Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bolagisera sin hobby

Produkter
(logga in för att koppla)
Hobby v.s. Näringsverksamhet

I ett försök att räta upp tråden så bör man ha i bakhuvudet några grundläggande teser.

Näringsverksamhet drivs i vinstsyfte, självständigt och varaktigt. Momslyft

Hobbyverksamhet bedrivs utan vinstsyfte. Inget momslyft.

Man kan mycket väl starta upp en firma. (enskild, kommandit eller handelsbolag) och göra dåliga affärer. Dvs man köper för mer än vad bolaget har i intäkter. Under åren så lämnar man deklaration och yrkar på momsavdrag och avskrivningar och bygger upp en skuld till ägaren - dvs till sig själv. Är detta det första bolaget och man avslutar detta inom 5 år, så finns möjligheten att till viss del kvitta förlusten mot annan inkomst. Det finns bara ett litet aber. Det är vid detta tillfället som skattemyndigheten tar ställningen till om du/bolaget har uppfyllt rekvisiten för näringsverksamhet den dagen du begär avregistreringen av bolaget och yrkar på avdrag.

Har du otur så kan skattemyndigheten kräva in delar av bokföringen för att se om verksamheten har varit seriös, i vinstsyfte och haft mer än 1 kund. (självständigheten).

Håller man tungen rätt i mun, så kan man tjäna momspengarna under några år men i gengäld bör man ha lite kunskaper inom redovisningen. Har man inte den kunskapen utan köper tjänsten, så är det tveksamt om man egentligen gör någon vinst utan istället skapar nya utgifter och lite merarbete.

Dessutom bör man ha i åtanke att de senaste deklarationerna skall kunna tåla en riktig granskning....
 
Skulle någon kunna beskriva tydligt hur jag skall gå till väga, för att Bolagisera mi hobby?
Så lätt det bra går. Vilka papper är det jag skall ha?
Var skickar jag in mitt företags namn? m.m
 
Hade varit perfekt ifall någon kunnig ville göra en typ "starta eget guide" här på sidan.

Sen undrar jag i momsdebatten..

Tycker ni jag gör fel som vill starta ett bolag för att kunna ha seriös service med bg-nummer mm.
Okej att man kommer kvitta moms i början.. men sen för varje tjänst/foto man säljer så kommer man ju få betala tillbaks det ju? Skall man ha dåligt samvete för att man vill köra allt vitt istället för att köra med svarta pengar eller???
 
Är det i vinstsyfte så är det ju inget fel. Men att starta ett företag för att enbart bli av med momsen är fel. Måhända att det går att komma undan med det rent juridiskt.

Men om jag tränger mig före i kön på konsum så skulle aldrig nån dra mig till domstol för det, men inte är väl det riktigt schysst?
 
"Skall man ha dåligt samvete för att man vill köra allt vitt istället för att köra med svarta pengar eller???"

Hehe - det var en ny variant - att ha dåligt samvete för att man betalar skatt :)
 
Jodå, även jag har bolagiserat mitt intresse. Kör lite försäljning av fotoutrustning, säljer lite bilder (mest flygfoton) ibland och har dessutom halkat in på lite andra verksamheter som inte har med foto att göra.

Första fem åren får man dra av förlust i näringsverksamhet från sin förvärvsinkomst, och jag är inne på femte året av förlust nu. Inga problem med Skatteverket förutom att de en gång ville se mina 10 största fakturor på förbrukningsinventarier. Vilket de naturligtvis fick, och var nöjda med. Så länge förlusterna ligger inom rimlighetens gräns så tror jag inte att det är några problem.

Jag skulle lätt starta om firman idag om jag fick välja igen med vetskapen om hur det går till, och jag rekommenderar alla som funderar på det att göra detsamma. Men att göra det enbart för att lyfta moms och utan att vilja skaffa kunder? Nja...
 
Utdrag ur skatteverkets faq:

-------------------------------------------
Svar på vanliga frågor - Nystartade företag

?


Jag är anställd och har just startat en enskild näringsverksamhet vid sidan av. Näringsverksamheten beräknas gå med förlust i början. Kan jag kvitta underskott i näringsverksamheten mot mina anställningsinkomster?

!


Enskilda näringsidkare och delägare i handelsbolag har rätt att kvitta underskott av aktiv nystartad näringsverksamhet mot övriga förvärvsinkomster, t.ex. tjänsteinkomster, som ett allmänt avdrag. Näringsverksamheten måste för taxeringsåret 2005, dvs. inkomståret 2004, ha påbörjats under 2000 eller senare. För inkomståret 2005 måste verksamheten ha påbörjats under 2001 eller senare.

Avdrag får göras under fem år och med högst 100 000 kr per år. Om ett underskott överstiger 100 000 kr får överskjutande del sparas och i stället utnyttjas mot framtida överskott i näringsverksamheten.

Om du någon gång under de senaste fem beskattningsåren före verksamhetens startår, direkt eller indirekt bedrivit en likartad verksamhet, får du inte kvitta underskott av den nystartade verksamheten mot övriga förvärvsinkomster.

