).
[...]
(Ja, mätsökarkameror har alltid varit spegelfria, men de är i liten minoritet jämfört med ESR:erna).
Du klippte bort premissen för mitt konstaterande i parentesen.Ja, så länge du rör dig bland systemkameror. Men av alla kameror alla kategorier sedan kameran uppfanns är ändå spegellfritt störst. Det är jag fullständigt övertygad om.
Ett sprak fungerar pa sa satt att ord som manga anvander och forstar etableras. Om du sager spegelfri kamera sa vet alla vad du menar, men om du sager DSL kommer alla att skaka pa huvudet. Man kan tycka vad man vill om det, men det ar nog bara att acceptera.
Kompaktkameror (även fast en del superzoomare är rätt stora).
Där ser man.
Vi lägger alltså olika betydelse i ordet "spegellös".
Det är säkert jag som har "fel", eftersom jag inte är så kunnig om olika kameramodeller.
Dessutom är det väl majoritetens användande som bestämmer vad ett ord har för innebörd.
Med "spegellösa kameror" avses alltså bara systemkameror.
...