Om du övertagit förvärvskällan från en närstående, får du göra avdrag bara om den närstående skulle haft rätt till avdrag om han fortsatt verksamheten. Om du har köpt förvärvskällan från förälder eller far-morförälder gäller vanliga regler för att dra av ett underskott av den nya verksamheten.
---------------------------------------------
 
Även detta finns att läsa:

Svar på vanliga frågor - Nystartade företag

?


Jag tänker starta en näringsverksamhet nästa år och kommer att ha en del kostnader redan i år. Kan jag dra av kostnaderna i min deklaration?

!


Du har i vissa fall rätt till avdrag i efterhand för kostnader i näringsverksamhet som du haft före starten. Du får bara dra av kostnader som du har haft under det år verksamheten påbörjades och närmast föregående kalenderår. Därför är det viktigt att slå fast när verksamheten ska anses påbörjad.

Ett annat krav är att det är fråga om kostnader som till sin karaktär är omedelbart avdragsgilla. Utgifterna får inte dras av till den del de

-
dragits av på annat sätt,
- räknats in i anskaffningsvärdet eller anskaffningsutgiften för tillgångar som tagits in i verksamheten vid starten eller
- motsvarar inkomster som man haft under det år verksamheten påbörjades eller året dessförinnan och som man inte har tagit upp som intäkt.
 
Starta eget

Det besvärliga är inte att starta företaget. Det knepiga är de skyldigheter som man ikläder sig som egen företagare.

I tråden har det nämnts att en av anledningarna till att driva sin hobby som näringsverkasamhet är möjligheten att lyfta moms. Underförstått är det att företaget inte kommer att ha så stora inkomster som utgifter och m.a.o. så kommer det att bli lite momspengar tillbaka.

Dock bör man tänka på att som egen är du skyldig att:

* föra en löpande bokföring som har vissa formalia.
* avsluta året med ett "bokslut". För det mesta innebär det att fylla i en N2 & N6 för enskild och N3A och egen bolagsdeklaration för handelsbolag.


I dessa grundläggande krav skall man uppfylla vilkoren för gällande lagstiftning samt föra böckerna "enligt god redovisningssed".

Har man inte kunskapen så måste man köpa tjänsten och då blir det genast tveksamt om man kommer att tjäna något på att lyfta lite momspengar 1 gång per år eller varje månad.

(driver du enskild firma så redovisas momsen vanligtvis 1 gång per år och det blir ingen pengautbetalning i den bemärkelsen utan den totala skatten som skall betalas minskas)

Dessutom som egen företagare kan du aldrig bli arbetslös och lyfta från A-kassan samma belopp som du kunde innan du registrerade in företaget.

Avslutningsvis skulle jag aldrig råda någon i ett forum att starta ett företag bara för att kunna lyfta momspengarna på kommande inköp av fotoutrustning. Det kan bli en dyrköpt erfarenhet.

MEN

Det kan å andra sidan vara väldigt trevligt att hitta en liten nisch som ger en liten vinst som kan användas till att köpa "lite roliga prylar" utan att belasta familjens ekonomi.

De av Er som fortfarande inte kan släppa tanken på ett företag. Oftast är det gratis att tala igenom saken med en bokföringsbyrå alt. revisor innan man tar steget.

Lycka Till!
 
Det finns amatörfotografer och det finns amatörföretagare. Det är lite synd att det är nästan lika enkelt att bli både det ena och det andra.

Varför? Jo, skatteverket är mycket väl medvetet om amatörföretagarna. De har bara inte resurser att kontrollera alla. Men, som en följd av att folk drar nytta av möjligheterna har alla småföretagare fått en stämpel som fifflare och får dras med krångel och misstänksamhet. Misstänksamhet kan man få av diverse privatpersoner också när man berättar om sin "läggning".

Jag förstår dem som drar nytta av olika möjligheter, det gör jag själv om jag tycker det är värt det. Men jag vill också mana till åtminstone en eftertanke innan man ger sig in i leken.
Skatteverket har ruinerat även seriöst och hårt arbetande "äkta" företagare pga. bristande bokföring eller tveksamma affärsförhållanden. Och skulle det vara så att man vill "prova på", med möjlighet att avsluta sitt företagande på enkelt sätt så ska man nog inte satsa alltför mycket pengar innan man vet att man har råd med det.

Det kan verka som att det är låg risk och liten insats att starta företag för att hysta in moms och dra av kostnader, men varje krona man drar in på detta sätt löper risk att dras tillbaka -med straffskatt- om SKV slumpar fram din deklaration för granskning.
 
Jag kan konstatera att väldigt många här har väldigt svårt att hålla isär olika begrepp... Läs på innan ni yttrar er. Diskussionsämnet är intressant, men i denna tråden står så mycket bullshit att en läsare intresserad av saklig information förmodligen blir fullständigt vilseledd.

Min uppmaning är: vet ni med er att ni inte vet fakta - varför då skriva?

// Rasmus (som inte vet allt och inte vågar ge mig in på allt det krångliga som står i inkomstskattelagen, men som vet tillräckligt för att se en massa amatörfel från flitiga skribenter i tråden)
 
swordsman skrev:
Jag kan konstatera att väldigt många här har väldigt svårt att hålla isär olika begrepp... Läs på innan ni yttrar er. Diskussionsämnet är intressant, men i denna tråden står så mycket bullshit att en läsare intresserad av saklig information förmodligen blir fullständigt vilseledd.

Min uppmaning är: vet ni med er att ni inte vet fakta - varför då skriva?

// Rasmus (som inte vet allt och inte vågar ge mig in på allt det krångliga som står i inkomstskattelagen, men som vet tillräckligt för att se en massa amatörfel från flitiga skribenter i tråden)

Det där var ju ett nonsensinlägg som vi inte har någon som helst glädje av...
 
jkene skrev:
Det där var ju ett nonsensinlägg som vi inte har någon som helst glädje av...

Så fan heller. Kanske inte du har nån glädje av det, men det finns en grupp som har det... Nämligen de som går i tankar på att starta företag - och det var med dem i åtanke det skrevs! Jag skulle nämligen själv inte vilja bli blåst av en FS-tråd... Kontentan var: dubbelkolla med skattemyndigheten.

Anledningen till att jag inte rättade till felen själv är just p.g.a. det som är andemeningen i mitt eget inlägg: jag anser mig inte kompetent nog att ge uttömmande, 100% korrekta svar.
 
swordsman skrev:
Så fan heller. Kanske inte du har nån glädje av det, men det finns en grupp som har det... Nämligen de som går i tankar på att starta företag - och det var med dem i åtanke det skrevs! Jag skulle nämligen själv inte vilja bli blåst av en FS-tråd... Kontentan var: dubbelkolla med skattemyndigheten.

Anledningen till att jag inte rättade till felen själv är just p.g.a. det som är andemeningen i mitt eget inlägg: jag anser mig inte kompetent nog att ge uttömmande, 100% korrekta svar.

För det första så tillhör jag den målgruppen, för det andra är ditt inlägg nonsens eftersom du inte kan peka på vad som är fel eller erkänner dig kompetent att ens göra det.
 
jkene skrev:
För det första så tillhör jag den målgruppen, för det andra är ditt inlägg nonsens eftersom du inte kan peka på vad som är fel eller erkänner dig kompetent att ens göra det.

Det är väl inte nonsens för den som blir varnad?
Om någon varnar dig för fallande tegelpannor inom ett område men inte kan säga exakt var någonstans pannorna skall falla... Är det då nonsens - eller ändå en användbar varning?

Att veta sina begränsningar är väl inte en svaghet utan en styrka? Jag kan konstatera felen, men jag kan inte säga exakt vad som är det rätta. Är det något konstigt med det?
 
Helt rätt Rasmus!
Det förekommer så mycket teorier på nätet, skulle man tro på allt som skrivs tex. bara här på FS så hamnar man riktigt i diket ganska snart. För det mesta gör det väl inte så mycket, men i denna tråd kan diket vara för djupt för att ta sig upp ur.
 
swordsman skrev:
Så fan heller. Kanske inte du har nån glädje av det, men det finns en grupp som har det... Nämligen de som går i tankar på att starta företag - och det var med dem i åtanke det skrevs! Jag skulle nämligen själv inte vilja bli blåst av en FS-tråd... Kontentan var: dubbelkolla med skattemyndigheten.

Anledningen till att jag inte rättade till felen själv är just p.g.a. det som är andemeningen i mitt eget inlägg: jag anser mig inte kompetent nog att ge uttömmande, 100% korrekta svar.

Tänker man ens tanken att starta företag med en tråd på Fs som faktakälla så gör man nog bäst med att sitta kvar framför tv:n och titta på Bollibompa. Men visst, i princip har du väl rätt. Jag delade bara med mig av de faktiska erfarenheter jag har.
 
Jag rekommenderar den som funderar på att starta eget att gå på någon av de informationsträffar Skattemyndigheten ordnar.
 
Re: Starta eget

Minita skrev:
...
Dessutom som egen företagare kan du aldrig bli arbetslös och lyfta från A-kassan samma belopp som du kunde innan du registrerade in företaget.
...

En kommentar till det:

För den som vill bolagisera sin hobby men fortsätta med det som bisysla, så kan det vara klokt att läsa på vad din A-kassa ställer för krav.

T.ex.
http://www.aea.se/bisyssla_foretag2.aspx

Om din firma inte räknas som bisysla så kan du stå utan A-kassa ifall du blir av med ditt vanliga jobb... precis som alla vanliga företagare...

/Anders - som tycker att företagande verkar krångligt
 
Ja, det är inte utan att man blir lite sugen på att starta upp en rörelse, anställa några som skrivit här i tråden, och sen sälja DERAS utrustning till mig själv för 1 kr. Sen får jag tillbaka momsen som jag inte behöver betala för begagnade saker av staten. Å det är fullständigt lagligt... I alla fall på polerna å i Sahara. Hur som helst, allt är ju lagligt ända tills man åker på en revision. Nån som vill ha jobb?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.